خانواده

زن مسلمان در جامعه چگونه ظاهر می شود ؟

مطلب را با طرح این سوال در محضر عزیزان آغاز میکنم ؛ آیا داشتن یک مدینه فاضله وجامعه و اجتماع نمونه و برتر فقط با در نظر گرفتن رفتار و اوصاف مردان حاصل می گردد؟؟

 شکی نیست که در بعضی از موارد ؛ مانند دعوت وتبلیغ اسلام ، بنا به اجماع علمای اسلامی بر مردان واجب است؛ ولی در این مورد که آیا در بیشتر موارد مربوط به امور دینی و اجتماعی و سیاسی همانگونه که بر مردان واجب است آیا این امر برای زنان صدق می کند؟ قطعا همین طور می باشد و در بیشتر موارد هیچ تفاوتی بین زن و مرد در این موارد وجود ندارد.

 خداونددر قران کریم سوره آل عمران آیه110 می فرمایند:

کنتم خیر أمه أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر.«شما بهترین امتی هستید که برای مردمان جهان الگو شده اید،امر به معروف می کنید و نهی از منکر می کنید

و همچنین در آیه 71 سوره توبه می فرمایند:

والمؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف وینهون ع المنکر.«مردان با ایمان و زنان با ایمان سرپرست یکدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

همانطور که می دانیم – حداقل – نیمی از جمعیت هر جامعه را زنان تشکیل می دهند و این امر خود باعث می شود که نباید نقش زن را در جامعه کم رنگ در نظر بگیریم و اگر به طور کلی به این موضوع نگاه کنیم ،این زنان هستند که نسل ها و افراد جامعه را تربیت می کنند و با نقش های متفاوت زن بودن ،همسر بودن ، مادر بودن و خواهر بودن، در جامعه در نقطه زمان های مختلف ایفای نقش می کنند ؛پس برای تربیت یک نسل سالم و استوار طبق دستورات دین مبین اسلام یک زن مسلمان باید مزین به اوصافی باشد که خداوند عالمیان توسط نبی مکرم خود برای ما بیان نموده اند و این خود موضوعی مهم و حائز اهمیت می باشد.

ویژگی های زن مسلمان

1) اخلاق نیکو و پسندیده

اولین خصوصیتی که یک زن مسلمان در جامعه باید داشته باشد تا بتواند به وسیله آن تأثیر گذار باشد اخلاق نیکو و پسندیده می باشد.

حسن خلق ،خوش اخلاق بودن جزء مهم ترین صفت هایی می باشد که هر فرد برای برقراری ارتباط و تعامل در جمع و جامعه نیاز دارد.

خداوند در سوره آل عمران آیه 195 خطاب به خاتم پیامبران چنین می فرمایند:

ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک.«اگر تند خو و سنگ دل بودی همه مردم  از اطراف تو پراکنده می شدند».

در تاریخ صدر اسلام ، گروه هایی را می بینیم که ابتدا نسبت به این آیین ، با هول و هراس می نگریستند اما همین که در فاتحان مسلمان نمونه بارز و چشم گیر عدالت و رحمت و اخلاق پسندیده را می دیدند بی درنگ از آن پیروی می کردند!

2) اخلاص و صفا درمورد همسر ودوستان و اطرافیان

یکی دیگر از اوصاف زن مسلمان عبارت است از اخلاص و صفا درمورد همسر ودوستان و اطرافیان. وقتی در جامعه ای کارها توسط زنان با خلوص نیت و با عزمی راسخ و بدون سستی صورت گیرد خود باعث به خود الگو قرار گرفتن و مورد توجه قرار گرفتن دیگران می شوند.این اخلاص باید درونی باشد ، اخلاص در هدف ، اخلاص در اندیشه و نگرش و قلبی باشد در این شرایط است که می توان به وظایف خود در مورد جمع و جامعه عمل نمود

3) پاکدامنی در رابطه با همسر و خانواده و جامعه

یک زن ایمان دار و مسلمان هرگز نباید در حد یک زن معمولی باشد و باید همچون نور افکنی باشد که اطراف خود را روشن می کند و مانند مشعل هدایتی راه و چاه را به همگان نشان  دهد و از این نکته نیز نباید غافل باشیم که دل های بیمار همواره در کمین زنان پاکدامن می باشند و برای آنان عیب و گناه می تراشند تا به این وسیله فسق و فجور خود را توجیه کنند و آنان را از راه بدر کنند ؛ با این شرایط نحوه تعلیم و آموزش صحیح بسیار حائز اهمیت می باشد ؛ چرا که نسل پاک در دامان زنان پاک حاصل می شود.

4)صبر و بردباری همراه با ایمان به خدا و سنن الهی قانونی است در سراسر جهان آفرینش.

 همسر فرعون صبر کرد و خداوند او را در قران کریم به عنوان الگو و نمونه برای مقاومت و مبارزه مردان و زنان با ایمان مثال زد ؛ پس زن ایمان دار و مسلمان نیز باید با الگو قرار دادن بزرگان دین، نمادی از صبر و تحمل در جامعه باشد و بر روی صبر و بردباری خود تکیه کند. ؛ به این خاطر که خیلی از مخالفان دین با دست گذاشتن روی این نقطه ، آنها را مورد هجمه و تهاجم قرار می دهند.

خداوند در آیه 10 سوره مزمل می فرمایند:

واصبر علی ما یقولون واهجرهم هجرا جمیلا.«در باره آنچه می گویند شکیبایی در پیش گیر، و از آنان دوری گزین، البته با شیوه ای زیبا و زیبنده.

5)عفیف و پاکدامن بودن:

زن مسلمانی که دارای حجب و حیا وآبرو باشد عصمت خود را کاملا رعایت می کند و از اختلاط و برخورد با نا محرم خود داری می کند ؛ حتی طبق آیات و احادیثی که برای ما مسلمانان بیان شده در صحبت کردن و لحن سخن گفتن با نامحرم نیز باید این امر رعایت و مورد توجه قرار گیرد،نباید در سخن گفتن ادا و نرمش نشان دهید تا باعث نشود آنانی که در دلشان مرض شهوت وجود دارد نسبت به زن ایماندار طمع ورزند.

میان عفت و حجاب فرق زیادی وجود دارد حجاب امری ظاهری می باشد که همگان می تونند با پوشش ظاهری خود آن را رعایت کنند و لو اگر برای ظاهر سازی هم باشد و آن را باور نداشته باشند ؛ ولی عفت حجابی درونی می باشد و فقط خاص زنان نیست،حجاب ظاهر ، نتیجه حجاب درون می باشد این حجاب است که ارزشمند و تأثیر گذار می باشد.

6) رعایت پوشش اسلامی

پوشش زن مسلمان در زمان بیرون آمدن از منزل باید لباسی ساده و عادی که جذاب و باعث جلب توجه دیگران نشود باشد  ، همانطوری باشد که در قرآن کریم در آیات نازل شده در سوره نور در رابطه با حجاب زنان بیان شده است.

ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند ( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.

7)کیفیت راه رفتن در کوچه و بازار

زن مسلمان حتی الامکان از رفتن به بیرون از منزل اجتناب می کند و اگر مجبور شد سعی می کند از مسیری برود که رفت و آمد  در آن کم باشد

و البته نحوه راه رفتنش باید طوری باشد که باعث جلب توجه فاسد دلان نشود

خواهر مسلمان در موارد زیرباید دقت لازم داشته باشد مثلا پوشیدن کفش های پاشنه بلند وغیر متعارف که موجب صدا می شود و جلب نظر بیگانگان را می کند مانند خلخال هایی که زنان در زمان جاهلیت و صدر اسلام به پاهای خود می بستند و با به صدا در آوردن آن ها توجه دیگران را به سوی خود جلب می کردند

8)پرهیز از شوخی با نامحرم:

زنان ایماندار باید از شوخی کردن با مردان نامحرم به شدت پرهیز کنند ؛ چون شوخی کردن با نامحرم زمینه وسوسه شیطانی را در پی خواهد داشت و این خود زمینه ساز و باعث مرتکب شدن کار حرام می شود

9)پرهیز از نگاه کردن به نا محرم

زن مسلمان باید مراقبت کامل را بر نگاه های خود داشته باشد تا به این وسیله دل خود را از آلودگی ها و پلیدی ها دور نگه دارد و زمینه در امان بودن خود را فراهم سازد و بدین گونه از خود پاسداری کند ،خدای تبارک و تعالی در سوره نور آیه 31 خطاب به رسول اکرم می فرمایند:به زنان با ایمان بگو چشم های خود را فرو گیرند و از نگاه کردن به نامحرم خود داری کنند و دامان خود را حفظ نمایند.

10)پرهیز از دست دادن با نامحرم:

دست دادن با نامحرم طبق شرع اسلام حرام است .متأسفانه بعضی از زنان با طرح این مسئله که فلان مرد نامحرم مثل برادرم می ماند این عمل خلاف شرع و شیطانی خود را توجیه می کنند .

در جامعه اسلامی مسائل مربوط به محرم و نامحرم باید رعایت شود ؛ آخه چطور و با چه توجیهی حرف های شیطانی را قبول می کنند ولی از دستورات الهی امتناع می ورزند و با نا محرم دست می دهند و حتی بعضاً معانقه هم می کنند

بزرگواران با عرض پوزش که وقت گرانبهایتان را در اختیار من گذاشتید ،این نکاتی بود که در رابطه با این موصوع به ذهنم رسید و قطعا موارد زیاد تری وجود دارد که طرح آن را به شما خوبان واگذار می کنم.

 از دوستان عزیزم در گروه نواندیشان ممنون میشوم اگر مواردی غیر از موارد فوق به نظرشان می رسد برای کامل تر شدن مطلب بیان کنند و ما هم از آن استفاده کنیم.

با تشکر از همه بزرگواران

 

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا