خانواده

سخنی با خواهرانی که می خواهند ازدواج کنند!

پیغامی برای زنانی که به دنبال همسر هستند!

 

زندگینامه (آسیه) همسر فرعون را بخوانید و در آن بیندیشید و بعد نظرتان را بگوئید!

عده‌ای از خواهران عزیزم به دلیل اینکه همسرشان را از دست داده‌اند یا از همسرشان جدا شده‌اند یا تا حالا ازدواج نکرده‌اند؛ سنشان بالا رفتە و با نگاه کردن به زندگی عده‌ای از دختران و پسرانی که زندگی زناشویی تشکیل داده‌اند، یا سرزنش بعضی از فامیل و دوستان، از درون به آنها فشار آمده و اذیت می‌شوند و به این خاطر بی تابی و بی صبری و ناشکیبایی به آنها روی می آورد. با این حال شیطان از راه گمراهی به آنها نزدیک می‌شود و سعی می کند به آنها چنان بفهماند که دیگر زندگی برایشان به آخر رسیده است، در نتیجه بیشتر این زنان و دختران آرزوی مرگ کرده و دعا می‌کنند که ای کاش یک روز زودتر مرگشان فرا رسد و از این زندگی سخت و طاقت فرسا رهایی یابند. 

دیگر به این فکر نمی‌کنند که مرگ و زندگی دست خداست، خداوند ما را با بلایا و مشکلات و گرفتاریهای گوناگون آزمایش می‌کند تا پاک را از ناپاک جدا سازد و انسان راستگو را از انسان دروغگو تشخیص دهد و وظیفه ما هم این است که صبر پیشه کنیم و با اطاعت و فرمانبرداری بیشتر از خداوند، بندگی خود را به اثبات برسانیم و همه تلاش و کوششمان را به دنیا مختص نکنیم. یعنی آرزوها و خوشی‌هایمان را در زندگی دنیایی خلاصه نکنیم. بلکه به فکر این باشیم که کوله‌باری از بندگی، برای آخرت مهیا سازیم، بندگی ای کە ما را به یقین برساند. 

برای همین قرآن کریم، برای دلجویی از کسانی که با خواندن داستان و پند و اندرزهای قرآن کریم، دلهایشان تکان خورده و به مانند درمانی برای غم ها و ناراحتی های زندگیشان می‌شود، از آسیه همسر (فرعون) دختر مزاحم نام می‌برد که همسر یکی از بزرگترین و نامدارترین مردان روی زمین در زمان خود بوده است و خودش را خداوند معرفی کرده و تاج زن شاه (از بزرگترین زنان) را بر سر همسر عزیزش نهاده است، که البتە او را بسیار دوست داشت. به خاطر دوست داشتن همسرش از نازا بودن او صرف نظر کرده و فرزندی را که مایه نابودی زندگی و ثروت و سامانش می‌شود را به فرزند خواندگی قبول کرده که (همان پیامبر عزیزمان حضرت موسی(علیه السلام) می‌باشد) و او را بزرگ کرد. اگر این مورد در عصر حاضر برای خانمی پیش بیاید، به او می‌گویند که یکی از خوشبخت ترین زنان روی زمین است. اما آسیه همسر فرعون، مخالفِ شاهانه زندگی کردن و همسر شاه بودن و خوشی‌های دنیایی بوده و زندگی حقیقی و پر از اطمینان همیشگی را انتخاب کرد. تاج همسر شاه را (در دنیا) دور انداخت تا در بهشت قشنگ و زیبای خدا، به همسری یکی از محبوبترین بندگان خداوند درآید که عده‌ای از علمایان گفته‌اند: در بهشت به همسری پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) در می‌آید. بدین گونه به جای همسر شاه بودن در دنیا، به یکی از زنان بزرگ و نامدار بهشت تبدیل گشته است. 

خداوند در باره ی سرگذشت و زندگی این زن بزرگ و با وقار می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» (التحریم:۱۱) یعنی: و براى کسانى که ایمان آورده‌اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، آنگاه که گفت: «پروردگارا، پیش خود در بهشت، خانه‌اى برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان».

 کفر و ناسپاسی انسان کافر، به ایمان شخص ایماندار هیچ ضرری نمی‌رساند. مانند همسر فرعون (آسیه) دختر مزاحم که به خدا ایمان آورد. این زن مومن هر چند در کنار فرعون زندگی می‌کرد و مجبور بود در کنار فرعون بماند، با این حال فرعون با کفرش، نه توانست ضرر و زیانی به ایمان و باور آسیه برساند و نه هیچ سود و استفاده‌ای از باور و ایمان او بدست بیاورد. آسیه از خداوند خواست که در بهشت، خانه‌ای برایش بسازد، تا از دست فرعون و کارهایش و از دست این گروه ستمکار نجات یابد.

 پس ای خواهر عزیزم: مهم نیست که داشتن همسر و مال و ثروت و خوشی های دنیا، تو را خوشبخت کند، همانطور که آسیه؛ همسر فرعون را خوشبخت نکرد و سرانجام به آن مقام بلند خدا پرستی که خود خواهان آن بود، رسید و آرزوهایش به اراده خداوند، در زندگی همیشگی (آخرت) فراهم شد. بانو  آسیه با صبر و شکیبایی در برابر مشکلات و گرفتاریهای دنیا، به این درجه از خداپرستی رسید و این را هم از خدا خواست که به همسری یکی از بزرگترین و پاکترین مردان در بهشت درآید.

 من و تو هم روزی باید این دنیای فانی را ترک کنیم، گرچه در این دنیا زندگی مشترک را نیز تشکیل داده باشیم. به خاطر اینکه زندگی این دنیا، به مانند صحنه تئاتر است که اگر کارمان تمام شد، باید آن را ترک کنیم و به دیار باقی بشتابیم.

مهم این است که مشکلات و ناراحتی های دنیا، ما را بە زانو درنیاوردە و از بین نبرد و از پرستش خدای یکتا دور نسازد. چنان نباشیم که صبر و تحمل خود را از دست بدهیم و برای رسیدن به آمال و آرزوها، به دنبال کارهای ناروا و ناپسند باشیم و خوشی‌های آخرت (بهشت) را از دست دهیم.

امیدوارم این مطلب کوتاه کمی از درد و غم این خواهران بکاهد که آرزوی داشتن زندگی زناشویی در دنیا را داشته اند، اما تا حالا خداوند بزرگ و منان آنها را امتحان کرده است و این را بدانند که اگر در این دنیا هم به آرزویشان (زندگی مشترک) نرسیده باشند، در بهشت وسیع و بزرگ و پر نعمت خداوند، به همسری پسری جوان و زیباروی که خود آن را انتخاب می‌کنند، در می‌آیند.

مانند پندهای پیشینیان که گفته‌اند: صبر تلخ است اما ثمره‌ای که می‌دهد شیرین است. (یعنی ارزش آن را دارد)

و در آخر هم می‌گویم: که از رحمت و مهربانی خداوند بزرگ ناامید نباشید که اگر از یک طرف هم شما را آزمایش کند و در را برویتان ببندد، از طرف دیگر درِ خیر و خوشی را برویتان می‌گشاید و بدانیم در زندگی دنیا همه چیز را نمی‌توان بدست آورد و اگر خدا نعمتی را به ما بخشیده است، مطمئن باشید که نعمتی را از ما پس گرفته است.

نویسنده: پدر اسماء

ترجمه: ناهید ایران

(حسن زاده)

نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا