خانواده

خانواده ی مسلمان در ماه رمضان

  یکی از نعمت های خداوند بر بندگانش فریضه ی روزه ی ماه مبارک رمضان است که آن را توشه و زادی برای فرد و خانواده قرار داده است.

   جامعه بصورت کلی در ماه مبارک رمضان آمادگی لازم را برای رشد و تغییر  پیدا می کند.

برای نائل آمدن به برکات رمضان ، لازم است هر خانواده ای باتوجه به استعداد و روحیات اعضای آن ، برنامه ای فردی وگروهی ترتیب دهد.

 نمونه هایی از اعمال فردی

 

    ۱_ تنظیم کردن قسمتی از روز برای تدبر وتفکر درجهان  آفرینش

   ۲_ ترتیب دادن قسمتی دیگر از روز برای تلاوت قرآن  و اذکار صبحگاهی و شبانگاهی و خلوت کردن جهت یاد خدا ، که همانا یاد خدا دل ها را زنده نگه می دارد.

    یاد خداوند شامل استغفار ، دعا ، خواندن اوراد واذکار ، تلاوت  قرآن و … می باشد که هر فردی با توجه به وسع و توان خود و مناسب با زمان و مکانش انجام می دهد.

    ۳_خواندن نماز در اول وقت : خواندن نماز در اول وقت از محبوب ترین اعمال نزد خداوند است.

    عبدالله بن مسعود روایت می کند ، از رسول خدا (ص ) سوال کردم ، محبوبترین عمل نزد خداوند کدام است ؟ پیامبر(ص ) فرمودند: خواندن نماز در اول وقتش ،  سوال کردم ، سپس کدام عمل برتر است ؟ فرمودند: نیکی به پدر و مادر ، سوال کردم بعد از آن چی ؟ فرمودند: جهاد در راه خدا

    ۴ _ استفاده ی بهینه از وقت سحر : سحر بهترین وقتی است برای نیایش و راز و نیاز با پروردگار.

شخص مسلمان باید آیه ۷۹ سوره  اسراء را نصب العین خود قرار دهد ، آنجا که می فرماید: وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَهً لَکَ عَسَىٰ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا – در پاسی از شب از خواب برخیز و در آن نماز تهجّد بخوان، این یک فریضه‌ی اضافی (و افزون بر نمازهای پنجگانه) برای تو است. باشد که خداوند تو را به مقام ستوده‌ای برساند.

برخی از کارهای گروهی و جمعی

 

   ۱_ حضور دسته جمعی بر سر سفره افطار و سحری ، دراین اجتماع تمرینی است جهت همکاری در آماده کردن سفره و یاد کردن از فقراء و نظم و وقت شناسی

   ۲_ مشارکت در خدمات عمومی : مشارکت در خدمات عمومی ، شیوه ی تعامل و برخورد با دیگران را به انسان می آموزد و وسیله ای است برای دعوت دیگران .

خدمات عمومی شامل کمک به مستمندان و توزیع زکات وصدقات و همکاری و کمک به عموم مردم می باشد .

چه خوب است سرپرست خانواده با تمام اعضاء ، اعم از زن و مرد ، نشستی مشورتی و صمیمی داشته باشد  و آراء ونظرات آنها را در زمینه های مختلف جویا شود ، تا افراد ، اعتماد به نفس را به دست آورند.

    بعد از آن لازم است جلسات هفتگی برای پیگیری مصوبات ، گذاشته شود و در آن نقاط  ضعف و قوت افراد  مشخص ، و برای نقطه ضعف ها راه کار و بر نقطه قوت ها افراد را تشویق کند ، کاری کند که رمضان نقطه ی شروع و بستری برای  نشستهای بعد از رمضان باشد.

از خداوند ، خاضعانه مسئلت دارم ، ما را بر بندگی و کسب رضایتش کمک و  از لغزش های ما در گذرد و ما را جزء  بند گاه خالص ومخلص خود گرداند.

 

ترجمه : اسعد جاسمی

نمایش بیشتر

اسعد جاسمی

آذربایجان غربی - ارومیه فعال دینی - مترجم و نویسنده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا