خانواده

«زنان» کشتزار «مردان» اند یعنی چه؟

نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ

شبهه ی مطرح شده : آیه «نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ … – زنان شما کشتزارهای شما هستند، هر زمان که خواستید با آنها آمیزش کنید …» مجوز تجاوز به همسر است، چرا که به مرد اجازه می‌دهد حتی اگر همسرش هم خواستار هم بستری نباشد می تواند با او مجامعت نماید؟!

متن آیه و ترجمه‌اش به شرح ذیل است:

‏نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ‏(البقره، 223) ترجمه: زنان شما كشتزار شما هستند پس از هر جا [هر وقت] كه خواهيد به كشتزار خود [در] آييد و آنها را براى خودتان مقدم داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را [به اين ديدار] مژده ده.

در گذشته برای ایجاد انحراف در شناخت و عقاید، فقط تفسیر به رأی می‌کردند، اما امروزه «ترجمه به رأی» نیز باب شده است.

این بدخواهان زنان ! صغری و کبرایی به هم بافته‌اند تا بگویند که در اسلام «تجاوز شوهر به همسر خویش؟!» مجاز است و این جواز را از ترجمه و تفسیر به رأی و غلط آیه مبارکه فوق استنتاج کرده‌اند!

ای کاش این سعی و تلاشی که برای مخالفت و مقابله بی جهت با اسلام مصروف می کردند را صرف مطالعه درست و فهم صحیح  این آیه و سایر آیات قرآن می‌نمودند.

البته درک حقوق و وظایف همسران نسبت به یکدیگر خیلی لازم است تا نگویند «مردی به همسرش تجاوز کرد» و عطش و اصرار مرد به همخوابی با همسرش را حمل بر تجاوز ننمایند!

پس تذکر نکات زیر ضروری به نظر می رسد

الف – اگر در آیه فوق دقت شود، ملاحظه می‌گردد که اگر چه خداوند متعال همخوابی و لذت جنسی و شهوانی زن و مرد از یک دیگر را فقط از طریق ازدواج با یک دیگر حلال، جایز و البته نیکو بر شمرده است، اما متذکر می‌گردد که نه «زن – همسر» فقط برای کامجویی است و نه جماع فقط برای لذت شهوانی است ؛بلکه اصل در نقش و اثر این همخوابیِ توأم با لذت در کارگاه هستی و چرخه‌ی حیات است.

متاسفانه نگاه عموم مردان به جنس زن و مقوله‌ی همخوابی، فقط متوجه لذت و کامجویی و یا در یک کلمه «شهوت‌رانی» خلاصه می‌شود، اما در این آیه می‌فرماید: که این نگاهی سطحی و سخیف است، چرا که زن فقط وسيله‌ی هوسرانى و اطفای آتش شهوت مرد نيست، بلكه تنها امکان براى تداوم حيات نوع بشر  او می‌باشد. و البته که تولید مثل باید همراه با لذت مادی و معنوی باشد.

ب – در این آیه به نقش همخوابی زن و مرد در تولید مثل توجه شده است نه به نقش آن در لذت شهوانی. لذا فرمود: نقش زن، مانند نقش کشتزار است. مرد فقط مانند کشاورزی است که بذر افشانی می‌کند و این زن است که آن بذر (نطفه) را برداشته و از جان خود تغذیه کرده، پرورش داده و سبب رویشی مجدد می‌گردد.

نقش مرد در این کارگاه هستی و چرخه‌ی تولید بسیار کم و کوتاه است، مانند بذر افشان، فقط اسپرم را در رحِمِ زن قرار می‌دهد و از آن پس نقش زن در باروری این نطفه و حفظ و تغذیه‌ی او از مرحله‌ای تا مرحله‌ی دیگر تا آماده‌سازی جهت مرگ در عالَمِ رَحِم و تولد در این عالم و … نمود پیدا می‌کند. به لحاظ زمانی نیز نقش مرد فقط چند دقیقه یا حتی چند ثانیه است و نقش زن حداقل بیش از 9 ماه است و تا دو سال نیز این ثمره را شیر می‌دهد.

پس تا اینجا آیه بسیار زیبا، جامع و کوتاه این نقش مهم را تبیین کرده است.

ج – «فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ» که ترجمه شده به «هر گاه خواستید به این کشتزارها درآیید»، با توجه به ابتدای آیه که موضوع صاحب فرزند شدن مطرح شده است، به هیچ وجه معنای «تجاوز به همسر» نمی‌دهد، مگر برای اذهان پریشان یا قلوب مریض و اهداف غرض‌آلود.

در این آیه می‌فرماید: بذر نزد توست و تو (مرد) بذرافشان هستی و زن بذری را که تو می‌کاری پرورش می‌دهد، خواه بذر علف هرز باشد یا درختی تنومند، مفید و پر میوه. پس اولاً اختیار بذرافشانی با توست و ثانیاً دقت کن که چه بذری می‌کاری. لذا در ادامه فرمود: «وَ قَدِّمُواْ لِأَنفُسِكمُ» یعنی اثر خوبی برای خود از پیش بفرستید. (و حتی اشاره دارد به این که حقوق زن و فرزند را بر خود مقدم دارید).

پس تا اینجا معنای آیه  این می‌شود که

اولاً همخوابی فقط برای لذت نیست،

ثانیاً اصالت و اولویت در اثر این همخوابی در چرخه‌ی حیات و تولید مثل است،

ثالثاً نقش تو (مرد) در این چرخه بذرافشانی است و نقش او (زن)، پذیرش و پرورش بذر است،

رابعاً سعی کن که نطفه پاکی بکاری و اولاد سالم و صالحی به بار آوری.

د – در ادامه همین آیه می‌فرماید: «وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِين» یعنی: و از خدا پروا داشته باشید و بدانيد او را ملاقات خواهيد كرد و به مؤمنان، بشارت ده. یعنی این مقاربت باید همراه باشد با احساس پاسخ گویی در روز رستاخیز  و قطعا مقبول ترین مقاربت ها عبارت است از مومنانه ترین آن.

تهیه و نگارش :عبد الله احمدی (واوان – سردشت)

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا