اصول

در باره «نکاح مِسیار» چه می دانید؟

نکاح مسیار، یعنی گرفتن همسری که در هنگام عقد، زن اعلام می­ کند از قسمتی از حقوق خود مثل نفقه، مسکن و…. صرف نظر می کند.

چند همسری هنگامی است که فرد نیاز شخصی یا روانی صادقانه به آن داشته باشد. بی گمان بر اساس علاقه ­ی قوی­ات، توانایی و قدرت استمرار در راه را خواهد داشت و می­ تواند عوارض این چند همسری را تحمل نماید و در صورت ضعف علاقه، در ادامه زندگی ضعیف خواهد شد و دیر یا زود در زندگی زناشویی­ اش با شکست مواجه می ­گردد.

بیشتر آنهایی که اقدام به گزینش چند همسر از طریق ازدواج مسیار می­ نمایند، شعارهایی امیدبخش در خصوص عاطفه و طلب خیرخواهانه سر می­ دهند و می ­گویند: چه کسی باید به داد زنان بیوه، دخترانی که از ازدواج جا مانده ­اند و یتیمان و زنان مطلقه برسد؟ این شعارها، زیبا و رومانتیک هستند، اما واقعیت حال، شاهد بسیاری از آه و ناله­ ها و حسرت­هاست.

ظاهر این عبارت ­ها و شعارها خیر، شهامت و انکار لذت­هاست؛ چرا که این فرد به معالجه پدیده ه­ای اجتماعی دعوت می کند که در جامعه­ ی ما پدید آمده است. بی گمان آمار دختران پیر و سالخورده، زنان مطلقه، بیوه ­ها وآنانی که بخاطر کج اندیشی ها و مشکلات جامعه نتوانسته اند ازدواج کنند، هرچند مایل به ازدواج هستند، افزایش یافته است. این اندیشه، منطقی و سخنی عقلانی است؛ ولی درمان این پدیده به شیوه­ ی فردی و تک نفره امکان پذیر نیست، بلکه علاج کامل و موفقیت آن در مشارکت همه مؤسسات جامعه و تلاش در حوزه ­های فرهنگی اجتماعی، اخلاقی و تربیتی و رسانه ­ای است. نه اینکه فرد یا افرادی شعارهایی سر دهند؛ چرا که در غیر این صورت نسبت به خیلی­ کسانی که فریب این شعارها را می ­خورند، جنایت بزرگی صورت می­ گیرد و در نتیجه­ ی آن در چنین ازدواج هایی سرگردان می­ مانند.

بی گمان چنین شعارهایی درخشان و عبارات سراب مانند در زندگی کسی که قصد چند همسری دارد، محقق نمی­ گردد و در ابتدا چنین چیزهایی در نیتش نبوده است؛ زیرا کسی که می­ خواهد چند همسر داشته باشد، حتی از طریق مسیار -با توجه به حال بسیاری از کسانی که بدین نوع تعدد زوجات نموده­اند- ابتدا از دختران باکره و زیبا و کم سن و سال حرف می ­زند، اگر پیدا نکرد کم کم پایین می ­آید و از دختران متوسط السن و زیبا بحث می ­کند، اگر موفق نشد این بار سراغ مطلقه­ های زیبای بدون فرزند می ­رود و همین طوری ادامه می ­دهد. پس کجاست شعارها؟ کجاست عبارات و کجاست ادعاهایی که داشت؟!

همه اینها در واقعیت بی اساس می ­باشند و مسیری را که انتخاب کرده ­اند، اشتباه و حرکتی دروغین است که برخی از صاحبان کشش ها و شهوت ها خود را زیر آن پنهان می کنند، نه کسانی که نیاز واقعی به آن دارند. لذا کسی که از طریق مسیار به همسری دوم و یا چندم مردی در می آید، نسبت به همسر اولش که مادر فرزندان و دختران اوست، مرتکب جنایت می ­شود. به طوری که مفهوم واقعیت جامعه و فرهنگ تحریف شده در این زمینه و آنچه که گناه بزرگ آن را به عهده گرفته با همه طیف ­هایش به تعدد شرعی که با فطرت و سرشت موافق باشد کمکی نمی­ نماید و آن را نمی ­پذیرد. بلکه آن خیانت بی‌­پروا و فجوری از طرف مرد است و زن وارد مبارزه ه­ای مرتبط با جامعه می­ شود. در صورتی که زن اولی باشد اینگونه مورد سرزنش قرار می­ گیرد که چگونه اجازه دادی شوهرت زن دیگری را بگیرد و اگر زن دومی، سومی یا چهارمی باشد، به گونه­ ای دیگر مورد سرزنش قرار می ­گیرد!!

بنابراین بسیاری از کسانی که دوست دارند همسر دیگری برگزینند، برای توجیه کارشان و فرار از سرزنش جامعه به این نوع شعارها پناه می­ برند.

پس لازم است آنهایی که از طریق مسیار چند همسر می­ گیرند، تصوری صحیح از آن داشته باشند؛ زیرا تصور صحیح از این امر ما را از فرو رفتن در این موضوع یا بروز تصوری ظالمانه و تاریک از جامعه یا تجربه ­ای زشت و ناگوار بی­ نیاز می­ کند که در خلال این تجربه­ ی غیر منتظره و شکستی که با آن روبرو خواهد شد، خود را از آن دور نگه می ­دارد. بسیاری از آنان که در زندگی چند همسری شکست خورده ­اند، می­ گویند: ما گمان نمی­ کردیم که قضیه به این شکل است.

بیشتر کسانی که از طریق مسیار چند همسر برگزیده ­اند، حالات شکست آنان در این تجربه از خلال وضعیت خانوادگی ظهور می­ کند که نتیجه­ ی آن غفلت از فرزندان است که الگوی منفی برای جامعه می­ باشد و این نتیجه­ ای است برای بسیاری از بی­عدالتی­ ها در حق همسر اول که منجر به تجربه­ ای تلخ در تربیت فرزندان پسر و دختر می­ شود.

پس لازم است مرد بین حال خود قبل از تعدد و بعد از آن مقایسه­ ای بکند، قبل از آن که آن عمل را انجام دهد و در قدرت مادی و جسمی و شخصی خود بیندیشد و تعدد همسر شخص دیگری او را فریب ندهد که بعد از تعدد زندگی آرامی دارد؛ زیرا با دیدن کوه کسی نمی ­داند که پشت آن چه چیزی است و خدا به آن آگاه است و تو نمی­ دانی که چنین کسی در زندگی­ اش آرامش دارد یا ناراحتی و خانواده­ اش در آرامش بسر می ­برند و یا مضطرب و پریشان هستند!

منبع: سایت صید الفوائد
نویسنده: علی بن محسن الشویش.
ترجمه: فهیم بهنام

از طريق
فهیم بهنام
منبع
سوزی میحراب
نمایش بیشتر

فهیم بهنام

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا