اندیشه

خود کشی و چگونگی معالجه ی آن از دیدگاه قرآن

✳️ قرآن چگونه آن را معالجه می‌کند ؟

– در هر ۴۰ثانیه یک نفر در جهان اقدام به خودکشی می‌کند و  حدود صدهاهزار نفر به سبب خود‌کشی جان خود را از دست می‌دهند و در هرسال ۸۷۳ هزار نفر نفر با روشهای گوناگون خودکشی می‌میرند.
– در نتیجه کاملا واضح است که پرداختن به این چالش و ریشه‌یابی آن و مهم تر از همه ، پیشگیری و معالجه آن در جامعه از جمله امور ضروری است.

در این مقاله سعی بر آن داریم ریشه‌ها و علل پنهان و پشت‌پرده معضل خودکشی را مورد کاوش قرار دهیم . این ریشه‌یابی نتیجه تحقیقات کاملی است که میلیون ها دلار هزینه در بر داشته و هدف از آن دستیابی به راه علاج این چالش بزرگ است…. اما علی رغم این هزینه هنگفت که سالیانه صرف این تحقیقات می‌شود ، نه تنها آمار خودکشی تغییری نکرده بلکه بر‌عکس ، گاهی افزایش هم پیدا می‌کند.

❇️ در ادامه به این سؤال می‌پردازیم که در برخورد با این چالش بزرگ و روش معالجه آن در جامعه آیا می‌توان گفت که کلام و کتاب خداوند متعال ( قرآن ) سکوت اختیار کرده‌است ؟ در حالیکه قرآن کتابی‌است که به‌طور مفصل همه مسائل را روشن ساخته‌است ..

سپس علاج علمی و علاج قرآنی ( که همگان از آن غافل مانده‌اند ) را باهم مقایسه کرده و می‌بینیم که نظر قرآن بر رأی و نظر دانشمندان و جامعه‌شناسان و تحقیقات آنان برتری یافته و ما هم با استدلال ، این رجحان و برتری را اثبات خواهیم کرد.

✅ واقعیت هایی پیرامون خودکشی

– طبق آمار سازمان ملل متحد در میان ساکنان زمین حدود ۴۵۰ میلیون نفر از ناراحتیهای اعصاب و روان رنج می‌برند.

– علت اصلی خودکشی بیش از ۹۰ درصد افراد به دلیل بروز ناراحتی‌های اعصاب و روان و نیز شکستهای اجتماعی و به عبارت دیگر، ناکام ماندن در دستیابی به آمال و آرزوهایشان می‌باشد..

– در ردیف آماری کشور آمریکا ، خودکشی هشتمین سبب مرگ و میر عنوان شده‌است .

– مردان تقریباً چهار برابر زنان ، به ‌دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند ، ولیکن اقدام به خودکشی در بین زنان بیشتر از مردان است .

– در ۶۰ درصد خودکشی‌ها ، شلیک از سلاح گرم ( نظیر کلت کمری ) عنوان شده‌است.

– تحقیقات نشان می‌دهد احتمال خودکشی در بین افراد بالغ و نیز کهنسال بیشتر است وبه همین دلیل می‌بینیم که تعداد قابل توجهی از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند و می‌میرند عمرشان از ۶۵ سال فراتر رفته‌است و در عین حال نام اشخاص بزرگی هم به‌چشم می‌خورد.

✳️ دلایل خودکشی :

– ناکامی در دستیابی به اهداف و عوارض منفی آن بر اعصاب و روان انسانها سهم عمده‌ای در میان دلایل و مسببات اقدام به خودکشی دارد .

– نا‌امیدی و یأس هم نقش بسزایی در آمار مقدمات خودکشی دارد .

– اعتیاد و مصرف بیش‌ازحد الکل و مواد مخدر یکی دیگر از عواملی هستند که فرد را به خودکشی وادار می‌کند .

– کسانی که باورهای دینی ندارند و یا اگر هم داشته‌باشند اطلاعی بر حرام بودن خودکشی ندارند آمار قابل توجهی را در قبول و پذیرش خودکشی به خود اختصاص داده‌اند . بدین صورت که بعضی خیال می‌کنند برای پیشگیری و مصون ماندن از آلوده شدن به گناهان در آینده خود‌کشی می‌تواند راه زیرکانه و چاره مناسبی برای بقای معصومیت و بی‌گناه ماندنشان باشد.

– عقب‌ماندگیهای مادی و نیز دچار شدن به خسارت و ضررهای مالی از جمله دلایلی است که شخص را وادار به خودکشی می‌کند .

– ناراحتیهای روانی دیگری هم نظیر انزوا و گوشه‌گیری منجر می‌شود که فرد به فکر خودکشی بیفتد.

✅ عوامل بازدارنده:

محققانی که هزاران مورد از خودکشی‌های منجر به مرگ را مورد پژوهش قرار داده‌اند تأکید بسیار بر لزوم توجه به مسئله بیماریهای روانی دارند و ضرورت مراقبت پزشکی در دستیابی به سلامت روان اشخاص را گوشزد میکنند.
ولی معمولاً این دسته از دانشمندان بیماریها را بعد از دچار شدن افراد به آن معالجه و مداوا می‌کنند به‌جای اینکه چاره‌ای برای پیشگیری از ابتلا بیندیشند و به همین دلیل است که پزشکان معمولاً انتظار بروز علائم بیماری را می‌کشند تا بعد با تشخیص آن و تجویز داروی مناسب درمانش کنند و اینجا مشکل اصلی به وجود می‌آید و آنهم غافل ماندن از چاره‌اندیشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است. مصداق این ادعا آماری‌است که نشان می‌دهد تعداد افراد خودکشی‌کننده همواره ثابت مانده و هر سال حدود یک میلیون نفر دست به خودکشی می‌زنند.

 ✅ آمار وحشتناک و تکان دهنده :

برای اینکه کسی گمان نکند احیاناً ما در ارائه آمار و ارقام مبالغه کرده‌باشیم بر آن شدیم تا برای صدق مدعا نتیجه یکی از آمارهای ایالات متحده آمریکا را که به‌صورت کاملاً دقیق تهیه شده است ارائه دهیم .

۱ – تعداد خودکشی‌کنندگان به بیش از ۳۱ هزار نفر رسیده‌است و از این میان ۲۵ هزار نفر مرد و ۶ هزار نفر هم زن هستند.

۲ – بیش از ۵ هزار نفر افراد سالخورده‌ای هستند که سنشان از ۶۵ سال تجاوز کرده‌است .

۳ – تعداد افراد جوان ( ۱۵ الی ۲۴ ساله ) به حدود ۴ هزار نفر می‌رسد.
در این تحقیقات اشاره شده است که در هر ۱۵ دقیقه یک نفر در ایالات متحده آمریکا خودکشی می‌کند و حدود ۱۷ هزار نفر از طریق شلیک با سلاح گرم جان خود را می‌گیرند.

۴ – بیش از ۶ هزار نفر حلق آویز کردن خود را برای خودکشی انتخاب می‌کنند.

۵ – بیش از ۷۰۰ نفر خود را از طبقات بالای آپارتمانها به پایین می‌اندازند .

۶ – حدود ۳۰۰ نفر خود را به آب انداخته و به واسطه خفگی در آب میمیرند.

جا دارد اینجا نکته مهمی را بیان کنیم که سالانه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر حوادث مختلف نظیر سوانح و تصادفات رانندگی و … جان خود را از دست می‌دهند درحالیکه تعداد کسانی که با دست خود جان خودشان را از راه خودکشی می‌گیرند به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رسد و مقایسه این دو رقم بسیار قابل توجه و تأمل‌برانگیز است.

? و اما یک سؤال :
موضع کلام خدا ( قرآن ) در باره این پدیده چیست؟
به صراحت می‌گوییم که قرآن نه‌ تنها از کنار این مسئله و چالش بزرگ بی‌توجه رد نشده است بلکه برعکس اهمیت و علاج آن را بی‌پرده و با بیانی رسا روشن ساخته‌است. به صورتیکه در آیه ۲۹ سوره نساء می‌فرماید : خودتان را نکشید.
اما آیا صرفاً این حالت دستوری به تنهایی می‌تواند راه‌گشای این معضل باشد ؟
خیر .. زیرا نتیجه تحقیقات توجه همه را به ضرورت تفکر وتأمل بیشتر حول این نکته که اکثر افراد خود‌کشی‌کننده گرفتار ناامیدی بوده‌اند جلب می‌کند و اینکه لازم است در برخورد با آنان با مهر و عطوفت رفتار شود . وبه همین جهت می‌بینیم که صدها مرکز و مؤسسه تأسیس شده‌اند تا در این خصوص به افرادی که احتمال خودکشی در آنها بیشتر است و یا احیاناً میل به انجام آن را دارند کمک و مساعدت شود .

خداوند متعال پس از نهی از عمل خود‌کشی در آیه یادشده این عبارت زیبا را ضمیمه آن می‌کند :
( همانا خداوند نسبت به شما مهربان است ) … و همه مومنین را خطاب قرار می‌دهد .. خطابی که سرشار و مالامال از رحمت و امیدبخشی است ..
واما چرا قرآن اینگونه با مخاطبان سخن می‌گوید ؟ و چرا با این ندای مهربانی؟
چون به محض اینکه پی بردیم که دلیل اصلی بیشتر خودکشی‌ها ناامیدی و یأس است طبعا جایگاه و اهمیت مهر و عطوفت و بحث پیرامون آن را درک خواهیم کرد . ولی آیا تنها بحث و گفتار کافیست ؟ خیر . چون هستند کسانی که هیچ پاسخی به ندای مهر و عطوفت خداوند نمیدهند و اینجاست که ناگزیر باید این دسته را از عواقب خودکشی ترساند….
دانشمندان و محققان در مقوله پیشگیری از خود‌کشی تأکید می‌کنند که ناچارند اشخاصی را که میل به خودکشی در آنها بیشتر است از خطرات این عمل وحشتناک و عواقب جبران‌ناپذیر و دردناک آن آگاه سازند.
و این روش بهترین راه چاره برای پیشگیری از خودکشی است و دقیقاً هم همان نکته‌ای است که قرآن بدان اشاره کرده و فرموده‌است :
( و من یفعل ذلک عدواناً و ظلماً فسوف نصلیه ناراً وکان ذلک علی الله یسیراً )
و کسیکه چنین کاری ( خودکشی ) را تجاوزگرانه و ستمگرانه مرتکب شود ، او را با آتش دوزخ می‌سوزانیم ، و این ( عمل هم ) برای خدا آسان است .
سوره نساء : آیه ۳۰

و در این انذار از کیفر الهی با من بیندیش که فرمود : ( فسوف نصلیه ناراً )

بنابراین نتیجه میگیریم که قرآن عظیم نه تنها از این معضل بزرگ غافل نمانده بلکه آن را به بهترین شیوه علمی معالجه کرده است وبه همین خاطر است که می‌بینیم کمترین آمار خودکشی متعلق به سرزمینهای اسلامی است …
وبه همین منوال …..
نویسنده : عبدالدائم الکحیل

مترجم : عبدالمجید پاشایی

نمایش بیشتر

عبدالمجید پاشایی

آذربایجان غربی - سردشت فعال دینی - مترجم - نویسنده و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا