خانواده

درباره آزار جنسی کودکان چه می دانید؟!

درفاصله دوروز، چند نمونه ازآزارجنسی کودکان گزارش شد ، یکی متعلق به شخصی بودکه درمدرسه کارمی کرد و دیگری شاگردی بود که در خانه به وسیله سکایپ موردتعرض قرارگرفت و داستان دیگری که بین راننده وبچه مسافری اتفاق افتاده است و همچنین آزار جنسی که بین بچه وپسرعمویش که سه سال از او بزرگتربوده اتفاق افتاده است.

پس با بچه ات پیرامون آزار واذيت جنسی حرف بزن.

بسیاراست اتفاقاتی که می شنویم ومی خوانیم دراينترنت یا درگفتگوی مستقیم با اطفال پیرامون آزارجنسی که در خانه ومدارس وباشگاه ها واماکن عمومی برای کودکان اتفاق افتاده است و درخیلی موارد آزارجنسی ازطرف شخصی بوده که اطفال توقع چنین رفتاری را او نداشته اند!

اگرچه درگذشته با بچه هایمان درمورد مسایل جنسی تازمان بلوغ صحبت نمی کردیم ولی امروزه لازم است به خاطرپیشرفت تکنولوژی و پیداشدن وسایلی که روزانه با آنها زندگی می کنیم وازآنها بیم داریم مانندعکس وفيلم و … لازم است ازبچگی با کودکانمان پیرامون مسایل جنسی صحبت کنیم.

ناگفته نماند اینجانب دراین مورد قبلاً مقاله ای نوشته ام تحت عنوان”چگونه بچه هایمان را از آزار و تجاوز جنسی حفاظت کنیم” و دراینجا برگفتگو با بچه هایمان پیرامون این موضوع تاکید می کنم

بنده جواب سوالات مربوط به این موضوع را برهفت روش تربیتی خلاصه کرده ام.

@ تصميم ها مطابق سن اطفال باشد

اصولی اینست که با بچه هایمان مطابق سنش حرف بزنیم ورفتارکنیم و سعی کنیم بصورت تدریجی مسایل مربوطه را به او بیاموزیم و کاری کنیم که تا رسیدن به سن بلوغ معلوماتش کامل شود ، اما اگرکودکمان خدایی ناکرده مورد آزارجنسی قرارگرفتند لازم است که باصراحت با او حرف بزنیم تا آمادگی مقابله با مشکلات این چنینی را را داشته باشد.

@ارتباط محکم

لازم است ارتباطی مستحکم با اولادمان داشته باشیم اعتمادی که براعتماد و محبت استوارباشد نه برخوف وترس ؛ که چنین اعتمادی درآینده درصورت تعرض جنسی اولادمان نتیجه بخش نخواهد بود !

والدین دراین روش ، رکن اساسی برای حمایت ونصیحت وراهنمایی اولاد به شمار می آیند.

@ما پیش قدم باشیم

ازکودکمان توقع نداشته باشیم که از ما در باره مسائل جنسی سوال کنند ؛ بلکه ما پدر و مادر باید پیش قدم باشیم و دراین مورد با آن ها صحبت کنیم ، بنابراین لازم است جوی درست کنیم که بچه هایمان براحتی بتوانند در مورد مسائل جنسی با ما سخن بگویند و حرف دلشان را در خلال طرح بحث وموضوع های گوناگون آن بفهمیم.

@مزاح وشوخی

اشکالی ندارد و بلکه مطلوب است که در خلال بحث و گفتگو با کودکمان مزاح و شوخی کنیم ؛ تا فضای حاکم بر گفتگویمان خسته کننده وتکراری نباشد و تصورنشود که بحث از مسائل جنسی ممنوع و بداست ؛ بلکه بداند که نیازجنسی ازاحتیاجات و نیازهای بشرمی باشد ؛ اما لازم است که آن را درمسیرصحیح خود بکارگیریم و همچنین لازم است که شهوت خودرا کنترل و درجهت کسب رضایت خدا اشباع نمائیم.

@ به کودکمان امان دهیم

زمانی که با کودکمان درموردمسایل جنسی صحبت می کنیم باید محیطی امن برایش ایجاد کنیم نه محیطی ترسناک و پرازتهدید به گونه ای که اگرحرف زد بهش گوش کنیم وحرفهایش را قطع نکنیم و البته بهش شک نکنیم ومتهمش نکنیم ؛ بلکه بهش اطمینان دهیم تا بدون ترس ازما ، در مورد مسائل جنسی حرف بزند وجواب کل سوالاتش را بدون اینکه از ما تندی  یا خشونتی ببیند دریافت کند.

@و بالاخره در حین گفتگو به کودکمان بگوییم که هرسوالی دراین رابطه داشتی با ما در میان بگذار و سعی می کنیم ما هم جوابش را پیدا کنیم ، در این حالت است که کودک اطمینان پیدا می کند وسُفره دلش را برایمان باز می کند.

 اینها هفت – شش- روش تربیتی بودند که بنده آنها را با خانواده های بسیاری تجربه کرده ام ، روش هایی که درجهت رفع حجاب و حصاری که بین پدران و فرزندانشان کشیده شده موثراست

همچنین ما با آن خانواده ها ازقصص قرآن هم گفته ایم مخصوصاً داستان قوم لوط را برایشان ذکرکرده ایم و در این مورد بی اهمیت نبودایم نسبت به فرزندانمان.

روزی دختری آمد و وقصه خود را برایم بازگو کرد درحالی که گریه می کرد ؛ چرا که او خون ماهیانه اش را دیده بود و فکرکرده بود که مریض شده و او ندانسته بود که این ازنشانه های بلوغ او است…

وجوانی دیگر که ازسوی پسرخاله بزرگترش موردتعرض قرارگرفته بود و در تشریح قصه اش گفت: او به بهانه اینکه پزشک است و بدنش را معاینه می کند باورش کرده وخود را در اختیار او گذاشته است.

 وداستان های دیگری که نشانه بی اهمیتی خانواده ها نسبت به فرزندانشان دربحث از مسائل جنسی وعدم گفتگوبا آنها پیرامون تعرض وآزارجنسی است که جادارد بیشتردراین مورد فکرکنیم.

@  محترم شمردن نیازهای مادی و جنسی دیگران

باید به کودکان یاد دهیم که نیازهای بشری را محترم بشمارند و به نیازهای نفسانی و جنسی دیگران احترام بگذارند ؛ بویژه وقتی جوانان – منحرف و فاسدد-ی رامی بینند که به دختران تجاوزمی کنند و از تجاوز به آبروی آنها و اجسامشان سخن می گویند ؛ درچنین حالتی لازم است که کودکانمان یاد بگیرند که باید به نیازهای دیگران اقرارکرد و احترام گذاشت

نویسنده :دکترجاسم المطوع

ترجمه :أسعد حسنی – نقده

نمایش بیشتر

اسعد حسنی

آذربایجان غربی - پیرانشهر دعوتگر دینی - خطیب - مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا