اصول

راهکارهایی عملی جهت پذیرایی از رمضان

 

در مقاله ی پیش رو مطالبی سودمند بیان شده است تا راهنمایی باشد برای ما که چگونه از رمضان استقبال کرده و بیشترین سود را ببریم ؟ پس هر کس که می تواند این توصیه ها را به جا آورد تا به اجر و پاداشی که خداوند برای بندگانش در این ماه مبارک در نظر گرفته است ، نایل گردد .

  1. سحری کردن . پیامبر اکرم می فرماید : فان الله و ملائکته یصلون علی المتسحرین » براستی که خداوند و ملایک بر آنانی که به هنگام سحر برمی خیزند سلام می فرستند. بنابراین حتی اگر برای نوشیدن جرعه ای آب هم که باشد ، سحری را بیدار شده تا مشمول رحمت خداوند قرار گیریم.
  2. روزه گرفتن . حدیث « کل عمل ابن آدم یضاعف ، الحسنه بعشر امثالها الی سبعمائه ضعف قال الله تعالی الا الصوم فانه لی و انا اجزی به » متفق علیه . هر عمل نیک بنی آدم پاداشی چند برابر دارد . از ده تا هفتصد برابر. خدا می فرماید : جز روزه که عبادت آن برای من است و خودم اجر آنرا می دهم.
  3. تلاوت قرآن . رسول خدا می فرماید: الصیام و القرآن یشفعان للعبد یوم القیامه یقول الصیام ای رب انی منعته من الطعام و الشهوات فی النهار فشفعنی فیه ، یقول القرآن رب منعته النوم بالیل فشفعنی فیه ، فیشفعان » ( صححه الالبانی ). در قیامت روزه و قرآن برای بنده شفاعت می کنند . روزه می گوید خداوندا من او را از خوردن و نوشیدن منع کردم پس شفاعتم را بپذیر و قرآن می گوید خداوندا من نیز خواب را از چشمانش سلب کرد پس شفاعتم را درباره اش قبول فرما. در حدیثی دیگر می فرماید : آنکس که قرآن را درست و زیبا تلاوت می کند با فرشتگان کرام است و آنکه به خاطر گرفتگی زبان ، با سختی قرآن را می خواند پاداش وی دوبرابر است . ( متفق علیه) . پس هر کس بیشتر قرآن را بخواند در قیامت منزلتش نیز رفیع تر خواهد.
  4. برپا داشتن نماز جماعت. پیامبر اکرم (ص) می فرماید : صلاه الجماعه تفضل صلاه الفذ بسبع و عشرین درجه» متفق علیه. نماز جماعت بیست و هفت برابر بیشتر از نماز فردی ثواب دارد. به این معنی که هر نماز جماعت معادل ۲۷ نماز فردی است.
  5. افطاری دادن به روزه داران. حدیث« من فطر صائما کان له مثل اجره لا ینقص من اجر الصائم شیء» ( صحیح الترغیب و الترهیب). هر کس به روزه داری افطاری دهد به اندازه اجر روزه دار ثواب و پاداش دارد بی آنکه از اجر روزه دار چیزی کاسته شود.
  6. دعا کردن هنگام روزه . رسول خدا می فرماید:« ثلاث دعوات مستجابات دعوه الصائم و دعوه المظلوم و دعوه المسافر» (صحیح الجامع الصغیر). دعای سه نفر مستجاب است ، روزه دار ، مظلوم و مسافر.
  7. برپایی نماز تراویح. پیامبر (ص) می فرماید « من قام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه ». متفق علیه. هر کس شبهای رمضان را با تراویح زنده داری کند و از روی ایمان و چشمداشت به ثواب خدا روزه بگیرد، گناهان گذشته اش بخشوده می شود.
  8. سواک زدن . رسول الله می فرماید« لولا ان اشق علی امتی لامرتهم بالسواک عند کل صلاه» متفق علیه. اگر بر امتم دشوار نمی بود آنان را به سواک زدن به هنگام هر نماز امر می نمودم.
  9. خواندن کتب دینی مفید و گوش فرادادن به مواعظ. خداوند می فرماید « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون انما یتذکر اولوا الالباب (زمر۹). بگو آیا کسانی که میدانند با آنان که نمی دانند مساوی هستند ؟ تنها خردمندان ( فرق اینان با آنان را میدانند ) و پند و اندرز می گیرند.
  10. صدقه دادن. رسول خدا می فرماید « الصدقه تطفئ الخطیئه کما تطفئ الماء النار»(صححه الالبانی). صدقه آتش گناه را خاموش می کند همانگونه که آب ،آتش را خاموش می نماید.
  11. ماندن و اعتکاف در مسجد تا طلوع خورشید . پیامبر (ص) می فرماید « من صلی الفجر فی جماعه ثم قعد یذکر الله حتی تطلع الشمس ثم صلی رکعتین کانت له اجر حجه و عمره» قال ، قال رسول الله تامه تامه تامه ( حسن ، مشکاه المصابیح). هر کس نماز صبح را با جماعت در مسجد خواند ، سپس تا طلوع خورشید در مسجد ذکر و یاد خدا را نماید ، بعد از آن دو رکعت نماز بخواند ، ثواب و پاداش حج و عمره کامل را می برد.
  12. پرداخت زکاه فطر . ابن عباس می گوید : « فرض رسول الله (ص) زکاه الفطر طهره للصائم من اللغو و الرفث و طعمه المساکین» رسول خدا زکات فطر را واجب نمود تا بوسیله آن روزه دار از سخنان یاوه و بیهوده و خرابکاری پاک گردد و طعامی هم برای فقیران باشد.
  13. نشستن در مجالس ذکر. پیامبر (ص) می فرماید « ما من قوم اجتمعوا یذکرون الله عزو جل لا یریدون بذالک الا وجهه الا ناداهم مناد من السماء ان قوموا مغفورا لکنم قد بدلت سیئاتکم حسنات» ( صحیح الترغیب و الترهیب)هر دسته ای که در مکانی جمع گردند و در آنجا یاد خدا را بکنند و هدفی جز رضایت خداوند نداشته باشند ، ندا دهنده ای از آسمان آنان را ندا می دهد که برخیزید که خداوند شما را بخشید و بدیهایتان به نیکی تبدیل گشت.
  14. شب قدر . خداوند منان می فرماید : لیله القدر خیر من الف شهر » (قدر ۳)شب قدری که ثوابش بیش از هزار ماه است. و پیامبر (ص) می فرماید : « من قام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه ». متفق علیه. هر کس شبهای رمضان را با تراویح زنده داری کند و از روی ایمان و چشمداشت به ثواب خدا روزه بگیرد، گناهان گذشته اش بخشوده می شود.
  15. کمک نمودن به یتیمان و بیوه زنان . رسول خدا می فرماید : « الساعی علی الارمله و المسکین کالمجاهد فی سبیل الله عزو جل» . متفق علیه. تلاش نمودن در راستای کمک به بیوه زنان و نیازمندان همانند جهاد در راه خداوند است.
  16. به جای آوردن عمره در رمضان. پیامبر (ص) می فرماید : عمره فی رمضان تعدل حجه» و فی روایه « تعدل حجه معی» بخاری . به جای آوردن عمره در رمضان به مثابه حج تمتع است و در روایتی می فرماید : برابر حجی با من است.
  17. اگر می خواهی از چند دروازه بسوی بهشت ندا داده شوی . رسول الله می فرماید : « للجنه ابواب فمن کان من اهل الصلاه دعی من باب الصلاه فمن کان من اهل الجهاد دعی من باب الجهاد و من کان اهل الصیام دعی من باب الریان» متفق علیه. بهشت درهای زیادی دارد . آنکس اهل نماز است از در نماز فرا خوانده می شود ،‌ آنکه مجاهد است از در جهاد ندا داده می شود و آنکس که اهل روزه است از دری به نام ریان دعوت می شود.
  18. دعا کردن به هنگام سحر . خداوند می فرماید : « و بالاسحار هم یستغفرون» الذاریات ۱۸٫ آنان به هنگام سحر از خداوند طلب بخشش می کنند.
  19. نیایش کردن . اگر خواهان اجابت دعاهایت هستی . خداوند می فرماید « و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین » غافر ۶۰٫ پروردگارتان می فرماید مرا بخوانید تا دعایتان را مستجاب کنم . براستی آنان که از عبادت من سرباز می زنند و تکبر می کنند ، خوار و ذلیل وارد جهنم می شوند.
  20. یادگیری و یاد دادن قرآن . رسول الله می فرماید « خیرکم من تعلم القرآن و علمه » بخاری. بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.
  21. نماز عشا. پیامبر می فرماید « ان الرجل اذا صلی مع الامام حتی ینصرف کتب له قیام الیل » صحیح الجامع الصغیر. کسی که نماز عشا را تماماً با امام جماعت بخواند ، شب زنده داری برای او نوشته می شود.

آری خواهران و برادران عزیز ، حال که دانستیم چگونه از رمضان استقبال کنیم ، بیایید دست در دست هم قرار داده و با خداوند پیمان ببندیم و توبه مان ، توبه ای نصوح باشد و بعد از رمضان نیز بر عبادات خود مصمم بوده و در کارهایمان نهایت اخلاص را رعایت کنیم . و همیشه به خصوص بعد از نمازهای واجب دعا و نیایش کنیم و برای یکرنگی و اتحاد مسلمانان دعا نماییم و از خداوند مسئلت می نماییم مجاهدان بر حقش را سربلند و پایدار نگه دارد .

در آخر از خداوند منان می خواهم همه ما را از زمره بندگان صالحش حساب نماید و ما را مورد رحمت و بخشش بی پایانش قرار دهد .

والسلام علیکم و رحمه الله .

مترجم : محمد حکمتیار 

نمایش بیشتر

محمد حکمتیار

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- پیرانشهر فعال دینی و مدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا