فتاویفقه

حکم شرعی کار کردن در سالن ها و تالارهاى عروسی

حکم شرعی کار کردن در سالن ها و تالارهاى عروسی

سلام علیکم..
سٶال:
آیا ڪار ڪردن در سالن ها (تالارهاى) مراسم عروسی امروزی حرام است؟

جواب:
بسم اللە و الحمدللە و الصلاه و السلام علی رسول الله و آله و صحبه و من والاه

اما بعد؛

اسلام بعنوان آخرین نسخەی شفا و تربیت روح برای همەی مسائل مستحدثه با در نظر گرفتن مصالح و اولویت بخشی نیازها نسخه پیچی نموده و خواهد نمود ..

در این مورد حساس و خاص هم با توجه به اینکه محافظت از مرزهای اخلاق اصل و زیر بنای موجبات تشکیل یک جامعه ی مترقی اسلامی می باشد فلذا با در نظر گرفتن قاعده ی مقدم بودن مصالح عمومی جامعه بر مصالح شخصی و پیشگیری از اشاعه ی فساد و بی بند و باری بە شرح ذیل موضوع را مورد مداقه قرار داده و با استفاده از فتاوای علمای قدیم و جدید روشنگری خواهم نمود:

حڪم ڪار ڪردن در سالن های مراسم عروسی، تابع آن چیزی است ڪه از این سالن ها و تالارها منظور می شود، پس اگر صاحبان این تالارها پایبند شریعت اسلام و آموزه های دین مبین اسلام باشند و اختلاط میان مردان و زنان بیگانه را بر حالتی حرام، آواز یا رقص (پایکوبی) حرام را در آن ها قبول نمی ڪنند و شراب در آن ها دست به دست نمی شود، ڪار ڪردن در این نوع تالارها اشکال شرعی ندارد.

️اما اگر قضیه عکس این بود، بە اتفاق علما با استناد و تکیە بر دە ها نصوص قرآن و سنت ڪار کردن در آن ها جایز نیست و اجتناب از کارکردن در آن تالارها واجب است؛ چرا ڪه ڪار ڪردن در تالارهایی ڪه محرّمات در آن ها انجام می شود و در مناطق ما یکی از بارزترین اماکن اشاعه ی فساد اخلاقی می باشد، کمک بر باطل و فساد موجود در آن ها است (اعانه به معصیت است) و حرام است.

توصیه می کنیم کسانی که از روی ناچاری مجبور به فعالیت و کار در این گونه اماکن هستند رعایت تقوا و حیا نموده و از اختلاط های بی مورد و چشم چرانی پرهیز نمایند

خداوند متعال می فرماید:
وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الْأِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

“در راه نیکوکاری و پرهیزگاری با همدیگر همکاری کنید و هرگز در راه گناه و تجاوز همکاری نکنید، و از خدا بترسید، بی گمان خداوند سخت ڪیفر است”. المائده 2

منابــع :

تحفة المحتاج ابن حجر هیتمی .

فتاوای معاصر دکتر قرضاوی .

مجمع فقهی علمای کردستان عراق و..

گردآوری : عبدالواحدرحمت الله(بابۆڵی)

از طريق
عبدالواحد رحمت الله
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا