اصول

رمضان؛ مناسب ترین زمان برای توبه

بیاید مژدگانی توبه را از آن خود کنید.

رمضان ماه نزول قران، فرصتی برای باز گشت به سوی خالق هستی، ماه ندامت و پشیمانی…

 زمانی برای مراجعه به خویشتن و تفکر در آفرینش وجود…

ماه پاک شدن و خلوص قلب و گام نهادن به سوی خدا…

ماه زنجیر شدن شیطان و شیاطین…

خداوند متعال در آیه ٨ سوره ی تحریم می فرمایدای کسانی که ایمان آورده اید توبه کنید و به سوی خدا باز گردید بازگشتی به معنای تمام (توبه ای خالص) .

همچنین در آیه ٣١ سوره نور می فرمایدهمگی به سوی خدا برگردید و توبه کنید که سر افراز شوید.

البته باید گفت توبه تنها مختص گناهکاران واهل معصیت نیست، بلکه حقی است برای همگان و تمام اهل ایمان که باید این امر را عملی کنند و انجام دهند؛ لذا بزرگ ترین نعمت پروردگار به بندگان، همان نعمت توبه است.

فرصتی است برای بازگشت گناهکاران که اولین قدم را به سوی خدا بردارند و قلبی حزین و شکسته و با اشکهای ندامت و پشیمانی، به گناهان خود اقرار کرده و دست به دعا، طلب عف کند.

پیغمبر ما حضرت محمد(ص)در حدیث صحیح مسلم می فرمایند: الله تعالی ید بخشش خود را شبانگاهان می گشاید برای معصیتی که در روز انجام شده ، همچنین در روز نیز دست رحمت خویش را باز می کند برای گناهانی که در شب انجام شده است و این منوال ادامه دارد تا زمانی که خورشید با طلوع خود زمین را روشن می گرداند.

همچنین پیامبر(ص) در حدیثی که امام مسلم روایت نموده می فرمایدکسی که توبه کند تا هنگامی که خورشید از مغرب طلوع می کند، خداوند توبه اش را می پذیرد.

همچنین در حدیثی دیگر از پیامبر(ص) روایت شده استخداوند بلند مرتبه توبه کسی که در حال مرگ هست را قبول می کند.

پس ای برادر عزیزم ! خواهر گرامی ام !

رمضان فرصتی استثنایی برای بازگشت و توبه است، توبه ای خالصانه برای تجدید پیمان با الله سبحان و تعالی.

هوشیار باش از آن گروه نباشیم که  خداوند آنان را از رحمت خویش ناامید و محروم گردانیده است!

پیغمبر (ص) می فرمایندأتانی جبریل فقال محمد(ص) ادرک شهر رمضان…..جبریل نزد من آمد و فرمود ای محمد هر کس رمضانی را بگذراند و در آن توبه نکند و سپس بمیرد،جایگاهش دورخ است و خداوند وی را از رحت خود دور می کند . ای محمد شما نیز آمین بگو؛ که من همان کار را کردم و آمین گفتم.

رمضان ماه خیر و برکت و شادی دل هاست و خداوند نیز  آن را به چنین درجه و مقامی والا می نگرد. ماه احسان و نیکوکاری، توبه و پشیمانی، ماهی که خداوند رحمت خویش را بر بندگانش نازل می کند و پاداش ها را چندین برابر می گرداند،درهای بهشت گشوده و درهای دوزخ بسته می شوند و طبق حدیث رسول الله شیطان نیز بند و اسیر می شود.

پس ای عزیزانم ! خواهر و برادر گرامی ام !  توبه کن و به سوی خدا بازگرد و در توبه کردنت تعجیل کن، چون کسانی که توبه می کنند زیر درخت طوبی می آرامند، پس بشتاب و لحظه ای درنگ نکن و غفلت نورز.

فرصتی است برای شستن و پاک نمودن گناهان و نافرمانی ها ی بزرگ و هر چند به گمان خود کوچک و حقیر.

 از خواب غفلت برخیز چون زمان با سرعت بسیار در حال گذر است،بیاییم فرصت را از دست ندهیم.

اگر بیندیشیم، پیامبر عظیم الشأن ما با وجود اینکه الله تعالی از تمام گناهان ریز و درشت وی در گذشته و پاک و مبرّا گردانیده، باز هم می فرمایندبه الله قسم من روزانه هفتاد بار طلب عفو و بخشش می کنم.

 در روایتی دیگر آمده است ایشان می فرمایندای مردم به سوی خدا باز گردید و توبه کنید که همانا من روزانه صد بار توبه می کنم.

پس بیاییم پیامبر(ص) را الگوی خویش قرار داده و از وی پیروی کنیم. توبه را به تأخیر نیاندازیم و شما که در این لحظه که این مطالب هستی توبه بر شما واجب است، لحظه ای درنگ نکن که زندگی دنیا جز فریب برای انسانها نیست. همانگونه که خداوند در آیه ١۵٨ سوره آل عمران می فرمایدو ما الحیاه الدنیا الا متاع الغرور یعنی زندگی دنیا جز لذتی گذرا وفریب دهنده، بیش نیست.

هان ای کسی که دیروزت به ضایع از دست رفت و نفس و درون خویش را با گناه و نافرمانی نابود کردی، بشتاب و توبه کن و از غفلتی که نمودی پشیمان شو و توبه کن. اشک های گرمت را بر روی گناهان و معصیت ها و نا پاکی ها بریز و شستشو گردان.

از خدای مهربان و رحمن و رحیم بخشش بخواه تا زندگی ات سرشار از لذت خدا پرستی شود و شادکام از رضایت حق گردد.

تو ای برادر و خواهر عزیزم ! از رحمت خدا نا امید نشو و آگاه  باش و بدان که هیچ گناهی آنقدر بزرگ و نابخشودنی نیست که تو نتوانی توبه کنی و باز گردی به این شرط که توبه ای خالصانه کنی و هرگز به سوی آن معاصی برنگردی.

خداوند بلند مرتبه در حدیث قدسی می فرماید: ای بنی آدم تو هر چند تو هر مقدار که از من طلب عفو کنی، من نیز تو را می بخشم و از گناهانت باکی ندارم و در می گذرم گرچه به پهنای زمین، معصیت داشته باشی، اگر توبه کنی  تو را خواهم بخشید.

پس ای مسلمانان برادران و خواهران دینی !

سعی و تلاش کن که توبه ای صحیح و درست انجام دهی و قلبت را پاک گردانی و از یاد خدا غافل نشوی ؛علی الخصوص نمازهایت را به درستی به پا بدار و به موقع و خلوص انجام ده.

از مبطلات و گناهان بپرهیز حتی اگر گوش سپردن به آهنگی مبتذل باشد که مبادا تو را از یاد خدا غافل نماید و قلبت را کدر کند.

از نگاه کردن و تماشای سریال های بی محتوا و بی ارزش که دین و ایمان و خانواده و عفت و حیا را زیر سوال می برند، خود و خانواده ات را دور کن.

اگر سیگار می کشی ترک کن که سر آغاز بسیاری از خلاف ها و بیراهه ها است.

اگر دوستی ناباب و از غافل خدا داری، او را ترک کن و نماز هایت را در مسجد بخوان .

قرآن را تلاوت کن و هر لحظه دهانت را با ذکر و یاد الله معطر گردان.

از تنهایی های مداوم پرهیز کن واز اختلاط با نامحرمان دوری کن.

توبه کن توبه ای که کار نامه ی اعمالت را پاک و سپید گرداند.

وصلی الله علی نبینا محمد علی اله و صحبه و سلم تسلیمأ کثیرا

منبع موقع الاسلام

ترجمهشیدا محمودی

نمایش بیشتر

شیدا محمودی

@ استان آذربایجان غربی - اشنویه @@ نویسنده ، شاعر و مترجم @ فعال مدنی و اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا