گفتگو

خطبه‌ها و نامه‌های عمر بن عبدالعزیز

نویسنده: دکتر حسین عطوان

ترجمه: محمد جیروتی

ناشر:  احسان

نوبت چاپ:  اول

سال چاپ:    1391

قطع:    وزیری

تعداد صفحات:     320

نوع جلد:  شومیز

تعداد جلد:  یک

قیمت:     4500 تومان


 

سخن از مردی است که زمین و زمان به دادگستری‌اش شهادت داده و موافق و مخالف‌اش به زهد و تقوایش اعتراف نموده‌اند. بیداردلی که که خرقه‌ی بندگی بر تن کرده و مطیع خالق بود و خادم مردم.
عمر بن عبدالعزیز- رحمه الله- هفتمین خلیفه از خلفای اموی است که پس از وفات عمویش، سلیمان بن عبدالملک در سال 99 هـ.ق و به وصیت وی، زمام حُکمرانی را در دست گرفت. مجموع دوران حکومت او گر چه 2 سال و 5 ماه بیشتر نبود، اما نمونه‌ای کم‌نظیر از یک حُکمرانی دادگستر و مردم‌مدار بود. او دراولین سخنرانی خود چنین گفت: «ای مردم! من به وسیله مقام خلافت مورد امتحان الهی قرار گرفته‌ام. اما در این مورد نه از من نظرخواهی شده و نه از شما مشوره گرفته شده است. لذا من شما را بر بیعت با خودم مجبور نمی‌کنم و شما هرکس را می‌خواهید خلیفه تعیین کنید.»
این کتاب، حاوی سخنرانی‌های سیاسی و دینی و نامه‌های مراسم مختلف و پند و اندرزها و گفتگوهای گوناگون عمربن عبدالعزیز-رحمه الله- است. همچنین حاوی نامه‌های فکری و سیاسی،‌ پند و اندرزها و مکتوباتی برای مناسبت‌های گوناگون وتوصیه‌های مالی واداری ونامه‌های دوستانه و فرمان‌های اوست.
این کتاب نسبت به کتاب‌های دیگری که در این زمینه نگاشته شده‌اند، کامل‌تین و جامع‌ترین آنهاست و حدود سیصد و شصت و اندی از نامه‌ها و خطبه‌های عمر بن عبدالعزیز را در خود جای داده است

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا