اصول

خوابیدن شخص روزه دار در ایام رمضان!آری یا خیر؟

 رمضان و خوابیدن روزه دار

 

? سوال : بخش عمدەای از مردم روزه دار بیشترِ روز را با خوابیدن به سر می برند و می گویند که خوابیدن هم عبادت است، آیا این صحت دارد؟

⏪ پاسخ :  قبل از هر چیز لازم است بدانیم که در چه شرایطی خواب و استراحت  عبادت حساب می شود، یا به تعبیر دیگر در چه شرایطی و حالاتی ” عادات ” ما به ” عبادت ” تبدیل می شود؟؟

خوابیدن و استراحت عبادت است در رمضان و غیر رمضان به شرطی که هدف از آن رضایت پروردگار و آمادگی برای انجام خدمات فردی و اجتماعی باشد.

در روایت آمده است که ” خواب روزەدار عبادت است اگر کسی را غیبت نکند و پشت سر آن ناسزایی نگوید “، این بدان  معنی است که اگر روزه دار غیبت نکرد و از کسی بدی نگفت و منهیات پروردگار را هم انجام نداد و بعدا خوابید؛ درحقیقت خوابیدنش هم عبادت محسوب میشود.

  به تعبیر دیگر اگر روزەدار نماز ظهر خواند و تا عصر خوابید و بعدا بیدار شد و نماز عصر را خواند و روزەاش را به اتمام برساند مانند این است که این روز را با تمام و کمال ( حتی خوابیدنش ) هم  عبادت بوده است.

اگر فرد روزەدار قسمتی از شب را بخوابد به نیت اینکه برای سحری بیدار شود و نماز صبح را بخواند، ( این نوع خوابیدن ) نیز عبادت محسوب می شود.

 لازم به یاد آوری است که خوابیدن به شرطی عبادت محسوب می شود که در راستای تقویت قوای جسمی صورت پذیرد،  نه اینکه با سوء برداشت از این فرموده که ( خواب روزه دار عبادت است) تمام وقت خود را در رمضان با خوابیدن سپری نماید و از انجام عباداتی همچون قرائت قرآن، دعا ، نیایش، ذکر و یاد خدا، شرکت در نمازهای جماعت  پنجگانە، تراویح و …. سر‌باز زند و خواب خویش را ” عبادت ”  تلقی کند؛ این نوع برداشت، سوء برداشتی بیش نیست.

به امید اینکه همه ی ما روزه داران در ماه مبارک رمضان بیشترین استفاده را از وقت خود ببریم و برای آخرت خویش زاد و توشه ای بچینیم .

 

نویسنده: باوکی موحه ممه د

سوزی میحراب

منبع: دەنگی ئیسلام

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا