حدیثعبادات

خداوند، بنده ای را دوست دارد که مخفیانه عمل کند!

اخلاص در عمل

ترجمه: رسول رسولی کیا

سائب بن اقرع برای تسلیت شهدای مسلمان، در جنگ نهاوند خدمت عمر بن خطاب رسید، اسامی تعدادی از افراد برجسته و اشراف را در لیست شهدا شمارش نمود و سپس سائب گفت: این ها وعلاوه بر اشخاص دیگری از انسان های بی نام و نشان که امیر مؤمنان آنان را نمی شناسد، عمر خداوند از او خشنود باد با شنیدن این سخن گریه کرد و گفت: اگر عمر آنها را نمی شناسد به آنها آسیبی نمی رسد، زیرا خدا آنها را می شناسد!

در کتاب ” سِيَرِ أعلام النُّبلاء” ذهبی آمده است که در ارتش هارون الرشید بیست هزار مجاهد بودند که اسامی خود را در دفتر سربازان نمی نوشتند، آنها حقوق خود را نمی گرفتند تا  مبادا کسی جز خدا آنها را بشناسد!

مناسبت حدیث با موضوع بدین صورت است که زمانی که عثمان بن عفان کشته شد، سعد بن ابی وقاص در بیابان بود و شترهای خود را نگهداری می کرد، پسرش نزد او آمد، وقتی سعد او را از دور دید گفت: پروردگارا! من از شر این مسافر به تو پناه می برم! به نظر می رسد سعد با فراست خود می دانست او خبرهای بدی به همراه دارد، هنگامی که نزد او رسید، پسرش به او گفت: – متاسفم از اینکه می بینم – تو در میان شترانت هستی و مردم را رها کرده ای تا به جان هم بیفتند!

سعد به او گفت: ساکت باش؛ من از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیده ام که می فرمود: همانا خداوند بنده ای را دوست دارد که با تقوا و ثروتمند و پوشیده باشد!

بنده پوشیده کسی است که کارهای خوب خود را از مردم پنهان کند، همان گونه که اعمال بد خود را از آنها پنهان می کند؛ بنابراین او بین خود و خدایش حافظه نهانی درست می کند که فقط خدا از آن اطلاع دارد!

مردم، لزومی ندارد هر کار خیریه ای که انجام می دهید را بدانند که ریا باعث نابودی اعمال می شود، اگر چه شاید آن شخص منظورش از اعلام کار خیریه اش ریا نباشد؛ ولی شاید بدون اینکه متوجه شود به منزلت آن کسی که به او صدقه می دهد، توهین کند، در حالی که ترمیم قلب مردم و حفظ عزت آنها بر کمک به آنان و ترمیم جیبشان اولویت دارد!

لزومی ندارد هر کار خیر و یا عبادتی که انجام می دهی را مستند کنی که خداوند وظیفه مستندسازی اعمال بندگانش را به فرشتگان سپرده است، یقین بدان در روز قیامت هر کار خیر یا شری که انجام می دهی را در کارنامه عملی که جلوی شما گسترده شده خواهی یافت “جا نمی گذار هیچ کار کوچک و بزرگی را مگر اینکه در آن ثبت و ضبط شده است”.

ابن القیم همواره می گفت: پاداش های نهانی برای کارهای پنهانی است( الخوافي للخوافي)! 

و من می گویم:

 برای بهبودی از بیماری که فقط خدا از داروی آن اطلاع دارد، صدقه ای تدارک ببین که تنها خدا از آن اطلاع داشته باشد!

برای رهایی از نگرانی که بر سینه شما فشار آورده و فقط خدا آن را می داند، استغفار مخفیانه ای بکن که فقط خدا از آن اطلاع داشته باشد!

برای دفع اضطرابی که بر شما چیره گشته و اینکه فقط خدا از آن اطلاع دارد، شبانه دو رکعت نماز اقامه کن که فقط خدا آن را می ببیند!

برای رهایی از ضیق معیشتی که برای شما پیش آمده و فقط خدا می داند، شبانه، طوری طلب آمرزش کن که فقط بین شما و او باشد!

و به یاد داشته باش که: اگر عمر آنها را نمی شناسد اشکال ندارد، کافی است که خدا آنها را بشناسد!

نویسنده: ادهم شرقاوی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا