اصول

خواندن سوره ی بعد از «فاتحه» در نماز

جواب:

الحمد للە رب العالمین والصلاۃ والسلام علی نبینا محمد وعلی آله و صحبه اجمعین..

درجواب سٶال این بزرگوار می گویم:

به طور کلی قرائت سوره بعد از فاتحه چه در نمازهای فرض و چه نمازهای نافله (سنت) واجب نیست، بلکه خواندن آن مستحب است، به عبارتی دیگر اگر کسی در نماز فرض یا نافله سوره ی بعد از فاتحه را نخواند و بعد از قرائت فاتحه بلافاصله به رکوع برود، نمازش صحیح است؛ ولی باید این نکته را فراموش نکنیم که ترک مستحبات در نماز باعث کاسته شدن ثواب نماز می شود، زیرا طبق سنت عملی رسول الله صلی الله علیه و سلم که از طرق مختلف به ثبوت رسیده است آن حضرت در دو رکعت نخست نمازهای فرض بعد از فاتحه، سوره یا آیاتی از یکی از سوره های قرآن را قرائت می نمودند.  از ابوقتاده رضی الله عنه روایت شده که گفت: «کَانَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم یَقْرَأُ فِی الرَّکْعَتَیْنِ الأُولَیَیْنِ مِنْ صَلاهِ الظُّهْرِ بِفَاتِحَهِ الْکِتَابِ وَسُورَتَیْنِ، یُطَوِّلُ فِی الأُولَی، وَیُقَصِّرُ فِی الثَّانِیَهِ، وَیُسْمِعُ الآیَهَ أَحْیَانًا، وَکَانَ یَقْرَأُ فِی الْعَصْرِ بِفَاتِحَهِ الْکِتَابِ وَسُورَتَیْنِ، وَکَانَ یُطَوِّلُ فِی الأُولَی وَیُقَصِّرُ فِی الثَّانِیَهِ..». (بخاری:۷۵۹)

یعنی: رسول‏ الله صلی الله علیه وسلم در دو رکعت  نخست نماز ظهر، سوره فاتحه و دو سوره ی دیگر را می خواند و برای رکعت اوّل سوره ای طولانی را انتخاب می کرد ولی در رکعت دوم سوره کوتاه‌تری تلاوت می‌کرد و گاهی طوری آیات را می خواند که که ما می شنیدیم. همچنین در دو رکعت اول نماز عصر، سوره فاتحه و دو سوره ی دیگر را تلاوت می نمود. رکعت اول را طولانی و رکعت دوم را کوتاه می خواند..».

همینطور در نمازهای نافله بعد از فاتحه سوره یا آیاتی از سوره ای دیگر می خواندند، و حتی از حذیفه رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم در نماز شب، سوره هایی مانند بقره و آل عمران و نساء را بعد از قرائت سوره حمد قرائت می کردند. ابوداود به شماره حدیث(۸۷۳).

هرچند نماز شب بر پیامبر صلی الله علیه وسلم واجب بوده و بر امت مستحب است ولی باز پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: که«صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی» بخاری و مسلم. «همان گونه که من نماز می خوانم، شما نیز آن گونه نماز بخوانید».

بنابراین برای تبعیت کردن از سنت پیامبرمان و برای کسب ثواب بیشتر، شایسته است که سوره ای یا چند آیه از قرآن را در دو رکعت نخست نماز های واجب و نافله بخوانیم…

 

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

 

پاسخ سوال از: عبدالواحد رحمت اللە

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا