خانواده

در اسلام، زن و مرد با همدیگر برابرند

برابری میان زن و مرد در اسلام

مترجم: کلثوم حسن زاده

  برابری در خانواده میان حقوق و مسئولیت هایی که زن بر عهده دارد.

اسلام آشکارا بیان نموده که بین حقوق و مسئولیت های خانواده، هماهنگی وجود دارد. همان طور که خداوند در سوره بقره می فرماید: «وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَلِکَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (بقره/۲۲۸)

یعنی: «و برای همسران (حقوق و واجباتی) است که باید شوهران اداء بکنند) همان گونه که بر آنان (حقوق و واجباتی) است که (باید همسران اداء بکنند) به گونه شایسته (که برابر عرف مردمان و موافق شریعت اسلام باشد)».

بدین معنا که زنان علاوه بر مسئولیتی که دارند؛جامعه ی اسلامی حقوق شایسته ای را برای زنان تعیین و بر دوش مردان گذاشته است. به گونه ای که باید هر دو طرف (هم زن و هم مرد) حقوق همدیگر را رعایت کنند. هیچ کدام در رعایت حقوق همدیگر کوتاهی نکنند. مبادا یکی از آنها در حق دیگری ظلم کند. پرداختن مهریه زن، به عهده مرد می باشد و همچنین فراهم کردن اسباب و اثاث زندگی نیز بر دوش مردان می باشد. همچنین نباید هیچ گاه همسرانشان را اذیت و آزار دهند و آنچه که بر عهده زنان می باشد این است که زنان به خوبی از مال و اموال شوهرانشان پاسداری کنند و آن را بیهوده هدر ندهند و همچنین خوشرو و مهربان و گشاده رو باشند و در هیچ یک از امور زندگیشان زیاده روی و اسراف نکنند. همچنین زن حق دارد در سایر امور خانواده، از جمله تربیت و پرورش فرزندان و… با وی مشورت به عمل آید.

خداوند بزرگ درباره از شیر گرفتن فرزند در سوره بقره آیه ۲۳۳ می فرماید: «فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلاَدَکُمْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَیْتُم بِالْمَعْرُوف» (بقره/۲۳۳)

یعنی: «پس اگر (پدر و مادر) بخواهند با رضایت و مشورت همدیگر (کودک را زودتر از دو سال) از شیر بازگیرند گناهی بر آنان نیست و اگر خواستند برای فرزندان خود دایه بگیرند، بر شما گناهی نیست، به شرط اینکه حقوق آنان را به طور شایسته بپردازند».

 همچنین خداوند مهربان در سوره طلاق می فرماید: «فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَکُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَأْتَمِرُوا بَیْنَکُم بِمَعْرُوفٍ» (طلاق/۶)

یعنی: «و اگر برای شما (بچه) شیر می دهند، پاداش آنها را بپردازید و در این باره به شایستگی میان خودتان به مشورت بپردازید و به توافق برسید».

به طوری که از طرف هیچ کدامشان (به بچه) آسیبی نرسد. پس برایمان روشن می شود که هر یک از دستورات و وظایفی که زن و مرد بر عهده ی یکدیگر می گذارند، باید به شیوه ای پسندیده و در کمال آرامش انجام گیرد. از جمله کارهای مربوط به خانواده: همچون به دنیا آوردن فرزند و شیر دادن مادر به فرزندان و پرورش و تربیت آنها و… .

همه اینها باید با نرمی و متانت انجام شوند. همچنین لازم است در اموری که در این باره بر عهده ی مرد گذاشته شده به شیوه ای درست و پسندیده با همسرش رفتار نماید.

هم چنان که خداوند بزرگ در سوره نساء به ایمانداران دستور می دهد و می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا ۖ وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفَاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ ۚ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا» (نساء/۱۹)

یعنی: «ای کسانیکه ایمان آورده اید! برای شما درست نیست که زنان را (همچون کالائی) به ارث برید (و ایشان را بدون مهریه و رضایت) به ازدواج خود درآورید و حال آنکه آنان چنین کاری را نمی پسندند و وادار بدان گردند و آنان را تحت فشار قرار ندهید تا بدین وسیله (ایشان را وادار به چشم پوشی از قسمتی از مهریه کنید و) برخی از آنچه را که به آنان داده اید از (چنگشان به در) برید. مگر اینکه آنان (با سوء خلق و فسق و فجور) دچار گناه آشکاری شوند (که در این صورت می توانید بر آنان سختگیری کنید، یا به هنگام طلاق، قسمتی از مهریه را بازپس گیرید و با زنان خود به طور شایسته (در گفتار و کردار) معاشرت کنید و اگر هم از آنان (به جهاتی) کراهت داشتید، (شتاب نکنید و زود تصمیم به جدائی نگیرید.) چه بسا از چیزی بدتان بیاید و خداوند در آن خیر و خوبی و مصلحت فراوان قرار بدهد».

 ابن عباس(رضی الله عنه) درباره ی دلیل نازل شدن این آیه می فرماید: در عصر جاهلیت با زنان همچون کالایی معامله می شد، هر کس که شوهرش می مرد، خویشاوندان و نزدیکانش می آمدند، یا زن را به عقد خود و یا به عقد مرد دیگری در می آوردند و یا اصلا نمی گذاشتند که با مرد دیگری دوباره ازدواج کند. به همین دلیل خداوند بزرگ این آیه را نازل کردند. از ابو داود روایت شده که پیامبر(صلی الله علیه و سلم) می فرماید: «بهترین شما، بهترینتان نسبت به خانواده اش است و من بهترین شما برای خانواده ام هستم».

منبع: سایت اسلام کرد

کلثوم حسن زاده

نمایش بیشتر

کلثوم حسن زاده

@@نویسنده و مترجم و شاعر ایران - آذربایجان غربی - سردشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا