اندیشهدعوت اسلامی

رسالت دعوتگران مسلمان در عصر حاضر !

دعوتگران مسلمان معاصر

نویسنده: بشیر ابراهیمی 

وظیفه ی عالمان و دعوتگران معاصر

جمعی از دانشمندان و اندیشمندان معاصر چنان در خود بزرگ بینی های کاذب و مرافعه های بی ارزش غرق شده، که از اهداف و اغراض اصلی دور شده و خصوصیات عجیبی را به خود گرفته اند.
آنان از متن و بطن جامعه فاصله گرفته و امر مهم و حیاتی دعوت را در منابر و منازل خلاصه کرده و انتظار دارند برای کسب و فهم مفاهیم دینی مردم باید سراغشان را بگیرند و از آنان استفتاء نمایند و معتقدند که مردم باید در جستجوی علم و اهل آن باشند نه عالمان وارد بازار شده و جنس شان را عرضه نمایند. بی آگاه از اینکه این کار آب به آسیاب دشمن ریختن بوده و صحنه را برای اسلام ستیزان و سکولارهای افراطی خالی کردن است!
 اصلا اگر این سخن صحیح باشد نباید بدان عمومیت بخشید چون اگر در مورد علوم تجربی و انسانی صحیح باشد قطعا در مورد علوم دینی بی پایه است؛ زیرا پروردگار آموزش و تعلیم دین را بر اهل آن واجب و مشروط بر حضور در مساجد و حلقات درس نکرده است.

و اگر در مورد کسانی که ارزش علم را دریافته و خود را نیازمند آن می دانند و برای کسب آن هزینه می دهند صادق باشد ، نسبت به استعدادهای عموم مردم همخوانی ندارد. اصلا در دنیای معاصر مقوله ی تعلیم و تربیت ، جواب دادن شبهات و مقابله با شهوات یکی از ابواب جهاد فی سبیل الله بوده و نزد همگان معلوم است که پیکار، در میادین نبرد با دشمنان صورت می گیرد نه در منازل و مساجد.
زمانی که با برخی از این اندیشمندان باب سخن را گشوده و آنان را در مورد کوتاهی شان در این مورد سرزنش کرده ،مدعی شده اند آنچه را که تو می گویی همان سخنی است که امام مالک به هارون رشید گفت.
ولی من به آنان گفته ام که این سخن از هر جهت نسبت به زمان ما قیاسی مع الفارق است ؛ چون امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری نیازمند علماء بوده و دانشمندان باید قدرت گرفتن نبض جامعه را داشته و رهبریت دین و دنیای مردم را به عهده گرفته و نگذارند کوچکترین خلایی در ارتباطشان با مردم ایجاد شود؛  اما امروزه آنچه را که اسلام را تضعیف و امت را نابود کرده وجود شکاف دربین عالمان با جامعه است؛ زیرا (اسلام ستیزان) شبهاتی را مطرح می کنند که جوانان ما نه توانایی دفاع را دارند ونه کسی را می یابند که برایشان دلسوزی کرده و آن را از اذهانشان بزداید و اندیشه هایشان را تغذیه کند.
من به شما عالمان تذکر می دهم مادامی که کشیشان و راهبان از شما به جوانان امت اسلامی نزدیک تر بوده و با آنان دوستی کرده و بدانان مهر ورزیده و کلاس و جلسات داشته باشند و هر روز با ظاهری فریبنده ، فتنه ای نو را راه اندازی کرده و دختران و پسران ما را هدف قرار دهند و شما به دعوت در مساجد بسنده کرده و وارد بتن جامعه نشوید، دیگر نه ایمانی باقی می ماند ونه امیدی به اصلاح.
پس در این زمان بر ما و شما دعوتگران لازم است که به صحن جامعه بازگشته و نبض بازار را به دست گرفته و همچون گذشته مردم را در پارک ها، قهوه خانه ها، بازارها ومحل کسب و کارشان ملاقات و از ارزش های اسلامی پاسداری کرده و سطح هوشیاری و فعالیت و دلسوزی و مسئولیت خود را بالا برده و نگذاریم دشمنان در کمین نشسته ی ما نفوذ کنند.

همانطور که مجاهدان در صفوف مبارزه ی مسلحانه با دشمنان بوده و مسئولیت حراست از مرزهای جامعه را بر عهده دارند، عالمان هم می بایست جایگاه حساس و خطیر خود را بشناسند و جهاد علمی ، فکری، دعوی را وسعت داده و یاوه گویی و شبهات دشمنان را نقش بر آب کرده و نگذارند که اسلام ستیزان در جامعه ی اسلامی باعث اسلام گریزی جوانان شده وآنان را به بیراهه بکشانند.

و بدانیم که امروزه دشمنان موضع خود را تغییر داده و به جای حمله ی مسلحانه و اشغال سرزمین ها و نقض قوانین بین المللی، به تصاحب اندیشه ها پرداخته و استعدادها را غارت می کنند که بسیار کشنده تر و نابود کننده تر از حمله ی نظامی بوده که با ظاهری فریبنده در نهایت لطافت وارد جامعه شده و مورد استقبال قرار گرفته که قطعا روشنگری و جهاد علمی بر علما واجب است. 


 ترجمه : عبدالرحمن رسولیان بانه

نمایش بیشتر

عبدالرحمان رسولیان

@ استان کردستان- شهرستان بانه @ نویسنده - مترجم @ فعال دینی و امام جمعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا