خانواده

ده صفت برای شناخت مردان

 

خانمی نزد من آمد و از شوهر خود گلایه داشت که تندخو و لجباز است. می گفت: او من را اصلا دوست ندارد، اما من به او وابسته ام؛ چکار کنم آیا پیش او بمانم یا نه؟
گفتم: از سخنانت چنین پیداست که مردان و طرز تفکر و روش تعامل آنان را خوب نمی شناسی.
گفت: شاید! اما آنچه که گفتم واقعیت است.
گفتم : شما راست می گویید، اما به نظر من مشکل از شناخت بد تو از شوهرت است. من مطمئنم که اگر از شوهرت بپرسیم: همسرت را دوست دارید؟ می گوید: بله.

گفت: بله می گوید من را دوست دارد، اما من باور ندارم.
گفتم: اجازه بدهید که من برخی از ویژگی های بسیاری از مردان را برایتان بیان کنم، سپس شما در مورد شوهرت قضاوت بکنید.
گفت: بفرما!
گفتم:

۱- مرد اکثراً دوست دارد که در اندیشه وتفکر و زندگی مستقل باشد، دوست دارد که زن در تمام جزئیات زندگی او دخالت نکند. در عالم مردان این یک امر طبیعی است. گاهی تو از روی دلسوزی به او سفارش و پیشنهادی می کنی، آن را قبول نمی کند چون خواهان آن نبوده است. این موضعگیری را زنان به غرور و تندخویی تفسیر می کنند. این تفسیر صحیح نیست.

۲- در بسیاری موارد مرد دوست دارد بگوید: «نه». این کلمه معنی نیرومندی به او می بخشد. بسیاری از خواسته های کوچک را رد می کند چون می خواهد نیرومندی خود را ابراز کند. اگر بعد از آن با او گفتگو کنید، نظرش را تغییر می دهد، چون او به خواسته ی خودش رسیده و کار در اینجا ختم به خیر می شود.

۳- بسیاری از مردان تغییر در زندگی و نحوه ی پوشش خود را دوست ندارند، به ویژه موقعی که زن طالب این تغییر باشد. چون احساس ضعف می کند به ویژه در بدو ازدواج.

۴- مرد دوست دارد که مستقیم و بدون مقدمه سر اصل موضوع برود و اگر به شیوه ای غیر از این با او تعامل کنی، از گفتگو با تو دوری می کند. در این صورت زن می پندارد که گفتگو با او را دوست ندارد در حالی که زن با زبان مرد با او سخن نگفته است.

۵- بسیاری از مردان دیداری هستند شکل نزد آنان مهم است. همیشه زیبایی جسم و مو و لباس و بو را می جویند، بر خلاف زنان که شنیداری هستند و گفتگو کلام و ناز و ستایش را دوست دارند. پس به مردان آنچه را که دوست دارند نشان دهید تا آنچه را که دوست دارید از آنان بشنوید.

۶- مرد زنی را که ارزش و جایگاه او را ارج نمی نهد، و به او بی احترامی می کند، دوست ندارد. به ویژه اگر مرد دارای جایگاه اجتماعی باشد. بنابراین در این حالات زیاد از منزل خارج می شوند و دنبال جایی هستند که ارزش و احترام آنان در آنجا محفوظ است.

۷- مرد در ترتیب و تنظیم سریع تر از زن است. مرد ۱۰ دقیقه نیاز دارد تا برای خروج از منزل آماده شود، در حالی که زن به وقت زیادی نیاز دارد. بنابراین بسیاری از مردان همراه همسرشان بیرون نمی روند، چون اداره ی وقت زن و مرد با هم متفاوت است.

۸- مرد حدودا یک سوم زن حرف می زند. در عین حال که سخنش مختصر است، به این معنی نیست که حرف زدن با همسرش را دوست ندارد بلکه طبیعتش چنین است.

۹- مرد اکثراً روی هدف یا صورت کلی قضیه تمرکز و زوم می کند، اما زن به تفاصیل و جزئیات قضیه بیشتر از هدف مشغول می شود. حرکت و رانندگی از دیدگاه مرد نیازی است تا موارد لازم را بخرد، در حالی که در جهان زن سیاحت و خوشگذرانی و رفاه و لذت است. هنگامی که زن کنار شوهرش در ماشین می نشیند، هم و غم مرد رسیدن به مقصد است اما برای زن سیر و سیاحت و خوشی است چون کنار شوهرش نشسته است.
این اختلاف بین زن و مرد کاملا طبیعی است.

۱۰- زن دوست دارد هر روز، حتی برخی از زنان در هر لحظه، محبت شوهرش را بیازماید و برای او ثابت شود؛ در حالی که مرد در سال یک دو دفعه محبت همسرش به او ثابت شود، کفایت می کند. محبت نزد مرد قیمتی است یعنی به همسرش خدمت می کند همچون تأمین مال و خرید ما یحتاج زندگی و همکاری برای حل مشکلات خانواده و … در حالی که محبت نزد زن عددی(کمی )است. یعنی خواهان کثرت وعدد است، اگر شوهرش هر روز یک شاخه گل به او هدیه دهد یا در روز سه چهار دفعه با او تماس تلفنی داشته باشد، نزد او بهتر است از اینکه یک دسته گل بزرگ یک دفعه به اوهدیه دهد.

آن خانم بعد این ده مورد سکوت کرد.

گفت: به سخنان شما گوش دادم انگار که با ما زندگی کرده اید. دقیقاً شوهرم همان طور است که شما توصیف کردید.

گفتم: قدر شوهرت را بدان، او بهترین مرد است. شوهر تو تندخو و لجباز نیست. تو را دوست دارد اما با روش خودش نه با روش تو. 

نویسنده: جاسم المطوع

مترجم: عبدالرحمن جعفری

نمایش بیشتر

رحمان جعفری

@استان کردستان - سقز @نویسنده و مترجم @دعوتگر و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا