اصول

سخنی با آنانکه مشرف شده اند به حج یا عمره (2-1)

 

*چندپیامی برای کسانی که به حج وعمره می روند*

اینها پیام هایی هستندکه برای شمابرادران وخواهران ارجمندم نوشته ام ،ازخداوندمنان خواستارم نزدشماعزیزان مقبول ونفعش برای عموم مردم باشد انشاالله….

درنوشته هایم پایه های حج وسنتها وچند اداب ونصیحت وچند موضوع راذکر نموده ام ،که ان شاالله حجاج ازآن نفع ببرند .

امیدوارم این یاداشتها سبب همکاری واستفاده ی صحیح وبیشترازعبادتها وازبین بردن نقصها واشتباهات واگاهی بیشتر آنان شود

خداوندا این نوشته به من وهمه ی آنان نفع برساند، وبه همه ی ماعلم وعمل صالح عطا بفرما،خداوندادل مارا بانام ویادخودت روشن بنما وطاعات وعبادات را نزد ما گرامی بدار وحسن رفتار وهوشیاری ما را زیاد بفرما .

*تشویق وترغیب کردن برای زیارت خانه ی خدا*(عبادتی دیرین وقدیمی )

سپاس وستایش خدایی راکه واجب نمود بربندگان خودش حج خانه ی خودرا (عبادتی دارای پیشینه ای عظیم)وگردانداشتیاق ورغبت برای زیارت خانه ی خدا که همیشه یاروهمراه ومحرک انسان باشد، صلات وسلام برکسی که راه ومسیر آنان را روشن ساخت وبرآل واصحاب وکسانی که پیرو راستین این برنامه هستند تا قیام قیامت .

خداوند بزرگ عبادت حج را درتمامی عمر یک دفعه بر بندهای خودش فرض نموده است، واین فریضه را ازجمله ی پایه وارکان اسلام حساب نموده اند ،آن پایه هایی که اسلام برآنان بنا شده است ،همانگونه که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم)می فرمایند”بنای اسلام بر پنج چیز می باشد،حج خانه خدا را به یکی ازاین پایه ها حساب نمودند، حج کردن واجبی است که با قران وحدیث واجماع علمای اسلامی ثابت شده است .

سرشت وطبع انسان بدین گونه است که دل به خاک ومیهن خود بسته وآن رادوست می دارد ،وهیچ وقت نمی خواهد که ازآن دوریا جداشود، بدین خاطردین اسلام مسلمانان را تشویق کرده است، برای سفروزیارت خانه ی خدا ،وبرای (حج)فضیلتهای باشکوهی وپاداشی بزرگ قرارداده است ،بخاطر این است که از آنان خواسته می شود که ازخاک ووطن ودیارخودوآنچه که بدان دل بسته اند(خانواده فرزندان ثروت وسامان دوستان ونزدیکان وهمه ی طائفه وعشیرت) دورشوند.

این سفرتشویقی است برا ی بندگان ،که خانه ی خدا را زیارت وبه آنجا سفرنمایند، و ازنزدیک شاهد مکان نزول وحی ونزول قران باشند.

*برادرم باسرعت آماده باش وتاخیر ننما*

و حجّ کردن بر كساني كه توانائي ( مالي و بدني ) براي رفتن بدانجا را دارند یک واجب الهي است. و هركس ( حجّ خانه‌ي خدا را به جاي نياورد ، يا اصلاً حجّ را نپذيرد ، و بدين وسيله ) كفر ورزد ( به خود زيان رسانده نه به خدا ) چرا که خداوند از همه‌ي جهانيان بي‌نياز است .

[آل عمران: 97

پیامبر(ص)می فرماید کسی که می خواهد وتصمیم دارد که به حج برود ،باید عجله نماید چون انسان گاهی وقتها مریض خواهد شد ویا گمراه می شود وراه رانمی یابد ویادچار مشکلاتی می شود

عمرابن الخطاب (رضی الله عنه )می فرماید تصمیم گرفتم تا چند نفری را تعین وبه مناطق وشهرها بفرستم تا معلوم گردد وبدانم هرکس درجامعه که توانائی رفتن خانه ی خدا را دارد اما به آنجا نرفته است ،باید ازآنان جزیه گرفته شود وآنها را جزءمسلمانان حساب نکنند .

*حج گذشته ی انسان را پاک می کند*

عمروبن عاص (رزای خدا براوباد)می فرماید زمانی که خداوند بذر اسلام رادرقلب من کاشت درمحضران حضرت حاضرشده عرض کردم ای رسول خدا دست مبارکتان را بدهید تابیعت نمایم، وایشان چنین کردند، امامن بلا فاصله دست خودرا عقب کشیدم ان حضرت فرمودند تورا چه شده ای عمرو گفتم شرطی دارم فرمودند چه شرطی گفتم عفو وبخشش خداوندرا خواستارم ،ایشان دوباره فرمودند مگرنمی دانی که اسلام ،هجرت وحج گذشته ی انسان را محو می کنند.

*حج وسیله ای برای پاک شدن از گناهان *

ابی هریره (زرای خدا براوباد )می فرماید ازپیامبر شنیدم کسی که به حج خانه ی خدا برود و ازآمیزش ونافرمانی ومعصیت دوری نماید، درحالی به خانه اش برمی گردد که حال اومثل روزیست که مادرش آن را زاییده است .

*حج یکی از مهمترین کارهای خوب است*

ابی هریره می فرماید ازپیامبر(ص)سوال کردم که برترین اعمال کدامند؟، فرمودند برترین کردارها ایمان به خدا وپیامبران وپس ازآن جهاد درراه خدا وسپس حج خالص ومورد قبول خداوند می باشند.

ابو الشعثاء می فرماید اعمال وعبادتهای نیک را موردبررسی قراردادم متوجه شدم که نماز وروزه عبادتی بدنی وصدقه عبادتی مالی است وحج هردوی اینها(بدنی ومالی)را شامل می شود .

*فضیلت حج مقبول و خالص *

ازابی هریره روایت شده است که پیامبر(ص) فرمودند ادای یک عمره تاعمره ای دیگرکفاره بین این دو حساب می شود ،وحج مبرور تنها پاداشش بهشت الهی است .

حج خالص ومقبول به حجی گفته می شود که با گناه آمیخته نشده باشد، ودرچند قول دیگر آمده است که می فرمایند، حج خالص حجی است که نزد خداوند مقبول باشد،حج خالص حجیست که ریا ومعصیت ونافرمانی وآمیزش جنسی درآن نباشد، حج خالص ومقبول نزد قول دیگری آنست که می فرماید علامت ونشانه ی حج خوب آنست که فردبعد از برگشتن اززیارت خانه ی خدا در سدد زیاد کردن اعمال حسنه ی خود باشد وازگناهان بپرهیزد، امام حسن بصری (رحمت خدا باو باد ) می فرماید حج خالص ومقبول به حجی گفته می شود که زهد دنیا ورغبت آخرت را دروجود حاجی به وجود آورد.

روایت شده که حج خالص حجیست که حاجی به هنگام برگشت گرسنگان راغذا دهد، سخنانش راخوب وبهتر بنماید، وسلام کردن راگسترش بخشد .

*حج، جهاد زنان است *

مادر موءمنان عایشه ی صدیقه(رزای خدابراوباد ) می فرماید، گفتم ای رسول خدا ایا ماهمراه شما جنگ وغزا نکنیم پیامبر(ص)فرمودند بهترین ومختصرترین جهاد برای شما حج خانه ی خدا( حج خالص) می باشد، مادرمان عایشه فرمودند بعدازآنکه این جمله را ازپیامبر(ص)شنیدم هیچ وقت فریضه ی حج را ترک ننمودم ، ابی هریرهمی فرماید که پیامبرفرمودندجهاد کردن سالخوردگان وناتوانان وزنان حج وعمره می باشند .

*حج وعمره فقر وگناهان را ازبین می برند*

 ازجابرروایت شده است که پیامبرخدا فرمودند پیوسته حج وعمره را انجام دهید، چون فقر و گناهان را از بین می برد، همانگونه که هنگام گداختن فلزات درکوره جرم وتفاله ی آنها جدا می شود، ابن مسعود صحابی جلیل (رزای خداوند براوباد)می فرماید که پیامبر (ص) فرمودند حج وعمره را باهم ودنبال هم انجام دهید، چون فقروگناهان راازبین می برند همانگونه که آهن وطلا ونقره به هنگام گداختن درکوره جرم وتفاله ی آنها ازهم جدا می شود،وحج خالص ومقبول خداوند پاداشش تنها بهشت است .

“پیام اول “

اخلاص

اخلاص (به خاطر خداوند) رکن اول ازپایه های عمل صالح میباشد.

 پس هركس كه خواهان ديدار خداي خويش است ، بايد كه كارشايسته كند ، و درپرستش پروردگارش كسي را شريك نسازد[الكهف: 110].

سعی کن برادر وخواهرگرامی، حج وعمره ات خالصانه برای خداوند باشد، ودورباشدازهرگونه ریا ونام آوری وشهرتی ،فقط به خاطر رضای خداذباشد نه به خاطرتفاخر وبه خاطر این که مردم بگویند فلان نفرحاجی است ،اخلاص را فراموش نکنید .

“پیام دوم”

پیروی کردن ازرسول خدا

پیامبر(ص) مقتدا وپیشوا والگو ونمونه ما می باشد، که تمامی افعال وکردار وگفتار کوچک یا بزرگ نجات وسعادت وموفقیت ما درگرو پیروی کردنمان ازایشان است ،

بگو : اگر خدا را دوست مي‌داريد ، ازمن پيروي كنيد تا خدا شما را دوست بداردوگناهانتان را ببخشايد[آل عمران: 31]. سرمشق و الگوي زيبائي در( شيوه‌ي پندار و گفتار و كردار ) پيغمبرخدا براي شما است .براي كساني كه ( داراي سه ويژگي باشند : ) اميد به خدا داشته ،وجوياي قيامت باشند ،[الأحزاب:21]

پس پیروی کردن ازرسول الله(ص) رابه یکی از لوازم محبت ،ودلیلی برصداقت محبتت بگردان ،آیا براستی تورسول خدا را دوست داری ؟؟؟؟؟

“پیام سوم”

علم و آگاهی از احکام ؛ راهی است برای عبادتهای درست ومفید

خداوند به كساني ازشما كه ايمان آورده‌اند وبهره ازعلم دارند،درجات بزرگي مي‌بخشد[المجادلة: 11]

پیامبراکرم(ص)می فرماید فضل وبرتری انسان عالم برانسان عابد وازخدا ترس مثل برتری ماه است برستارگان دیگر، پس علم صحیح ودرست راهیست برای داشتن اعتقادی درست واعمال صالح ومحکم ،چون باعلم و آگاهی اهداف پروردگار، وراه ومنهج رسول الله(ص) را می شناسیم .

پس سعی کن قبل از انجام هرعبادتی خوب دقت کنی که آیا پایه وشروط وواجبات وسنتهای آن را می شناسی تا آن را انجام دهی، وسعی کن آن چیزی که اعمالت را باطل می گرداند، یانقصی درآنها به وجود می آورد را بشناسی

“پیام چهارم “

توحید

توحیداولین پایه ازپایه های اسلام است که انجام دادن هیچ یک از اعمال وعبادتها صحیح نمی باشند الابعداز درست کردن وشناخت وقبول کردن توحید ، به همین خاطراست که خداوند پیامبران رافرستاده وقران را نازل فرموده است .

ما به ميان هرملّتي پيغمبري را فرستاده‌ايم ( و محتواي دعوت همه‌ي پيغمبران اين بوده است ) كه خدا را بپرستيد و ازطاغوت ( شيطان ،بتان ،ستمگران، وغيره ) دوري كنيد[النحل: 36].

 بدان كه قطعاً هيچ معبودي جز الله وجود ندارد ،براي گناهان خود و مردان و زنان مؤمن آمرزش بخواه . [محمد: 19].

مگربعضی ازآنان که خودرا به اسلام ومسلمین ربط ونسبت می دهند درحالی که درعمل واقوالشان باتوحید ویکتاپرستی مخالف شده اند، ومی خواهند با این کارها اسلام ومسلمین را خدشه دارنمایند، مثل نذرکردن برای غیرخدا(نذربرای اولیا ءومردگانشان )یا یاری طلبیدن ازغیرخدا ودعا کردن ودرخواست نیازهایشان ازغیرخدا.

 (آيا بتها بهترند) يا كسي كه به فرياد درمانده مي‌رسد وبلا وگرفتاري رابرطرف مي‌كند[النمل: 62].

یاسوگند خوردن به غیرخدا (پدران ومادران وکسان دیگر )مثل کسی که می گوید قسم به پیامبر،به حسین ،یا به پدر ونیاکان وغیره ،پیامبر اکرم می فرمایند” کسی که سوگند می خورد باید فقط به خدا سوگند یاد کند یا ساکت باشد .

برادروخواهر گرامی اگر می خواهی دینت را نگه داری،برشناخت کامل پایه های دین وبنا نهادن وپی ریزی کردن توحید وگشتن وپیدا کردن نقص وکمبودها یاهرچیزی که مخالف دین وبرنامه ی تواست سعی داشته باش .

بدیها راشناختم اما به خاطربدی کردن نه ……………….. به خاطرانکه بتوانم ازانان دوری وخودرا بپرهیزم

کسی که بدیها را ازخوبیها تشخیص وجدا ننماید، حتما دردام آنان می افتد

“پیام پنجم”

ازبدعتها دوری کن

بدعت دردین آنست که دردین پیداشده است ،ودرزمان رسول خدا(ص)وجود نداشته است ،چیزی که درزمان رسول الله دین نبوده پس امروز هم نباید دین باشد، برکت وپاداش وخیرهمان است که درپیروی ازسلف صالح به دست آمده است ، بدی وفسادهمان است که درپیروی ازنوآوران گذشته دردین به دست آمده است ،پیامبر اکرم می فرماید شمارا پرهیز می دهم ازتازه پیداشده ها زیراهرپیدا شده ای بدعت است ،ابن مسعود می فرماید” پیروی کنید امابدعت گذار نباشید این برای شما کافیست .

پس بترس ای برادروازهمه بدعتها پرهیزکن که دردام بدعت نیفتی، چون بدعت گذاری در دین بعد ازشریک قراردادن برای خدا تنها راه مهم شیطان برای ورود به درون ومنحرف کردن وانحطاط جامعه می باشد، سعی کن برشناخت بیشترسنت وجوانب بدعتها، وهرکاری که خواستی انجام دهی آن راباعلم واگاهی دینی وسوال وپرسش از اهل علم انجام بده.

“پیام ششم”

اداب ورسوم حج وعمره

آداب ورسوم حج دوقسمت می باشد،آدابهای واجب وآدابهای مستحب ، آدابهای واجب آنست که انسان واجبات وپایه ها وارکان حج را انجام دهد، وازممنوع شدها وحرام شده ها (دراحرام وغیرآن)بپرهیزد

 حجّ درماههاي معيّني انجام مي‌پذيرد ( كه عبارتند از: شوّال و ذوالقعده و ذوالحجّه ) . پس كسي كه ( در اين ماهها با احرام يا تلبيه يا سوق دادن حيوان قرباني و شروع مناسك ديگر حجّ ) ، حجّ را برخويشتن واجب كرده باشد (وحجّ را آغاز نموده باشد ، بايد آداب آن را مراعات نماید و توجّه داشته باشد كه ) درحجّ آميزش جنسي با زنان وگناه (و نبايد مرتكب چنين اعمالي شود) [البقرة: 197].

اما آداب مستحب (کاری که انجام دادن آن بهتراز ترک آن باشد )مانند (مهربانی بانفس ومال واشخاص خدمت به مردم خدمت به دوستان وبرادران وتحمل کردن اذیت وآزار آنان وخوداری وپرهیز ازبدی کردن نسبت به آنان احسان ونیکی کردن )را(قبل وبعدازاحرام) همانگونه که لازم وضروری می باشند، به نحو احسن انجام دهد چون براستی این گونه آداب بسیارارزشمند وضروری هستند واین گونه آداب درتمامی زمان ومکانها ازمسلمانان درخواست می شوند واین گونه آداب همزمان باعبادت حج انسان را به کمال وعلو می رساند، پس درانجام دادن اداب مستحب قولی وفعلی بسیار کوشا باش .

“پیام هفتم”

حج وپایه هایش

حج آنست که انسان مسلمان در میقات(محل احرام حجاج)احرامش راببندد وبه طرف مینا حرکت وازآنجا به عرفه وبعدا به طرف مزدلفه وازانجاهم برای باردوم به منی برمی گردد، وبعدازآنجا طواف وسعی بین صفاومروه راانجام وافعال حج راتکمیل وکامل انجام می دهد، فریضه ی حج بااجماع علمای اسلامی واجب ویکی از مهمترین پایه های اسلام است .

برای حج چند شرط واجب وجود دارد 1-مسلمان بودن 2-عقل 3-بلوغ4-آزادی5-قدرت داشتن جانی ومالی

*پایه وارکان حج *

1-احرام بستن 2-ایستادن در عرفه 3-طواف4-سعی بین صفا ومروه اگردربین این رکنها خللی وارد شودعبادتهایش ناقص وحجش درست نمی باشد.

*واجبات حج *

1-باید درمیقات احرام بسته شود 2-باید تاغروب آفتاب درعرفه بماند 3-بایدشب رادرمزدلفه به روز برساند 4-بعدازعید دوشب را درمنی به روز برساند ودرآنجا بماند 5-باید رمی جمرات (پرتاب سنگریزه ها )راانجام دهد 6-طواف خداحافظی را انجام دهد اگر دریکی ازاین واجبات خللی (عمدی)وارد اید هم گناه بار وهم فدیه( یک حیوان که درمکه ذبح می کند وآن رادربین مردم تقسیم میکند) براوواجب می شود اما اگرغیرعمد بود دچار گناه نمی شود اما فدیه براو واجب است.

“پیام هشتم”

موارد ممنوعه وحرام در احرام

1-جماع کردن 2-انجام دادن کاری با شهوت (مقدمات جماع)3-عقدازدواج4-خواستگاری 5-صید کردن 6-بدن یا لباس را معطرکردن بعدازنیت احرام 7-پوشیدن پیراهن، کلاه ،شروال ، عمامه یاخف 8-پوشاندن سرباچیزهای چسپنده مثل کلاه عمامه یا هر پارچه ای که باشد،اماجائزاست زیرسقف ماشین یاچادریاچترباشد 9-یکی ازموارد ممنوع درحج پوشیدن نقاب ودست کش برای زنان می باشد، اما اشکالی نیست اگرکه با روسری خود صورت خودرا بپوشاند، به خاطر وجود بیگانگان درکنارش اما چیزی که نهی شده است، برصورت گذاشتن نقاب است ،وامابرای اودرست است که دستان خودرا باقسمتی ازلباسش بپوشاند.

“پیام نهم”

چگونگی انجام دادن حج

دراینجا کمی ازصفات وچگونگی حج رامختصرا بیان می کنم ،هروقت انسان خواست برای حج یاعمره کردن به خانه ی خدا وبه طرف مکه(درماههای حج) حرکت کند، افضل انست که با نیت عمره احرامش راببندد، تا ازیارت وعبادات

بیشتر بهره مند گردد. قبل ازاحرام غسل می کند ،به مانندغسل جنابت وسروریشش راخوش بومی کند وبا نیت عمره احرام می بندد ،سعی شود احرام را بعد از نماز واجبی(اگردرزمان نماز بود) یابعد از نمازسنتی انجام دهد، چون برای بستن لباس احرام سنتی معین تعین نشده است ،بعدازان شروع به گفتن تلبیه (“لبيك اللهم لبیک ، لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك، إن الحمد والنعمة لك والملك، لا شريك لك”)می نماید واین کاررا ادامه می دهد تارسیدنش به شهرمکه .

هنگام شروع به طواف تلبیه راقطع وبامیزان کردن شانه ی چپش با خانه ی بیت (برخلاف عقربه ساعت) وهفت دور طوافش را بابسم الله وروبه روی سنگ حجرالاسود با اشاره یا با بوسیدن آن آغازمی نماید،درطواف سنت است حاجی درسه دوراول سریعتر حرکت نماید تا بتواند زوتر وسریعتر به دوری دیگر برسد،ودر تمام طوافها باید لباس احرامش را از زیر بغل راست به شانه ی چپ انداخته باشد،وهردفعه که به حجرالاسود می رسد الله اکبرمی گوید بعدازطواف در پشت مقام ابراهیم دورکعت نماز می خواند، ودربین حجر الاسود ورکن یمانی این دعا را می خواند، پروردگارا : در دنيا به ما نيكي رسان و در آخرت نيز به ما نيكي عطاء فرما (و سراي آجل وعاجل ماراخوش وخرّم گردان ) وما راازعذاب آتش ( دوزخ محفوظ ) نگاهدار.

اما دربقیه طوافها هردعا وذکری که دلش خواست می تواند بخواند، برای طواف کردن دعایی مخصوص دورها وجود ندارد .بنابراین لازم است انسان بپرهیزد ازخیلی ازنوشته شده ها یی که دردست خیلی ازحجاج وعمره کنندگان می باشد،آن کتابهایی که برای هردور طواف دعایی ذکرکرده اند، براستی اینها بدعتهایی هستند که از پیامبر شنیده نشده است بلکه پیامبر(ص)می فرماید هربدعتی سبب گمراهی است .

برحاجی لازم است مواظب باشد که درهنگام طواف کردن و قاطی شدن وشلوغی بر اموری که برای بسیاری از مردم پیش می آید بر حذر باشد ، بعضی هستند ازدری ممنوع وارد حرم می شوند واز دردیگری بیرون می رود، بدون انکه سنگ راطواف یا به ان اشا ره نمایند ،این خطاست واین گونه افراد هیچگونه طوافی انجام نداده اند، وطوافشان صحیح نیست ،بعدازطواف ودورکعت نماز درمقام ابراهیم به طرف صفا خارج می شود، وهنگام رسیدن به صفا این ایه راتلاوت می کند.

 بي‌گمان (دو كوه)صفا ومروه (وهفت بارسعي ميان آن دو) ازنشانه‌هاي(دين)خداوعبادات الله هستند[البقرة: 158]

بعدازان آیه را تکرارنمی کند وهنگام رسیدن به بالای کوه صفا روبه قبله میشود دستهایش را بلند می کند وتکبیر وتحمید می گوید “لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيءٍ قدير، لا إله إلا الله وحده، أنجز وعده، ونصر عبده، وهزم الأحزاب وحده”

بعدازخواندن ذکر کمی دعا می خواند ،واین حالت سه دفعه تکرا می گردد (بعد از خواندن ذکر دعا می خواند)بعدازتمام شدن دعا واذکار به طرف مروه (به طرف عمود سبز رنگ )حرکت می کند، اگر برایش میسر وبرای خود ودیگران اذیت ایجاد نمی شد. باهروله وسعی به طرف استوانه ی دوم حرکت می کند،وازآنجا به بعد به صورت عادی به راهش ادامه می دهد،هنگام رسیدن به کوه مروه دستهایش رابلند ورویش رابه قبله می کند ،وبه همان شیوه ی کوه صفا مشغول ذکرودعا خواندن می شود، این کاررا تا هفت دورانجام می دهد بعدازاتمام کمی ازموی سرش رامی برد (بریدن موی سر شامل همه ی سرمی شود )اما زنان ازهرطرف باید به اندازه ی سرانگشتی ازموهایشان راببرند .

بعدازانجام این عبادات برایش(امیزش ، معطرکردن، وپوشیدن لباس دیگری)جایزوحلال می گردد.

درروزهشتم ذی الحجه غسل می کند، لباس احرام برای حج را می پوشد، خودرامعطر وبه طرف منا حرکت می کند، در منا پنج نماز(ظهروعصرومغرب وعشاوصبح روزبعد)رابه صورت قصرمی خواند، وهنگام طلوع افتاب به طرف عرفات حرکت میکند (اگربرایش امکان داشت اول به نمره برود )

درهنگام رسیدن وقت نماز روزعرفه نمازظهروعصررا با قصروجمع تقدیم می خواند وبعدازان به قرائت قران وذکرودعا کردن( هردعائی که سبب قرب ونزیکی انسان با خدا شود )مشغول می شود.

در هنگام غروب افتاب به طرف مزدلفه برمی گردد ودرانجا نمازمغرب وعشا راباقصروجمع می خواند، وتا برپاکردن نمازصبح درانجا می ماند (برای براوردن نیازهایش پیوسته ازخداوند درخواست نماید)وبعد ازان ازراهی که منتهی به منا است حرکت می کند (اما برای کسانی که نمی خواهند باعث ناراحتی واذیت هیچ کس شوند جایزاست که قبل ازطلوع فجر ازمزدلفه به سوی منا حرکت کنند ،چون پیامبر (ص)برای این گونه افراد رخصتی تعیین نموده اند.

هنگام رسیدن به منی قبل ازهرچیزباشتاب وعجله برای پرتاب سنگ ریزها(هفت سنگ که با پرتاب کردن هریک ازانان الله کبر می گوید) به جمره ی اول اقدام می کند بعدازان قربانی راشروع وبعدا ان هم سرش را می تراشد (تراشیدن بهتر است )امااگر اصلاح نمود اشکالی ندارد، زنان نیزبه اندازه سرانگشتان از موهای سرشان رامی برند، دراین هنگام محرمات براوحلال(به جز ارتباط با زنان ) می گردند،بعدازان به طرف مکه حرکت وشروع به طواف افاضه (بهره بردن)می کند بعدا ز طواف افاضه برای رفتن وسعی دربین کوه صفا ومروه (هفت دور)می رود، این طوافها برای کامل نمودن حجش است به مانند انجام دادنش درعمره کهانجام داد وبا انجام دادن وتمام شدن این طوافها کل محرمات حتی زنان براوحلال می گردند .

*روز عید وحاجی*

حاجی درروزعید موظف به انجام دادن پنج عبادت است 1-پرتاب سنگ ریزه ها 2-قربانی کردن 3-تراشیدن سر 4-طواف افاضه 5-سعی بین صفا ومروه اگر انجام دادن بعضی ازاین عبادات را بربعضی دیگر تقدم داشت(مثلا اگر پرتاب وقربانی واصلاح را انجام داد وسعی بین صفا ومروه راقبل از طواف افاضه انجام داد وهکذا)هیچ اشکالی وضرری ندارد،چون درروزعید ازپیامبر(ص) سوال کردند ایا اگر یکی ازاین کارهارابردیگری پیشی دهیم مشکلی دارد فرمودند: هیچ مشکلی ندارد واین از اسان کاری ورحمت پروردگاراست برای بند گانش .

*افعال باقی مانده حج بعدازعید*

حاجی دوشب (یازدهم ودوازدهم ذی حجه )رادرمنی به روز می رساند، ودرانجا می ماند وشب سیزدهم برای کسانی که درعبادت تاخیرداشته اند .

و در روزهاي مشخّصي ( كه سه روز ايّام التشريق ، يعني يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ماه ذي‌الحجّه است و حاجيان درمنی به سرمي‌برند )خدا را ياد كنيد (وبا اذكاروادعيه به عبادت و پرستش او بپردازيد) و اگر كسي (عبادت سه روزه رادردو روزاوّل ايّام التشريق)انجام دهد و شتاب نمايد،گناهي براو نيست ( ومانعي نخواهد بود كه روز سوم براي رمي جمرات نباشد)،و كسي كه ماندگارشودو(از رخصت استفاده نكند ، بهترهم خواهد بود و) گناهي نخواهد داشت ، ( واين رخصت تعجيل يا تأخيرونفي گناه از شتابنده وماندگار، تنها) ازآنِ كسي است كه تقوا پيشه سازد ( وازمنهيّات ومحرّمات خويشتن را به دور دارد) [البقرة: 203]

هنگام زوال خورشید درروزیازدهم هرسه جمره را رمی می کند، ازجمره ی کوچک شروع به رمی ورو به قبله ودعا می کند وبه طرف جمره دوم حرکت می کند،وبعدازان بدون هیچ گونه وقفه ای با تکبیر(الله اکبر) گفتن به هنگام پرتاب سنگها اقتدا به رسول اکرم به سوی جمره ی عقبه بزرگ حرکت می کند، درشب دوازدهم نیزاین کاررا(رمی جمرات)دوباره تکرا رمی کند. ودرشب سیزدهم برای کسانی که تاخیر داشته اند، وفراموش نگردد که رمی جمرات درروزهای تعین شده فقط بعد زوال افتاب جائزاست چون پیامبر(ص) همیشه رمی رابعداززوال انجام می دادند پیامبر(ص)می فرمایدعبادتها را ازمن فراگیرید .

اما برای کسانی که به خاطرازدحام وشلوغی نتوانسته اند رمی جمرات را در روزانجام دهند، می توانند درشب انجام دهندچون هیچ دلیلی برای نادرست بودن رمی درشب نداریم.

حاجی نباید مسئله ی رمی جمرات را ساده ودرانجام ان سهل انگاری نماید ،بعضی ازمردم باوجود توانائی دراین امرکوتاهی واقدام به گرفتن وکیل می نمایند این جائزنمی باشد.

و حجّ و عمره را به تمام و كمال خالصانه براي خدا انجام دهيد[البقرة: 196]

رمی جمرات ازافعال حج است پس اخلال دران جایز نیست ،پیامبر(ص)برای کسانی که ضعیف وسست هستنداجازه ندادند تا وکیل بگیرند، بلکه درخواست نمودند که دراخرشب اقدام نمایند واین دلیل مهمی برای اهمیت رمی می باشد،اما اگرضرورتی باشد (مریضی ،پیری، حاملگی )دراین حالات گرفتن وکیل بلا مانع می باشد، اصحاب رسول اکرم برای بچه های خود که درحج همراهشان بودند رمی می کردند پس اگربرای اولاد درست بوده می توان این مسئله راملحق بنماییم برای کسانی که توانائی یاضرورتی دارند برای رمی وکیل گرفته شود، امامهم انست که ما شعایر حج را بزرگ وعظیم بدانیم وبه ان بنگریم ونسبت به ان سهل انگاری ننمائیم وانچه درتوانمان بود وبرایمان امکان داشت خودمان انجام دهیم پیامبر (ص) می فرماید ما برای بپا داشتن نام ویاد خداوند، طواف خانه کعبه وسعی دربین صفاومروه ورمی جمرات راانجام میدهیم.

حاجی به هنگام تمام شدن افعال حج ازمکه خارج نمی شود تا طواف خدا حافظی را انجام ندهد، ابن عباس(دورودخدا براوباد)می فرماید جمعی ازمردم ازهمه ی جهات مشغول بیرون رفتن ازمکه بودن پیامبر(ص)فرمودند:هیچ کس ازمکه خارج نشودتا طواف خداحافظی راانجام ندهد،مگر زنان (حایضه ودارای نفاس ) که طواف افاضه راانجام داده اند، دراین حال طواف خداحافظی ازانان ساقط می گردد ،پیامبراکرم(ص) خطاب به صفیه (زنی که در حیض بود)فرمود: مادام که طواف افاضه را انجام داده ای میتوانی ازمکه بروی ،طواف خداحافظی اخرین کاریست که حجاج انجام می دهند، اما می بینیم بعضی ازمردم بعدازطواف خداحافظی دوباره به منی ورمی جمرات برمی گردند وازانجا می روند، درحالیکه کارشان خطاست واین طوافی که انجام داده اند درست نمی باشد چون اخرین کارشان رمی جمرات بوده است .

نویسنده: إسلام محمود دربالة

مترجم :محمد محمودی

 

نمایش بیشتر

محمد محمودی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- سردشت فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا