خانوادهزن

رهنمودهای طلایی برای بهبود زندگی زناشویی

نویسنده: دکتر جاسم المطوع

مشکل زناشویی گاهی بزرگ تبارز می‏کند؛ اما اگر برای درمان آن برنامه ریزی درستی در نظر گرفته شود، کوچک می‌‏شود. این نکته ای است که من همواره هنگام بیان مشکلات، آن را متذکر می‌‏شوم. من مشکل را کوچک عنوان می‌کنم و شنونده از گفته‌ام تعجب می‌‏کند؛ زیرا به پندار او، این مشکل بس بزرگ است و علاج آن هم، بسی سخت، و یا هم گاهی شخص تلاش خویش را برای حل آن مبذول داشته است، ولی به نتیجه‌ای مطلوب نرسیده است؛ لذا حل آن را هفت خوان رستمی می‌‏داند که برای عبور از آن باید با هیولاهای فراوانی چنگ در چنگ شد. درین‏جا هفت گام برای همسرانی که علاقمند حلّ و چاره‌جویی مشکلشان‌اند، پیشنهاد می‌‏شود که با عملی نمودنِ آن، تفاوت زیادی در زندگی خویش شاهد خواهند بود و اگر مدت زمان علاج به درازا کشید، این نمایانگرِ وجود مشکلات انباشته شده‌ای است که از دیر زمان وجود دارد و برای علاج آن رسیدگی صورت نگرفته است؛ این گام‌های هفتگانه به قرار آتی است:

گام نخست؛ تشخیص درست مشکل

اکثر اوقات شکوه و شکایتی از زوجین می‌شنوم که تشخیص شاکی غلط است و به اساس آن مشکل را خیانت یا اراده‌ی ازدواج دوم، عناد و ضدیت، یا هم عدم احترام توصیف می‏‌کند؛ اما پس از تحقیق متوجه می‌‏شویم که تعامل صورت گرفته از جانب یکی از زوجین از روی عناد و بی احترامی و… نیست؛ اما در حقیقت شاکی، آن را درست درک نکرده و به اساس برداشت نادرست خویش، چنین پنداشته است که در نتیجه باعث تنشی بزرگ در زندگی شان شده است. اگر ما مشکل را درست تشخیص دادیم، در واقع می‌‏شود گفت نصف آن را معالجه نموده‌ایم.

گام دوم؛ تغییر یکی از عادات در خلال هفته

اگر یکی از زوجین احساس نماید که همسرش در خلال هفته یکی از اوصاف و عادات خویش را گر چه کوچک هم باشد، تغییر داده است، این تغییر اندک هم که باشد، باعث خوشبینی طرف دیگر می‏‌شود و او این را به فال نیک می‌گیرد که مشکل شان در مسیر حل خویش قرار دارد و آن دو در راه درست علاج و درمان آن، روان‌اند.

گام سوم؛ مشاور قابل اعتماد

بیشتر اوقات سبب پیچیدگی مشکل زوجیت این است که یکی از زوجین رفته و از یکی از اقرباء یا والدین و یا دوستان خویش مشوره می‏‌گیرد؛ اما انتخاب درستی ننموده‌اند؛ زیرا کسی که ایشان او را مورد اعتماد دانسته و از وی درین باب مشوره می‏‌خواهند، خود صاحب تجربه‌ی ازدواج ناموفقی است که از خلال مشوره‌دهی خویش، همان تجربه‌ی ناکام را به ایشان نیز انتقال می‌‏دهد که این بر پیچیدگی معمای مشکل ایشان می‌افزاید.

باری به مشکلی ساده و بسیط در امور خانوادگی برخوردم اما من تعجب کردم که چرا زوجین این مشکل ساده را به اینجای از پیچیدگی و بغرنج برسانند؛ هنگامی که از سبب آن پرسیدم، گفتند ما به اساس مشوره و ارایه نظرِ یکی از اقارب خویش چنین و چنان نمودیم؛ او نیز فردی بوده که نسبت به همسرش از برخورد درستی برخوردار نبوده و همواره در پی انتقام از وی بوده است؛ حالا هم که ایشان از وی در باب مسائل و مشکلات همسرداری نظر خواسته بودند، او نیز با ابراز نظر و ارایه‌ی راه حل، همان شعور انتقام و احساس ضدیت را به ایشان منتقل نموده بود. 

گام چهارم؛ ارتباط دیداری

ارتباطات دیداری برای بازگرداندنِ ارتباط میان زوجین و تقویه‌ی آن مهم است. در واقع هنگام بروز اختلاف، هر یک از زوجین چشم از دیگری فرو می‌‏دارد و از دیدنِ وی دوری می‏‌گزیند، اگر بتوانیم همسران را برآن داریم در هفته‌ی اول با مجاهده با نفس خویش با همدیگر ارتباط دیداری برقرار نمایند، این امر به تسریع علاج مشکل و از بین رفتن تنش پیش آمده کمک شایانی می‏نماید. و اگر آن دو هم بتوانند روزانه خود را ملزم نمایند تا با همدیگر برای ده دقیقه هم که شده در اثنای گفتگو از راه دیدار ارتباط بگیرند، این کرده هم و غم و نگرانی‏های بوجود آمده را از میان می‏برد.

 گام پنجم؛ توجه به ویژگی‌های مثبت همسر

تلاش شود تا همسر با چشم پوشی از معایب و کاستی‏ها، محاسن و خوبی‏های همسر خویش را همواره بیان کند. نکات مثبتش را متذکر شود و از ذکر نکات منفی، زبان باز دارد. او را در زندگی خویش، مهره‌ی مهم جلوه دهد و همچون چشم زنبور که بر گل و ریحان می‏نشیند و عسل بهره می‌‏دهد، در پی شکار زیبایی‏ها باشد و نه مانند مگس که بر پلیدی‏ها نشیند و آلودگی به ارمغان آورد.

گام ششم؛ یادآوری روزهای خوب زندگی

 یادآوری روزهای خوب زندگی، مانند بیان خاطرات روزهای نخست ازدواج. اگر نزد یکی از همسران آلبوم تصاویر و یا فیلم شب ازدواج موجود باشد، آن را نگاه کنند و از فرحت و سرور آن شب سخن به میان آورند، بازگویی این موارد در جان روح دوباره می‏‌دمد. اگر تصاویر سفرها و سیاحت‏ها، و یا هم نگاره‌های یادگاری روز تولد فرزندانشان و شادمانی‏ها و خوش و بش خانواده در دسترس باشد، آن‏ها را ببینند و در سایه‌ی این خاطرات زیبا، زندگی کنند.

گام هفتم؛ دعا سلاح پرهیزگاران است

هیچ معضل و مشکلی وجود ندارد مگر اینکه دعا یکی از وسایل علاج آن است. خداوند متعال هنگامی که صداقت بنده‌اش را در دعا ببیند، خواسته‌اش را رد نمی‌‏کند. این موارد، گام‏های هفتگانه‌ای بود که برای بهبود زندگی زناشویی در نخستین هفته‌ی درمان مشکل.

ترجمه: عبدالرّحمن عزام- افغانستان

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا