عباداتمناسبت ها

رمضان فرصتی برای تغییر و خودسازی

رمضان

حکمت تکرار روزه ی رمضان در طی یک ماه این است که انسان یک ماه فرصت آموزش دارد که در نهایت مدرکی تحت عنوان بخشش و از خود گذشتگی اخذ نماید و سرآغازیست برای تمرین عقل و روح که فرمانروایی باقی اندام های بدن را برعهده بگیرد، دستور تغییر اخلاق و رفتار و برخورد با اطرافیان را سرمنشأ دستورات و برنامه خود قرار خواهد داد و مهمتر از همه، بازبینی پرونده اعمال فرد روزه دار از جانب خویش است. مروری بر گناهان و کارهای ناشایست خویش و موقعیتی مناسب برای توبه و کسب رضایت الله تعالی و در عموم شناخت بهتر نفس خود و مهار آن از گناهان است.

تفاوت میان روزه دار و غیره در همین است که فرد روزه دار، خود را از گناه و نافرمانی خداوند دور نموده و درصدد اصلاح خویش است و غیر روزه دار هیچ گونه احساسی نخواهد داشت و تحت تأثیر گناهان، بی تفاوت از گناهان و اعمال خویش، ایام عمر خود را سپری خواهد نمود.

روزه بر درون و نفس روزه دار تغییر و تحولی به وجود می آورد که بسیار قابل توجه است، چون وی را مسئولیت پذیر، حساس نسبت به گناه و نگران از رخ دادن اشتباهی از سوی وی می کند و خود را بازخواست می نماید و در صدد تقویت ایمان خویش برمی آید.

از طرفی دیگر حکمت روزه این است که خود را از دایره تنگ خودخواهی رهانیده و دیدگاه خود را نسبت به جامعه و اطرافیان تغییر دهیم. این چنین انسان احساس مسئولیت بیشتر و محبت و دلسوزی بیشتری در قبال سایرین می کند. همانگونه که خداوند متعال می فرماید: کسی که روزه دار باشد، اما از مشکلات و گرفتاری های مسلمانان آگاهی‌ نداشته باشد، از روزه داران به حساب نمی آید.

روزه باید تأثیر مثبتی بر شخصیت و رفتار انسان داشته باشد، از هر گونه کینه و دشمنی و مرض های درونی فرد را پاک و اصلاح نماید. خداوند در نخستین سوره ی قرآن می فرماید: (ایاک نعبد و ایاک نستعین) و (اهدنا الصراط المستقیم) که خداوند متعال بحث صالحان پیشین را به میان آورده و آنان را بصورت جمع می آورد.

پس انسان مسلمان نباید خودخواه و تنگ نظر باشد، حتی در عبادات و دعای خویش نیز برای عموم مسلمانان طلب آمرزش کند و خیر همه را بخواهد. همانطور که برای خویشاوندان نزدیک خود از خداوند طلب خیر می کند، برای باقی مسمانان نیز باید چنین خواسته ای داشته باشد.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: ایمان شما کامل نیست مگر آنچه برای خود می خواهید و می پسندید برای سایر مسمانان نیز بپسندید.

انسان مسلمان باید قبل از فرا رسیدن رمضان، خود را برای این امتحان و بازسازی آماده نماید و شکر نعمت را به جای آورد که خداوند دوباره چنین توفیقی را شامل حال وی نموده است.

پس رمضان ماه خودسازی و اصلاح نفس خویش است و مسلماً اگر هر فردی چنین دیدگاهی ‌‌نسبت به رمضان داشته باشد، رمضان باعث اصلاح همه جامعه خواهد شد.

آیه ای بسیار تاثیر گزار در قرآن کریم وجود دارد که اگر به آن عمل شود، تمام سیستم زندگی جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده و آن را به سوی موفقیت می ‌کشاند. الله تعالی می فرماید: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» در آیه ای دیگر نیز چنین می فرماید: «ذالک بان الله لم یک مغیرأ
نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بانفسهم» این آیات در ابتدا برای شخص و در نهایت برای جامعه است که حال و احوال هیچ قومی تغییر ایجاب نخواهد کرد، حتی اینکه خودشان را تغییر ندهند. این آیه اشاره می کند به (الانفس) یعنی خود شخص، که جوهر هر انسان از عقل و طرز فکر اوست که اگر تغییر کرد هر دو بعد عقلانی و احساسی وی نیز تغییر خواهند کرد.

ترجمه از کوردی: شیدا محمودی
ویراستار: سوزی میحراب

نمایش بیشتر

شیدا محمودی

@ استان آذربایجان غربی - اشنویه @@ نویسنده ، شاعر و مترجم @ فعال مدنی و اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا