خانواده

ده سفارش به زوج هایی که می خواهند با همسرشان صمیمی باشند

توصیه های دهگانه برای حفظ رابطه و محبت زن و شوهر

 

 اول: باید دقت کنیم که خداوند در کتاب هدایت خویش می فرمایند: (فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا) (سوره الشرح ۵ و ۶) یعنی: به راستی که با هر سختی آسانی است.

چرا خداوند نفرموده (بعد العسر یسرا)؟ برای اینکه تاکید کند که عسر (سختی) باید حتما همراه با گشایش و آسانی باشد و هرگز عسر بدون یسر نیست.
بنابراین جهت فهم و درک مفهوم و معنی واقعی این دو آیه ذکر شده باید به این فرموده که به ابن مسعود (صحابی و مفسر بزرگ قرآن) نسبت داده اند، بنگریم که می فرمایند: اگر سختی (عسر) در سوراخ سوسمار باشد، آسانی آن را دنبال کرده و بیرون می کشد و هرگز یک سختی بر دو یسر و آسانی پیروز نخواهد شد.
پس وارد شدن (الف لام) تعریف بر کلمه (العسر) در هر دو آیه، دلیل بر این است که عسر یک مرتبه است و نکره بودن (یسر) دلیل بر تکرار آن و اینکه سختی هر اندازه زیاد و بیشتر باشد، آخر و سرانجامش به گشایش و آسانی رسیده و همیشگی نیست.

 دوم: صبر پیشه کردن؛ خانم گرامی همواره در زندگی اهل صبر و حوصله باشید، چرا که صبر کردن در برابر مشاکل زندگی ثمرات و بهره های زیادی داشته و نزد خداوند دارای اجر و پاداش فراوانى می باشد ان شاءالله.

سوم: دعا و نیایش؛ خداوند در این مورد مى فرمایند: (وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ) یعنى: هر وقت بندگانم در مورد من از تو سوال کردند بگو من به آنها نزدیکم و دعای دعا کننده را اجابت می کنم. لذا خواهرم! اوقات اجابت دعا را غنیمت شمرده و ظن و گمانت در مورد پروردگار مثبت و به اجابت دعایت نزد خدا یقین داشته باشید، مگر نه اینکه خداوند در حدیث قدسی فرموده اند: (من همراه گمان بنده ام در مورد خود هستم، اگر گمانش خیر بود به نفعش است و اگر گمانش بد باشد به زیانش است).

چهارم: استغفار زیاد و طلب آمرزش گناهان؛ سعی کنید همواره استغار داشته باشید، زیرا فواید زیادی داشته که به چندی از آنها اشاره می شود:
۱- سبب افزایش و جلب رزق و روزی خداوند می شود، چنانچه خداوند فرموده است: (فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا ٭ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا ٭ وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا) [سوره نوح/۱۰، ۱۱ و ۱۲]
ترجمه: خداوند درباره حضرت نوح(علیه السلام) مى فرمایند: بە قوم خود گفتم از خداوند استغفار کنید، زیرا خداوند آمرزنده گناهان است و اگر استغفار کنید آب (باران) آسمان را بر سر شما پی در پی فرو می ریزد با دارایی و فرزندان، شما را یاری می دهد و باغ ها و رودهایی را در اختیارتان قرار می دهد.
۲- باعث اعطای فرزند و اولاد از طرف خدا می شود.
۳- افزایش آب رودها و شکوفە دادن وثمر دهی باغ ها و بوستان ها.

پنجم: همواره شعور و احساس شوهرت را بدست آورده و به او اعتماد بە نفس بدهید تا برایش ثابت گردد که تو از لحاظ عاطفی، مادی، روحی و معنوی  نیازمند او هستید.

ششم: خواهر عزیزم؛ باید بدانید اگر انسان به تمام لذت های دنیا برسد، باز طمع و ولعش بیشتر و در طول عمر خود در آرزوی رسیدن به چیزهای بیشتر است، غافل از اینکه مرگ ناگهانی فرا می رسد. پس باید موظب باشیم کە بە دنبال خواهش های نفسانی رفتن، چه در دنیا و چه در آخرت، سرانجام خوبی ندارد.

هفتم: سعی کنید همیشه خوبی و بدی های شوهرت را در نظر داشته باشید و کاری نکنید که تنها معایب او را زیر ذره بین بگیرید! متاسفانه بسیاری از زنان به علت اینکه تنها نقاط ضعف شوهرشان را در نظر داشته و به خوبی هایشان اعتراف ننمودە، در زندگی احساس خوشبختی نمی کنند، بلکه زندگی را به کام خود و شوهرشان تلخ کرده اند، لذا باید توجه داشته باشید که معایب و محاسن او را در نظر گرفته و آنها را با هم مقایسه کنید، چه بسا نقاط مثبت شوهرت بیشتر از نقاط منفی اش باشد.

هشتم: بعضی از مردان نیک نفس و دارای صفات حسنه و خوبى هستند، ولی به علت کمبود درآمد در برابر هزینه های روزمره، کم آورده و شاید نتوانند به تمامی نیازهای زن و فرزندان برسند و در مقابل، مردانی وجود دارند که با وجود اینکە از نظر مالی وضعیت خوبی دارند، اما بسیار بد صفت و نسبت به تامین هزینه های لازم و ضروری به خانواده خسیس هستند، حال قضاوت کنید کدامشان بهتراست؟ اگر چنانچه شوهر شما جزو آقایان بد صفت و بخیل نیست، خدا را شکر کرده و قدر او را بدانید!

نهم: در غم و مشاکل شوهرت شریک باش و به او ثابت کن که به مشکلاتش اهمیت داده و می توانید در حل مشکلات همکار و همراهش باشید.

دهم: گاهی اوقات قلب و درون انسان به حزن و اندوه پناه می برد و دچار غم و غصه می گردد، اما کسانی که دارای درونی پخته هستند، بر ناملایمات زندگی غلبه کرده و تاب و توان مقاومت بیشتری در برابر شرایط ناهموار را دارند.
لذا برای چیره شدن بر مشکلات و پیش آمدهای ناگوار، باید به نعمت های اعطا شدە از طرف خداوند فکر کرده و از مقایسه منفی خود با دیگران پرهیز نماییم، باید بدانیم همواره در زندگی کسانی مافوق ما و کسانی هم بد حال تر از ما موجود می باشند و لذا نباید این مسئله، ما را از اهدافمان ناامید و مأیوس کرده و مانع بە کار بردن اسباب و عوامل پیشرفت و ادامه راه زندگی شود و با دلایل واهی خود را در تنگنا و فشارهای روحی قرار  دهیم، چنانچه پیامبر خدا فرموده اند: (انظروا الی من اسفل منکم و لا تنطروا الی من هو فوقکم، فهو اجدرا لاتزدروا نعمه الله علیکم) (رواه مسلم). یعنی: همیشه به کسانی بنگرید که (از لحاظ دارایی دنیوی) از خودتان پایین تر هستند! نه کسانی که از شما بالاتر و ثروتمندترند، زیرا این راه بهتری است برای اینکه نعمت های خدا را درک کرده و آنها را بشناسید.

از خداوند متعال می خواهم در تمام زندگی موفق و پیروز باشید.

نویسندە: عاتکه محمدالعبید
مترجم: عمر رسول نژاد

(حسن زادە)

نمایش بیشتر

عمر رسول نژاد

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی - سردشت شغل : خطیب و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا