تاریخ

زنان صحابی در محضر رسول الله صلی الله علیه و سلم

اهمیت دادن پیامبر(صلی الله علیه و سلم) به یادگیری زنان مسلمان

 نویسنده: م. محمد عبدالرحمن لطیف

مترجم: گیلاس عبدی 

پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) به یادگیری زنان در مورد علوم شرعی دین اسلام، بسیار اهمیت می داد. به همین خاطر می بینیم و مشاهده می کنیم که با نیکوترین شیوه، به طرف زنان مسلمانان رو کرده و جواب سوالاتشان را می داد و حال و احوالشان را جویا شده و با دقت و نیکویی به حرفهایشان گوش می داد و به دیدار و دیدن برخی از آنها رفتە و برایشان دعای خیر و طلب بخشش می کرد و در بارگاه پروردگار متعال راهنمایی شان می کرد. هر هفته،  یک روز را برایشان مشخص و به آنها اختصاص می داد تا علوم شرعی را به آنها آموزش دهد و بتوانند خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت را بدست بیاورند. این تعاملات پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) با زنان مسلمان، گام هایی ضروری و مفید و کارگشا بود برای کاشتن و رویاندن اعتقاد و باوری قوی در قلب و دلشان. این تعاملات و رفتارها، مشوقی قدرتمند و ارزشمند، در به پیش بردن و به دست آوردن علم و دانش شرعی و مسایل دینی از طرف پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) برای آنها بود، بعد از اینکه یکتا پرستی و پیروی از سلوک پیامبر(صلی الله علیه و سلم) در قلبشان ریشه دوانده بود.

 

البته اگر پیامبر(صلی الله علیه و سلم) آنها را راهنمایی و نظارت و تشویق نمی کرد و از آنها در مقابل یادگیری علوم دینی و سپس عمل بدانها و دعوت به اسلام، پشتیبانی نمی کرد، آنقدر هم آسان و بی دردسر نبود که زن مسلمان هم به کار دعوی و دینی خود و هم وظایف شرعی و اسلامی بپردازد.

 

برای همین است که مشاهده می کنیم و می بینیم پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) به دیدار برخی از زنان مسلمان می رفت تا اینکه از حالشان باخبر و آگاه شده و دلنوایی شان بدهد و این چنین ارتباط اجتماعی با آنها داشته باشد، تا اینکه بعدا این دیدارها به فرصتی برای یادگیری برخی از علوم شرعی و رفتار و کردار صالح در آنها، تبدیل شود. آنگاه آنها را نصیحت نموده و در بارگاه خداوند متعال برایشان دعا نماید.

 

از زنانی که پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) به دیدار و دیدنشان می رفت: مادر حرام و مادر سولَیم بود که هر دوتاشون دختران ملحان بودند و زن دومشان، مادر انس پسر مالک بوده و اولیشان خواهر مادرش بوده است. همچنین به دیدار مادر ورقه دختر عبدالله انصاری رفته و مژده ی شهادت را به ایشان داده است و مٶذنی را برایش انتخاب کرده و به او فرمان داده است که پیش نماز خانواده و خویشاوندانش در خانه خودش باشد. همچنین زن دیگری به نام (الربیع بنت المعوذ) بوده که پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) در صبح روز عروسی اش، بعد از جنگ بدر به دیدار و دیدنش رفته است و چندین نمونه ی دیگر در این باره که هر کدامشان دلیلی بر این می باشند که پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) به آموختن دانش زنان مسلمان خیلی اهمیت می دادند.

 

منبع: سایت اسلام کوردی

(حسن زاده)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا