اندیشه

دعوتگر راستین کسیست که بدون چشم داشت به مردم خدمت کند

 

هرگاه انسان بوسیله دین اسلام سیراب گردد ،  کار کردن در راه خداوند  یکی از صفات او خواهد شد  و منفعت کم یا زیاد را شمارش نمی کند …. بوسیله ایمانش از نفع دنیوی می گذرد،  به یقین می داند که در آخرت سود بیشتری وجود دارد که خیلی با ارزش تر از سود دنیوی است که از جهت بهتری به او داده خواهد شد ؛ به همین خاطر از مطالبه مزد کاری که کرده چشم پوشی می کند!

حضرت موسی علیه السلام با وجود اینکه خیلی به طعام و مسکن واستراحت نیاز داشت ، باز به خاطر خدمتی که به دختران حضرت شعیب علیه السلام نموده بود هیچ اجرتی از آنها دریافت نکرد؛  چون کسی که اجرت طعام و مسکن اورا پرداخت می کند پروردگار است وهنگامی که این کار را در حق دختران شعیب علیه السلام انجام داد پروردگار او را دید و این کافی است.

” ثم تولی الی الظل ” پس از کمک به آن دختران و بدون ابراز چشمداشتی و در کمال آرامش به زیر سایه درخت برگشت ، چون ماموریتش تمام شده بود!

 چقدر زیباست کار وتلاش برای خدمت به مردم بدون دریافت مزد؟ و این از بزرگترین صفات مردان خداست.

چقدر زیباست وقتی که کسی را به مقصد می رسانی ، وقتی که از ماشین پیاده شد و خواست کرایه ماشین را به تو پرداخت کند ، به او بگویی هیچی نمی خواهم و از تو کرایه نمی گیرم …

چقدر زیباست اگر همسایه ات با ماشین کار داشت در اختیارش بگذاری  یا به پیرمردی کمک کنی که می خواهد از خیابان عبور کند ، یا کودکی که بر زمین افتاده است را بلند کنی ! و سپس و بدون انتظار تشکر و اجر بروی و آنجا را ترک کنی ؟؟

کسانی که در راه خداوند کار می کنند بدون اینکه خود بدانند بیشترین سود را خواهند برد  واین قانون پروردگار است وهیچ تغییری در قانون و برنامه خداوند روی نخواهد داد.

کسی که در راه خدا  کار کند آرامش دارد  و رضایت را از پروردگار دریافت می کند و خداوند در قبال کاری که انجام داده ، برکت در رزق و روزی او می اندازد ، صحت و سلامتی به او عطاء می کند  و اولاد او را صالح و مصلح می گرداند و…. همه اینها نصیبش می شود در حالی که خودش نمی داند ؛ چرا که او با خداوند معامله کرده است؛ نه با مردم.

چرا بخشی از کارهایمان  برای خداوند نباشد  حال اینکه هرچه  که برای خداوند متعال باشد باقی خواهد ماند ولی آنچه برای غیر خداوند متعال باشد فانی و ازبین رفتنی است؟!

چرا به مردم آب ندهیم و بعد با آرامش برویم زیر سایه درخت و استراحت کنیم؟

حضرت موسی علیه السلام ، پس از ارائه خدمت به دختران شعیب اصلا توقع هیچ چیزی در سر نداشت ؛ کارش این نبود که در مقابل خدمتی که به آنان نموده از آن ها مزد بگیرد ؛ بلکه تنها خداوند رب العالمین را مد نظر داشت و بس…

چیزی نگذشت که یکی از آن دو دختر در کمال حیاء وشرم و پس از بازگو نمودن خدمات وی برای پدرش برگشت و به موسی علیه السلام گفت ” ان ابی یدعوک لیجزیک أجر ما سقیت لنا “!: پدرم تو را خواسته تا پاداش خدمتی که به ما نموده ای را به تو بدهد…

آری در شرایطی که موسی تنها به پاداش اخروی و الهی چشم دوخته بود  پاداش دنیوی به سراغ موسی علیه السلام آمد گ خداوند پاداش کسانی که بهترین کارها انجام می دهند را هرگز فراموش نخواهد برد.

انجام اعمال خیر هنر است ! واین هنر احتیاج به وقت دارد تا نتیجه دهد ! قطعاً حضرت موسی علیه السلام اولین کسی نبوده که به  دختران حضرت شعیب علیه السلام کمک کرده است و او تاکنون تنها به دختران حضرت شعیب کمک نکرده است، بلکه خدمات فراوانی قبل از آنها به دیگران نموده بود؛ تازه کسانی بوده اند که حضرت موسی به سبب خدمت به آنها دچار گرفتاری شده بود ” فاستغاثه الذی من شیعته على الذی من عدوه فوکزه موسی ، فقضی علیه ” :آن مرد که از طایفه بنی اسرائیل بود موسی را به کمک طلبید و موسی ضربه ای به او زد و مرد جان سپرد.

این قتل باعث نشد که حضرت موسی علیه السلام دیگر به کمک کسی نشتابد ؛ چرا که پاداش را از الله خواهان بود ، بهمین سبب نتیجه این کاری که ارایه داده بود این شد که نزد حضرت شعیب علیه السلام ، کار خوب ، مسکن ، زن صالح بدست آورد وآیا انسان در زندگی به غیر از این ها  مگر چه چیزی می خواهد?!

بعد از این کارها و خدمات از طرف حضرت موسی  ، پیامی از سوی خدا آمد مبنی بر اینکه چون قدر و منزلت موسی نزد خداوند بزرگ است  و خداوند متعال برای رسالتش بهترین ها را انتخاب می کند پس او پیامبر خداست.

محال است پروردگار برای امر عظیم رسالت مردی ترسو و بخیل را انتخاب کند… باید پیامبر خدا دارای اخلاقی شایسته باشد … این خدمات مجانی از اسباب برگزیده شدن یک پیامبر است ..

البته دیگر خداوند متعال تو را به خاطر اخلاق خوب و خدمات رایگانی که به مردم ارائه می دهی  به  پیامبری بر نخواهد گزید؛ زیرا بعد از پیامبر اکرم (ص) دیگر پیامبری نخواهد آمد،  اما این را بدان که اخلاق خوب تو را عزت دنیا و آخرت می بخشد؛  چون خداوند تو را خواهد دید وبهترین را انتخاب خواهد کرد ” وربک یخلق ما یشاء و یختار ” . پس خودت را برای انجام دادن کارهای خوب آماده کن  ، تا برگزیده خداوند باشی در کاری از کارها! وخداوند بر تمام کارها آگاه است.

در حقیقت “صبر و مداومت ” دو ویژگی هستند که خداوند متعال بوسیله آن دو هم عمل را قبول نموده و هم برکت در کار را زیاد می کند .

این را بدان که جایزه ای بس بزرگ از طرف خداوند متعال به تو خواهد رسید که تلافی همه کارهای خوب و مجانی که انجام داده ای و بلکه بیشتر و بیشتر را خواهد نمود …. فالله خیر و أبقی.

انسان مسلمان نباید از آخرت غافل باشد ، باید برای روز قیامت پس انداز داشته باشد ، پاداش از جنس عمل است ، چقدر خوب است کاری را برای رضای خدا انجام داده باشیم و نتیجه این کار خوب را در روزی  که ” یوم تبیض وجوه و تسود وجوه ” دریافت کنیم.

ترجمه : عبدالله احمدی ( واوان )

على جابر الفیفی

 

 

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا