اندیشه

سخنی با دعوتگران!

برادر و خواهر دعوتگر؛ لطفاً چند ثانیه

 

ترجمه : عبدالله احمدی – واوان سردشت

برادر دعوتگر؛ ای کسی که پندها و نصحیت های شما دل های غافلان را صیقل می دهد آیا

می دانی چقدر والا مقامی؟ 

شما و بقیه هم قطاران شما وارثان پیغمبران هستید ..

شما در جایی قرار گرفته ای که پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم قرار می گرفت

 پاهایت را در محل پای این پیامبر بزرگوار قرار داده ای .! 

تو را به خدا قسم ای برادر دعوتگر ، آیا احساس آن فرد راه گم کرده را که خداوند متعال ایشان را توسط شما هدایت کرد می دانی و درک می کنی؟!  

آیا می دانی چقدر بخاطر دعاهای سحری شاگردانت باغ های بهشتی شامل حالت شده ، چرا که سبب هدایت آنان شده ای .. 

آیا روزی به این همه حسنات فکر کرده ای ؟

آیا فکر کرده ای اگر کسی به سبب شما راه راست را درپیش گیرند چقدر ثواب بدست آورده ای؟  پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم می فرمایند:( لئن یهدی الله بک رجلاً واحداً خیر لک من حمر النعم ): اگر تنها یک نفر توسط شما هدایت پیدا کند ، ثواب آن برای شما از شترهای سرخ گون که نزد اعراب بادیه نشین بسیار محبوبند بهتر است. 

بدان که کسانی هستند که مردم را به سوی دنیا فرا می خوانند ؛  ولی شما بسوی پروردگار و آخرت مردم فرا می خوانی… ( ومن أحسن قولاً ممن دعا إلى الله وعمل صالحاً وقال إننی من المسلمین )فصلت ۳۳ گفتار چه کسی بهتر از گفتار کسی است که،  مردمان را بسوی خدا می خواند و کارهای شایسته می کند و اعلام می دارد که من از زمره مسلمانان  هستم ؟

آیا احساس کرده ای که بهترین کلام پروردگار – قرآن – از دهان شما بیرون می آید؟

مطمئن باش که همه این ها برای تو دارای خیر و برکت فراوان است ، مرتبه بلند و جایگاه رفیع اخروی برای کسی است که مردم را به سوی پروردگار فرا می خواند.

اما برای رسیدن به این فضل و درجه یک شرط اساسی وجود دارد و آن عبارت است از کردار نیک یعنی باید اعمال شما با گفتارتان یکی باشد . 

خداوند متعال از زبان یکی از پیامبرانش می فرمایند: وما أرید أن أخالفکم إلی ما أنهاکم : چیزی را که شما را از آن باز می دارم خود نیز انجام نمی دهم 

دعوتگر موفق کسی است که، مردم را به سوی خداوند دعوت کند… چشم هایش را بسوی آسمان خیره کند و از پروردگارش اجر و پاداش طلب و جستجو کند.. 

برادر دعوتگر؛ همچنانکه می دانی سال هاست که مردم را به سوی خداوند متعال دعوت می کنی، آیا می دانی شما مردم را به سوی ” پروردگار متعال” فرا می خوانی نه شخص و جهت دیگری؟

شایسته است اندکی در مقابل اسم پروروگارت توقف کنی!

آیا می دانی شما مردم را به سوی ” الله” هدایت می کنی؟ تو را به خدایت قسم می دهم رابطه ات با پروردگار چگونه است؟ نمازهایت با خشوع همراه است ؟ 

 آیا می دانی شما و کسانی که مردم را به سوی راه راست فرا می خوانند پشتوانه تان این آیه پروردگار است ( ثم ردوا إلى الله مولاهم الحق ألا له الحکم وهو أسرع الحاسبین ) الانعام۶۲: سپس همه مردگان در روز قیامت زنده می گردند و به سوی خدا یعنی سرور حقیقیشان برگردانده می شوند؛ هان ! بدانید که در چنین روزی فرمان و داوری ازآن خدااست و بس و او سریع ترین حسابگران است. 

ای دعوتگر ؛ قبل از اینکه به فکر پایین آمدن از این مقامو جایگاه شریف باشی و  قبل از اینکه این میراث پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم را از دست بدهی .. تو را به خدا قسم می دهم به من بگو می خواهی کجا بروی ؟! .. آیا به سوی راهی بهتر از این راه خواهی رفت؟

قطعاً بهتر از این راه را پیدا نمی کنی ( ومن أحسن قولاً ممن دعا إلى الله) … آیا فرمایش پیامبر رحمت را نشنیده ای که می فرمایند : وإن معلم الناس الخیر لیستغفر له کل شیء حتی الحیتان فی البحر و حتی النمله فی جحرها.. : کسی که مردم را به سوی راه خدا و نیکی دعوت می کند ، همه چیز برای او از خداوند متعال طلب بخشش می کنند ، حتی ماهی در دریا و موریانه در لانه اش برای این شخص طلب استغفار می کنند. 

برادر دعوتگر؛ روزگاری در قلبت احساس شادی و سرور می کردی .. چقدر آرزو داشتی که دین اسلام پیروز شود؟ اما مثل اینکه بعد از مدتی در قلبت احساس تنبلی می کنی! گویی  در این راه دعوت خسته شده ای! اما ناراحت نباش و غصه نخور ؛ چرا که  این شرایط طول نخواهد کشید و این تنبلی هم به سر خواهد رسید ؛ اگر تنبلی تو در چهارچوب سنت الهی بوده و زیاد دوام نداشته باشد جای نگرانی ندارد و الحمد لله ؛ ولی اگر این جور نباشد باید این فرمایش خداوند متعال را گوش دهید ( و بدا لهم من الله مالم یکونوا یحتسبون ) الزمر ۴۷: و از جانب خدا چیزی از شکنجه و عذاب برای ایشان جلوه گر و پدیدار می شود که گمانش را هم نمی بردند وبه فکرشان هم نمی رسید.

اولاً خودم و بعد شما را متذکر می شوم که از همین حالا اگر تنبلی انجام نموده ایم همین حالا شروع بکار شویم .. کاری که بی نهایت مهم است وراهی که انتهایش معلوم است امتیازی که در راه خداوند و آخرت بدست خواهیم آورد این است که ، دعوتگران واقعی و نیکان و خوبان به سوی ” بهشت پروردگار” می روند ؛ امیدوارم من و شما از زمره آنان باشیم.

 در پایان؛ ای برادر دعوتگر، این سخن خداوند متعال را یادآور می شوم (واتل علیهم نبأ الذی آتیناه آیاتنا فانسلخ منها فأتبعه الشیطان فکان من الغاوین * ولو شئنا لرفعناه بها ولکنه أخلد إلی الأرض واتبع هواه ..) الأعراف ۱۷۵: ای پیغمبر ! برای آنان بخوان داستان آن کسی را که به او علم و آگاهی از آیات خود دادیم اما او از دستور آن ها بیرون رفت و بدان ها توجه نکرد و شیطان بر او دست یافت و از زمره گمراهان گردید؛ اما ما اگر می خواستیم مقام او را با این آیات بالا می بردیم و دانشش را مایه سعادتش می نمودیم؛ اما اجبار برخلاف سنت ما است و لذا او را به حال خود رها ساختیم و لیکن او به زمین آویخت و به پستی گرایید و به سوی آسمان هدایت بالا نرفت و از هوی و هوس خویش پیروی کرد.

 

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.

 

منبع : اینترنت

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا