خبرهای سوزی میحراب

درگذشت شیخ احمد القطان، دعوتگر نامی کویتی

درگذشت شیخ احمد القطان، دعوتگر نامی کویتی

یوسف ساجدی

دیروز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ شمسی احمد قطان مشهورترین واعظ دهه هشتاد قرن گذشته در کشور کویت در سن ۷۶ سالگی در اثر ایست قلبی درگذشت.
او در سخنوران تأثیر به سزایی داشت بویژه در پیوند خطبه با مسائل روز مسلمانان و در رأس آن مسئله مسجد الاقصی و فلسطین تا اینکه منبر او به «منبر دفاع از الاقصی» معروف شد.

شیخ احمد القطان اولین کسی بود که (قتل عام حماه) در سوریه را در اوایل دهه هشتاد افشا و رسوا کرد. این علاوه بر افشای جنایات ظالمان و حاکمان همدست با دشمنان دین و نیز بیان جنایات باطنیان در کشورهای مسلمان.

او در آغاز زندگی خود با کمونیست های کویت درآمیخت، سپس با نهضت اسلامی آشنا شد و از این رو به یکی از برجسته ترین مبلغان نهضت بیداری اسلامی در دهه هشتاد و اوایل قرن بیستم در کویت تبدیل شد.

شیخ القطان بر گفتن سخن حق ثابت قدم بود و حتی اگر از سخنرانی در جمع نیز منع می شد هرگز به تغییر موضع نمی پرداخت، ، او به پیروی از استاد خود مرحوم عبدالحمید کشک مصری رحمة الله علیه که تحت تأثیر او قرار گرفت همواره به گفتن سخن حق می پرداخت.

خداوند شیخ احمد القطان را رحمت کند، خداوند گناهانش را بیامرزد و حسناتش را بپذیرد.

او در دنیا به دنبال آخرت بود و در پی تلاش بی وقفه و کار مجدانه در راه خداوند متعال بود و به دنیا و زینت های آن اهمیت نمی داد و هرگز وسوسه مال و منصب و خانه نمی شد.

او به مثابه یک مکتب بود که روی زمین راه می رفت، هر جا می رفت با لبخند خرکت می کرد و با اندیشه گوش ها را می گشاید و با خطبه هایش دلها را نرم می کرد.

وی در طول زندگی خود رویکرد اعتدال و میانه روی در دعوت و آموزش مسائل اسلامی و تربیت نسل‌های مسلمان را دنبال می‌کرد تا اینکه به عنوان بهترین استاد نسل جوان مسلمان برگزیده شد.
آن مرحوم پس از بازنشستگی در سال ۱۹۹۶ در مدارس کویت به ارائه دروس و سخنرانی های داوطلبانه و ثابت پرداخت و همچنین دروس ثابت و مجموعه های کامل زیادی را از رادیو قرآن کریم مانند برنامه «مسيرة الخير» و «سلسلة الفاروق بعد الصديق» و «سلسلة ذي النورين والسبطين» و «سلسلته السمعية الرائعة (رياض الصالحين) را ارائه کرد.

وی همچنین در کمیته های مددکاری اجتماعی، شبکه های ماهواره ای، همایش ها، کمیته های کار بانوان و دارالقرآن درس می داد.

او از سال 1984 با پیگیری و شرکت در کنفرانس ها و گردهمایی های سالانه ، چه در اتحادیه ملی دانشجویان و چه در اتحادیه جوانان مسلمان عرب، به حمایت از دانشجویان خارج از کشور به عنوان مشاور آنها پرداخت.

استاد قطان به عنوان مشاور در بسیاری از کمیته‌های خیریه که در بسیاری از قاره‌ها مانند کشورهای آفریقایی، فیلیپین و پاکستان به مسلمانان خدمت می‌کردند، با نظارت بر ایجاد پروژه‌های توسعه‌ای مانند مدارس، پرورشگاه‌ها و غیره کار کرد.

همچنانکه دعوتگر فقید چند کتاب از جمله “للعبرة والتاريخ”و مقالات دینی و اجتماعی و سیاسی از جمله “ذاتية المؤمن”، “طريق النماء”، “شيخ الإسلام أحمد تقي الدين ابن تيمية”را چاپ و منتشر کرد.

درود و رحمت خدا بر پیامبر ما محمد و آل او باد.

نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا