خانواده

سخنی با دختران و پسرانی که در شبکه های اجتماعی چت می کنند!!

معضل چت کردن بین دختران و پسران جوان:

آه و ناله ایست که در ته دل مانده، زجریست که در درونم بغض کرده و اشکیست که از چشمانم سرازیر شده و جوهر قلمم شده تا این چند سطر را با آن بنگارم!

بلا و مصیبتی بزرگ و تله ای شیطانی است که بسیاری از جوانان در آن گیر کرده و گرفتار شده اند. ذاتشان آلوده گشته و از آن رهایی نمی یابند. تا اینکه در چاه های عمیق و تاریک غفلت، غرقشان کرده تا بعد از شکستشان، از بین بروند و نابود شوند. گرفتار شدن به آزار عشقی تو خالی و دلبسته شدنی بر مبنایی پوچ و باطل.

داستان از همین جا شروع می شود، وقتی کسی می خواهد وارد اینترنت شود، ابتدا به منظور یادگیری و آموزش و جنبه های مثبت آن، به سراغ شبکه های رسانه ای و دنیای مجازی می رود. ولی به مرور زمان بعد از مدتی کم کم حتی از یاد خدا هم غافل شده و چت کردن را آغاز می کند. خودش هم نمی داند که چی می نویسد و چی می خواند و غافل از آنکه خداوند می فرماید: «و کل صغیر و کبیر مستطر» (القمر/۵۳).
یعنی: «هر کار کوچک و بزرگی (که در دنیا کرده‌اند، در دفاتر مخصوص) نوشته شده است».

بعد از گذشت مدت زمانی دیگر کاملاً از یاد خدا غافل می شود و دیگر در برابر اعمال خود احساس گناه نمی کند و هر کار زشتی که انجام می دهد، دیگر نگران این نیست که خداوند آن را می بیند. به همین خاطر روز به روز بیشتر و بیشتر در منجلاب فساد گرفتار می شود.

اولین بار از چت کردنی ساده شروع می شود، چت کردن بین دو جنس مخالف (مذکر و مونث) که اوایل با خواهر محترم و خواهر مسلمان و… بعدا خواهر خوبم و کم کم کلمه خواهر کنار رفتە و تبدیل می شود به عزیزم و عشقم و برای اینکه بیشتر در دام هوا و هوس گرفتار شوند، شیطان دلهایشان را گرم یکدیگر می کند و فقط به نوشتن قناعت نمی کنند، بلکه شکلک ها را اضافه می کند و همچنین کلماتی چون؛ هههههههه و…

مثل اینکه طرف مقابل دلش مرده و هیچ حسی نداشته باشد! اما برای اینکه خطر همچنین مصیبتی را بدانید، از مردان بپرسید که آیا راضی می شوند که همسرانشان یا خواهران و دخترانشان با پسران بیگانه (بیگانه شرعی) این چنین حرف ها و چت هایی را رد و بدل کنند!؟

از این بدتر هم این است که عکس خودشان را به گونه ای در پروفایلشان نشان می دهند که طرف مقابلشان را برانگیخته نماید.

ای خواهر بزرگوار؛ تو که پاک و با ارزش هستی، مواظب باش که گرفتار همچین تله ای نشوی. این تله شیطان و قدم های پلیدش است. «و لاتتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین» (البقره/۲۰۸).
یعنی: «و از گامهای اهریمن (و وسوسه‌های وی) پیروی نکنید (و به دنبال او راه نروید). بی گمان او دشمن آشکار شما است».

خواهرم این شکلک ها و خنده ها را برای مردان نامحرم نفرست که مطمئن باش هر کاری که می کنی باید روزی پاسخگوی آن باشی. «وقفوهم انهم مسؤولون» (الصافات/۲۴).
یعنی: «‏آنان را نگاه دارید که باید بازپرسی شوند (و از عقائد و اعمالشان پرسیده شود)».

شاید در اصل تو هیچ هدفی نداشته باشی، ولی طرف مقابل چی!؟

اگر هر وقت حرفی زدی یا نوشته ای فرستادی؛ این آیه جلو چشمانت باشد که می فرماید: «فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولا معروفا» (الاحزاب/۳۲).
یعنی: «صدا را نرم و نازک نکنید (و با اداء و اطوار بیان ننمائید) که بیمار دلان چشم طمع به شما بدوزند و بلکه به صورت شایسته و برازنده سخن بگوئید. (بدان گونه که مورد رضای خدا و پیغمبر او است)».

خواهرم صدایتان را نرم و نازک نکنید و با ناز و کرشمه بیان ننمایید که بیمار دلان، چشم طمع به شما می دوزند. مواظب باشید که با مردان چت و گفتگو نکنید، مگر در صورت ضرورت و بر مبنای شریعت. مواظب باشید که دروازه دلتان باز نباشد، زیرا آدم هایی تیره دل و کثیف زیادند که با نام هایی زیبا و محترم و جذاب می خواهند به آن وارد شوند.

شاید هم به اسم یک خانم خودش را نشان داده و مخفی نماید. هرگز نگو من گرفتار نمی شوم و اینکار را نمی کنم و خودم را خوب می شناسم! چه کسی می تواند از فتنه سیاه این روزگار در امان باشد. «افامنوا مکر الله فلایا من مکر الله الا القوم الخاسرون» (الاعراف/۹۹).
یعنی: «آیا آنان از چاره نهانی و مجازات ناگهانی خدا ایمن و غافل شده‌اند؟ در حالی از چاره نهانی و مجازات ناگهانی خدا جز زیانکاران (و از دست‌ دهندگان عقل و انسانیّت) ایمن و غافل نمی‌گردند».

و تو ای مرد جوان؛ بخاطر ترس از خدا هم که شده مواظب خودت باش. زنان؛ مادر و خواهر و دختر ما و شما و ناموس برادرتان هستند. باید بجای آلوده کردن و از بین بردن آبرویشان، مراقبشان باشیم و عیب هایشان را بپوشانیم. آن کس هم که بخواهد آبروی مردم را ببرد، خداوند او را در خانه خودش رسوا می کند و آبروی خودش می رود. هر کاری پاداش خودش را دارد. هر آنچه بکاری، همان را هم درو می کنی.

شاید هم خانمی با خنده ها و حرف های تو سرگردان و گرفتار شود؛ چون هر دو جنس نسبت به هم احساس و تمایل دارند.

مواظب حرف زدن و نوشته های خودت باش و نگو او شروع کرده است! او هر کاری که کرده باشد یا هر چی نوشته باشد، خواهر ماست و باید مراقبش باشیم.

شما هم ای مدیران گروهها، مواظب گروهتان باشید که راه را برای انسان های بیمار دل و سودجو هموار نکنید. درست همان گونه که برنامه هایتان مباحث اسلامی و ایمانی است؛ نگذارید که مسائل غیر شرعی وارد گروهتان شود.

منبع: سایت دەنگی ئیسلام
مترجم: مستانه ابراهیم پور
(حسن زاده)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا