خانواده

زنان و فراگیری علوم در جامعه

نامه زینب غزالی برای دختران مسلمان

مطالعه و خواندن، عبادت است:
نخستین کلمه ای که خداوند بزرگ بر پیامبر عزیزمان(صلی الله علیه و سلم) نازل کرد، کلمه «بخوان» بود. خواندن به عنوان فاکتوری بسیار مهم و تأثیرگذار در جوامع اسلامی، نقش ایفا می کند، چون امر پروردگار بر آن وارد است «اقرَأ بِاسمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» (علق/۱).بخوان بنام پروردگارت که آفریننده است.

آن بندگی و عبودیتی که مسلمان، خود را بر آن تربیت و پرورش می دهد ، خواندن نیز در آن حوزه قرار می گیرد «بِاسمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» یعنی: «به نام پروردگاری که تو را خلق کرد». این نیز همان روشی مفید برای کسب دانش های دنیوی و اخروی می باشد. این همان روش خواندن علوم و دانش های اسلامی می باشد تا مشعل فروزان راه زندگی بوده و مطالبات و خواسته ها را در بر گرفته، اوامر خدا را روی چشم گذاشته و نواهی را دور بیندازد. با مطالعه علوم جهان است که می توانی بفهمی جایگاهت کجاست و جوامع را بشناسی و دچار لغزش نشوی.

بر زن مسلمان واجب است که همیشه در فکر یادگیری و تعلیم بوده و در آموزش و یادگیری نقش داشته باشد، آنگاه که زن آموزش دید، می تواند روزانه وقتی را به مطالعه اختصاص دهد. آنقدر در دینش آگاهی یابد که با مواجه شدن به هر کار و سوالی، بتواند مشکل خود را برطرف کند و همچنین دانش های مورد نیاز دنیا را نیز یاد بگیرد؛ زیرا یادگیری لازمه عقل و اندیشه است و زیر ساخت و تحول و دگرگونی مثبت می باشد؛ ولی اگر نتواند بخواند، باید به مدرسه یا مسجد یا هر کلاس دیگر برود تا خواندن و نوشتن را یاد بگیرد، تا هم برای خودش و هم جامعه سودمند باشد.

برای یک زن مسلمان لازم است که خواندن و نوشتن را نزد بچه هایش شیرین و آسان جلوه دهد و به آنها نفع رسانده و مواظبت نماید.

ما به خانم های باسواد و عالم نیازمندیم تا اوضاع و احوال دنیا را بفهمند؛ علاوه بر آن دانش ها و آموزه های دینی را یاد بگیرند. قرآن را زیبا و کامل تلاوت نموده و درک نمایند و علم حدیث را بدانند و همچنین بتوانند سیره پیامبر(صلی اللع علیه و سلم) را برای مردم بازگو کنند تا جامعه ما بر ستون هایی همچون آنها، استوار بماند. همه این ها برای زن مسلمان، عبادت و مایه نزدیکی به خدا می باشد. بشر را رهبری کرده و خیر خواهی انسانیت را می خواهد تا امتی تربیت شود که هرگز تسلیم و شکست پذیر نباشند.

منبع: کتاب (دایکیکی به سوزی دوینی، ئه مرو کچه کانی ده دوینیت-زینب غزالی)

نویسنده: زینب غزالی
مترجم: الهام حسنی
(حسن زاده)

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا