اصول

حکم غسل احتلام برای روزه داران

سؤال: هر گاه کسی در روز ماه رمضان در خواب محتلم گردد، آنگاه برای پاکی از جنایت غسل کند، آیا این غسل کردن روزه را باطل می کند؟

جواب: به گمانم سؤال کننده می خواهد دربارۀ احتلام بپرسد که آیا روزه را باطل می کند یا نه ؟ چنانکه این موضوع برای بعضی مجهول می باشد . اینک به جواب می پردازم و می گویم :

احتلام، روزه را باطل نمی کند ؛ زیرا انسان هیچگونه دخالتی در آن ندارد و عمدی نیست و موجب ابطال روزه نمی گردد. انزال منی در صورت احتلام، روزه را باطل نمی کند.

طبیعی است که حمّام گرفتن و غسل کردن به خاطر آن جنابت نیز ، روزه را باطل نخواهد کرد؛ زیرا شارع حکیم به طهارت و پاکیزگی دستور داده ، و آن را بر مسلمانان در چنین شرایطی واجب گردانیده است، تا آنجا که اگر در حین غسل ، آب در گوش ها فرو رود ، یا بدون اختیار به هنگام مضمضه کردن در وقت غسل یا وضو آب در گلو فرو رود، باز هم روزه باطل نخواهد شد ؛ زیرا اینگونه خطاها قابل عفو و بخشش می باشد.

خداوند متعال در این باره می فرماید :« وَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ فِیمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَـٰکِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُکُمْ » (احزاب- ۵)

( و بر شما در آنچه اشتباه کرده‌اید گناهى نیست، مگر در آنچه دلهایتان قصد آن را دارد.)

رسول خدا(ص) نیز می فرماید :«ان الله تجاوز لی عن امتی الخطا و النسیان»

( داوند اشتباه و فراموشی امّت مرا به من بخشیده است .)

منبع:فتاوای معاصر 

مؤلف: دکتر یوسف قرضاوی

تابش

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا