خانواده

خانواده ی مسلمان و استقبال از ماه رمضان

چند روز کمی به ماه رمضان مانده است و روح ما مشتاق دیدار شب وروزهایش است، آن ماه رمضانی که در سال فقط یک بار تکرار می شود، وچه کسی می داند که سال آینده از این نعمت بهره مند می شود؟ یا این دیدار آخرین، دیدار است.
خدا در مورد این ماه فرموده است:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۗ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ(بقره ۱۸۵)
روزه فریضه وواجب ماهِ رمضان است ماهی که قرآن ، برای راهنمایی مردم ، و نشانه های هدایت ، و فرق میان حق و باطل ، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که ماه رمضان را دریافت ، روزه بگیرد! و آن کس که بیمار یا در سفر است ، روزهای دیگری را به جای آن ، روزه باشد! خداوند ، راحتی شما را می خواهد ، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده ، بزرگ بشمرید باشد که شکرگزاری کنید!
یاران پیامبر صلی الله علیه و سلم قبل از شش ماه انتظارش را می کشیدند واز خدا می خواستند که از رمضان بی بهره نشوند، به خاطر اینکه در رمضان شبی وجود دارد که برابر است با عمر یک انسان. آن هم شب قدر است که عبادت درآن شب مساوی با بیش از هشتاد سال می باشد.
خدا به این امت عمر اندکی داده است ولی در مقابل با این عمر کم، می تواند ثوابی به اندازه ی عمر زیاد کسب کند.
*احساس پاک
روزه عبادتی بزرگ وهدف از آن همانند تمام عبادتهای دگرتقوا و پرهیز گاری است.
یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (ای مردم! خدای خود را بپرستید، آن که شماوکسانی را آفریده است که پیش از شما بوده‌اند، تا خود را بدین وسیله پاک سازید وراه پرهیزگاری درپیش گیرید). (بقره ۲۱).
تقوا-هم چنانکه استاد سید قطب می فرماید-شفافیت در دل ایجاد می کند آن شفافیتی که روزه دار و حتی غیر آن هم این را درک می کند.
واین شفافیت از مهربانی ورحمتی که بر انسان عارض می شود بعد از ضعف وسستی وسختی ومشکلات غبارزدایی می کند،
زندگی روزمره انفاق و بخشش را در همه ی زمینه ها کم می کند ، که از همه خطرناک تر در زمینه ی مهر ومحبت است،
و همچنین گذشت وعفو از لغزشها با این ماه ارتباط تنگاتنگی دارد .
لطف وبرکاتی که در زیرسایه ی عبادتی همچون روزه احساس می شود، ضامن برگشت مهربانی ورحمت به دلهاست،و در این شرایط روحی بیشترقادر به گذشت ازخطاهای یکدیگر وچشم پوشی از لغزش خواهیم بود.
آمادگی مشترک
چقدر زیباست که زن وشوهر قبل از فرارسیدن ماه رمضان بنشینند و درباره اش گفتگو کنند که چطو ر این ماه را سپری کنند ،و برای نماز تراویح برنامه ریزی کرده واوقاتشان را با عبادت پرکنند وچه وقتی باهم قرآن بخوانند ؟ وچه برنامه ای برای بچه ها داشته باشند؟وخلاصه چطور رمضان را برای خانواده به ماه تغییرو تحول روحی واخلاقی مبدل کنند ومنشا خیرگردانند.
گفتگو درمورد کارهای داخل منزل وغذا ودعوت وغیر اینها به دو شرط :
* اینکه سخن زوجین از روی چشم پوشی وگذشت باشد.
وهمچنین برای بهتراستفاده بردن از این وقت ناب کارها را اولویت گذاری کنند زیرا رمضان ماه خواب و خوردن زیاد نیست!
این گفتگو ستون زندگی مشترک موفقیت آمیزاست وراه حل خوبی برای رفع کدورت بین زن وشوهراست.
وقتی در گفتگویی مسایل روحی ومعنوی بحث شود، هیچ علاقه ای به بیان مشکلات تقلیدی نخواهد بود، مثل این است که به زندگی مشترک طراوت ببخشیم.
اما هماهنگی وتشریک مساعی بین زوجین نیروی مضاعفی برای زیستنی مالامال از سعادت ،می بخشد ومشکلات را ازسرراه برمی دارد،انسان به تنهایی بعضی اوقات دچار سستی وخستگی می شود، وقتی که زیاد ملتزم وجدی باشد، ولی شور واشتیاق در همراهی با جمع می باشد.
دراینجا، زوجین فراتر از زن وشوهر هستند، آنها رفیق وهمدم وعاشق یکدیگرند، وقتی که طعم شیرین ایمان وسعادت راچشیدند منزلشان را به بخشی ازبهشت مبدل ساخته که درآن به سرمی برند.
نصیحت هایی علمی
این نصیحتهای علمی به خانواده کمک می کند، که استقبال خوبی ازماه مبارک رمضان بعمل آورند.
(۱) توبه از تمام گناهان قبل از آمدن ماه رمضان، چه کوچک یابزرگ باشند، چه در برابر خدا، یابندگانش باشد، ومهم این است که توبه کنیم و باهمه آشتی کنیم.
( ۲) گذاردن برنامه ی درجه بندی شده برای ماه رمضان، وقتی که برنامه ای می گذاریم که خارج از طاقت وموقعیت مان باشد درآینده ای نزدیک شکست می خورد و بی فایده می ماند، مانند کشاورز بی زمین، پس برنامه ای برای هر ده روز می گذاریم تا به بالاترین درجه در ده روز آخر رمضان برسیم، که همان شب قدر است.
(۳) بر مرد است که دعوتهای افطار راکم نماید، تا زن تحقیر نشود، وبتواند عبادت رابا نشاط انجام دهد، وبهتر است دعوتها قبل از ده روز آخر رمضان باشد، و رعایت حال همسرش را داشته باشد.
(۴) زن وخانم خانه درخواستهای زیادی ننماید وزمینه رنجش خاطر وفشاررا در ماه رمضان برشوهرش فراهم نسازد، زیرا ماه روزه است نه ماه خوردن وماهی است که قناعت وپارسایی را به ما یاد می دهد، پس قانع وساده زیست باش، وشوهرت را دچار ناراحتی مکن.
(۵) لازم است که زن وشوهر فرزندانشان را از یاد نبرند، در این ماه رحمت وبرکت، درست نیست که شما مشغول عبادت باشید و آنها به تلویزیون اعتیاد پیدا کنند، درعبادت شرکتشان دهید، وبه همراه خود به مساجد ببرید، مخصوصا در وقت تدریس قرآن یا حدیث، ودر مسابقات رمضانی شرکتشان دهید تا بدینوسیله تربیت ایمانی را فرا بگیرند.
منبع : سایت قصه الاسلام
نویسنده : فاطمه عبدالرئوف
ترجمه :رحیم رهرو.

نمایش بیشتر

عبدالرحیم رهرو

✅ محل سکونت : آذربایجان غربی - مهاباد ☑ دعوتگر دینی و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا