اندیشهدعوت اسلامی

رنج باید تا گنج یابی

رنج باید تا گنج یابی

نابرده رنج گنج میسر نمی شود
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد .

٭ اگر می خواهی خداوند دریچه ی لطف و رحمت خویش را بر روی تو بگشاید و از تنگناهای زندگی رهایی یابی ، باید در راه کسب تقوا گام برداشته و خودت را به زحمت اندازی و در این راه رنج بکشی .

خداوند می فرماید : ” وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجْعَل لَّهُۥ مَخْرَجًا ” [الطلاق/۲]هر کس از خدا بترسد و پرهیزگاری کند ، خداوند راه نجات (از هر تنگنایی) را برا او فراهم می آورد .

٭ اگر می خواهی به روزی و رزق خوب دست یابی ، تقوا پیشه کن ، پرهیزگار باش ، در راه بدست آوردن فضل و بخشش خداوند خودت را خسته کن .

و خداوند می فرماید : ” وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ” [الطلاق/۳](هر کس پرهیزگار باشد و تقوا داشته باشد خداوند) به او از جایی که تصورش نمی کند روزی می رساند .

٭ اگر می خواهی کارها و دشواریها بر تو سهل و آسان گردد باز باید تلاش کنی و رنج بکشی و در راه کسب تقوا خود را به زحمت بیاندازی آنگاه مژده ی خداوند شامل حالت خواهد شد که می فرماید : “وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجْعَل لَّهُۥ مِنْ أَمْرِهِۦ يُسْرًا”[الطلاق/٤]

هر کس که از خداوند شرم داشته باشد و پرهیزگاری کند ، خدا کار و بارش را ساده و آسان می سازد .

٭ اگرمی خواهی از شر بدی ها نجات یابی و گناهانت محو و نابود شود و به پاداشی بزرگ در روز آخرت نایل شوی ، باز باید رنج بکشی و تلاش نمایی و تقوا را سر لوحه ی کار و زندگی خود گردانی آن وقت خداوند لطف خویش را شامل حالت می گرداند و وعده ی خود را عملی می سازد که می فرماید : ” وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّـَٔاتِهِۦ وَيُعْظِمْ لَهُۥٓ أَجْرًا “[الطلاق /٥]هر کس که از خدا بترسد و پرهیزگار باشد ، بدیها و گناهان او را محو کرده و می زداید و پاداش وی را بزرگ می گرداند.

٭٭ با توجه به آیات فوق ، آشکار است که رسیدن به چنین فضیلتهایی بدون دست یافتن به تقوا عملی نیست و تقوا نیز بدون رنج و تحمل و سختی در راه کسب رضایت الله و فرمانبرداری از خدا و دوری از نواهی او بدست نمی آید .

لذا تلاش باید کرد تا به گنج دنیا و آخرت دست یابیم .

٭٭٭ نکته قابل تامل در این آیات این است که این چند آیه در سوره ی مبارکه طلاق واقع شده اند و طلاق به معنای رهایی از پیوند است . گفته می شود : “اطلقت البعیر من عقاله ” : شتر را از بند آزاد کردم و …[ فرهنگ راغب اصفهانی]

یعنی انسان باید از دام گناهان و بی امری خداوند جدا شده و خود را رها سازد و در راه فرمانبرداری و بندگی خداوند(تقوا) با تلاش و زحمت بی وقفه گام بردارد ، آنگاه با کشیدن رنج به گنج دست خواهد یافت که همان سعادت و خوشبختی دنیا و قیامت است .

٭خداوند داناتر است .

✍️یونس سلیمان زاده

نمایش بیشتر

یونس سلیمان زاده

استان آذربایجان غربی- بوکان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا