خانواده

او را رها کنید هنوز جوان است!!

 

در این زمان به جوانان در سن ۱۴ تا ۲۰ سالگی”مراهقون” [= مرحله قبل از بلوغ  و پختگی] گفته می شود.

المراهقه: یک اصطلاح جدیدِ غربی است و هدف آن عذرتراشی برای انحراف جوانان است.

در کتاب و سنت هیچ اشاره ای به این کلمه یا مشابه آن نشده است.  

نمونه هایی از جوانان مسلمان در گذر تاریخ :   

۱ – عبد الرحمن الناصر۲۱ ساله بود که زمان وی، دوره طلایی در حکومت اندلس نامگذاری شد. وی در این دوره ناآرامیها را از بین برد و یک نهضت علمی بی نظیر ایجاد کرد تا به قوی ترین دولت در زمان خویش تبدیل شد تا جایی که سران اروپا آرزوی دوستی با او را داشتند.

  ۲ – محمد الفاتح ۲۲ ساله بود که قسطنطنیه پایتخت حکومت روم را فتح کرد؛ شهری که بزرگترین فرماندهان و سران مسلمان در آن زمان از فتح آن ناتوان مانده بودند.

 ۳ – أسامه بن زید ۱۸ ساله بود اما با وجود بزرگان صحابه مانند ابوبکر و عمر رضی الله عنهم فرماندهی ارتش مسلمانان به وی واگذار شد تا با بزرگت رین ارتش روی زمین آن زمان روبرو شود.

۴ – محمد القاسم ۱۷ ساله بود که بلاد سند را فتح کرد؛ وی در آن دوره یکی از بزرگترین فرماندهان ارتش مسلمانان در عصر خویش بود.

 ۵ –  سعد بن أبی وقاص ۱۷ساله بود که اولین تیر در راه خدا را پرتاب کرد، وی یکی از شش عضو شوری بود و پیامبر صلى الله علیه وسلم با اشاره به وی می فرمود: “هذا خالی فلیرنی کل إمرؤ خاله”؛ این است دایی من، هر کس دوست دارد دایی خویش را به من نشان دهد.

۶ – ارقم بن ابی ارقم ۱۶ ساله بود که خانه اش را سیزده سال مقر رسول خدا و مرکز دعوت اسلامی قرار داد.

 ۷ – طلحه بن عبید الله ۱۶ساله بود که مایه افتخار عربهای مسلمان گردید و در غزوه احد با رسول خداصلى الله علیه وسلم برای مردن در راه حمایت از وی بیعت کرد و از وی در برابر تیرباران کفار دفاع کرد و با دستانش تیرها را از رسول خدا دفع می نمود تا جایی که دستانش از کار افتادند اما تا جان در بدن داشت با بدنش از آنحضرت دفاع کرد.

۸ – زبیر بن عوام ۱۵ ساله بود که افتخار اولین شمشیر زن در اسلام را به خود اختصاص داد و اولین کس از میان مسلمانان بود که شمشیرش را علیه مشرکین برهنه کرد. وی یکی از حواری پیامبر صلى الله علیه وسلم بود.

۹ – عمرو بن کلثوم ۱۵ ساله بود که سرکردگی قبیله تغلب را به دست گرفت، قبیله ای که در خصوص آن گفته شده: اگر اسلام به میان آن نمی رفت، افراد آن مردم را می خوردند.

۱۰ – معاذ بن عمرو بن الجموح ۱۳ساله  ومعوّذ بن عفراء ۱۴ ساله بود؛ این دو نوجوان در غزوه بدر سرسخت ترین دشمن رسول خدا  یعنی ابوجهل را که فرماندهی مشرکین را به دست داشت، به قتل رساندند.

۱۱ – زید بن ثابت ۱۳ ساله بود که در سلک نویسندگان وحی در آمد و زبان سریانی و یهودی را در هفده روز فرا گرفت و مترجم رسول خدا صلى الله علیه و سلم شد و کل قرآن را ازبر نمود و در جمع آوری قرآن سهیم گردید و نقش اساسی در جمع آوری این کتاب آسمانی را به عهده داشت.

۱۲ – عتاب بن أسید: پیامبرصلى الله علیه وسلم او را که ۱۸ سال عمر داشت. والی مکه قرار داد.

۱۳ – امام مالک بن أنس إمام دار الهجره .. هنگامی که در مجلس فتوی دادن می نشست تنها  ۱۷سال سن داشت و گفت: «ما جلست للفتوی حتی شهد لی سبعون من علماء المدینه أن أجلس للفتوی» ؛یعنی تا هفتاد تن از علمای مدینه برای من شهادت ندادند، من برای فتوی دادن ننشستم.

✔ امیدوارم اصطلاح   “مراهق”  را حذف نموده و اعتماد و عزت را در دل فرزندانمان ایجاد نماییم و در کودکی آنان را با قرآن آشنا سازیم و بزودی شاهد پیشرفت آنان خواهیم بود و دراطمینان حاصل خواهیم کرد که این اصطلاح، دروغی بزرگ است و برای فریب دادن جوانان ما می باشد.

ما باید با نیروی ایمان جوانان را تربیت نماییم تا اینکه امت ما بتواند پیشرفت نماید.

وصل اللّه على نبینا محمد و علی آله و صحبه اجمعین.

منبع: کانال للفردوس نسعی

ترجمه: واحد ترجمه و تحقیق سوزی محراب

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا