تاریخ

رونمایی از جلد جدید هفته نامه”شارلی ابدو”

یک هفته پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» این هفته‌نامه فکاهی به موقع منتشر می‌شود. این‌بار با کاریکاتوری از پیامبر اسلام بر روی جلد آن. در این تصویر پیامبر اسلام پلاکاردی در دست گرفته است که روی آن نوشته شده: «من شارلی هستم». تیتر: همه چیز بخشیده شد.

ریچارد مالکا، وکیل نشریه «شارلی ابدو» گفته است: «طبعاً این شماره شارلی ابدو هم مانند شماره‌های پیش به نقد مذاهب می‌پردازد و از اصولش عدول نمی‌کند.»

تا آخرین لحظه از جلد نخستین شماره «شارلی ابدو» رونمایی نشده بود. ابتدا قرار بود که این شماره «شارلی ابدو» در یک میلیون نسخه منتشر شود.

اریک پرتو، مدیر امور مالی نشریه شارلی ابدو اما به خبرگزاری‌ها اطلاع داده است که شماره این هفته این نشریه فکاهی در سه میلیون نسخه و به ۱۶ زبان، روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه منتشر می‌شود. تحریریه «شارلی ابدو» آثاری را که کارتونیست‌های خارجی طراحی کرده‌اند نپذیرفته است. همه مطالب این هفته این نشریه، توسط اعضای باقی‌مانده تحریریه «شارلی ابدو» تهیه شده است.

در حمله مسلحانه هفته گذشته به دفتر نشریه «شارلی ابدو» که صبح چهارشنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) اتفاق افتاد، «کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی»، چهار کارتونیست باسابقه و چیره‌دست فرانسوی و تعدادی از روزنامه‌نگاران شارلی ابدو به قتل رسیدند. پلیس دفتر نشریه را مهر و موم کرده و اعضای تحریریه این نشریه که جان سالم به در برده‌اند در دفتر لیبراسیون مستقر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: چهار کارتونیست به قتل رسیده فرانسوی

باقی‌مانده تحریریه «شارلی ابدو» در دفتر لیبراسیون سرپناهی پیدا کرده و سخت مشغول تدارک شماره بعدی این نشریه فکاهی است که به شکل هفته‌نامه منتشر می‌شود.

ژرار بیار، سردبیر تازه «شارلی ابدو» در گفت‌و‌گویی که «فرانس انفو» با انجام داد، گفته است: «ما قصد نداریم یک مجله غمگین و عزادار منتشر کنیم.»

پاتریک پلو، یکی از نویسندگان برجسته «شارلی ابدو» نیز گفته است تحریریه «شارلی ابدو» با خشم کار می‌کند و می‌خواهد بگوید: نه.

بلو همچنین گفته است: ما وقت نداریم تورات، قرآن یا انجیل بخوانیم. اما هر موقع یک یهودی، یک مسلمان یا یک مسیحی جانش به خطر بیفتد، قدری یهودی، مسلمان یا مسیحی می‌شویم. در این لحظه که همکارانمان را کشته‌اند اما قدری فرانسوی هستیم.

در هفته گذشته، پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» ۲۱ مسجد در فرانسه مورد حمله قرار گرفته است. عبدالله زکری، سخنگوی جامعه مسلمانان فرانسه از پلیس این کشور خواسته است مساجد را تحت تدابیر امنیتی قرار دهد.

تیتر شماره این هفته «شارلی ابدو»، «همه چیز بخشیده شد» به این خشونت‌ها نظر دارد.

رادیو زمانه

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا