خانواده

سخنی با مادران مسلمان!

خواهرم ای مادر مسلمان:بدان که تو نوه عایشه،اسماء و زینب (رضی الله عنهن )هستی بدان که تو مادر نسلهای به ثمر رسیده هستی بدان که آغوش تو پرورش گاه بیداریست.

الأم مدرسة إذا أعددتها         أعددت شعبًا طيب الأعراق
من لي بتربية النساء فإنها     في الشرق علة ذلک الاخفاق
– مادرهمچون مدرسه است که اگر براساس ایمان وعقیده سالم آنرا پرورش دهی نسلی پاک وبی آلایش رامهیا کرده ای چه کسی هست که به تربیت مادران بپردازد چون عدم تربیت صحیح برای مادران مایه شکست شرق است.  

@ای مادر مسلمان:تو دربرابر تربیت فرزندانت مسؤلیت داری وبراستی مسؤلیت تو نزد پروردگار بسیار بزرگ است و مسؤلیت تو سه امر مهم را در بر می گیرد:


اول اینکه تو باید همیشه قلبت مملو ازایمان واطاعت پروردگار یکتا و دادور باشد.
دوماً خواهر من در برابر آن هایی که زیر دستت هستند،تقوای خدا پیشه کن چون براستی در مقابل آنهایی که زیر دستت هستند،باز خواست خواهی شد،در دل فرزندانت نهال ایمان ومحبت و عشق و علاقه به کارهای نیک بکار.
سوماً مواظب باش فتنه هایی که دامان مسلمانان را گرفته،و در بین مسلمانان موج می زند و به آسانی رواج پیدا کرده، گمراهت نکنند.

@خواهر من در خانه خود همچون نگهبانی امین مشغول تربیت فرزندانت باش برای آنها مربی باش وبه آنها درس اخلاق وکارهای نیک وارزش های والا بیاموز.  

@ای مادر گرامی تو می توانی تاثیر بسزای بر فرزندانت داشته باشی ؛ پس هر وقت کودکت راشیر دادی،او را شیری بده که برگرفته از عقیده پاک اسلام باشد در نتیجه از آنها امامانی بزرگ،ودانشمندانی عالم،ورهبرانی مقتدر درست خواهد شد.

@خواهرم ای مادر عزیز:آیا خنساء نخعية برای تو سرمشقی نخواهدبود؟ آن لحظه که چهار فرزندش را وقف جهاد در راه خدا نمود و چهار فرزندش درغزوه اُحُد در راه خدا شهید شدند و هنگامی که خبر شهادت جگر گوشه هایش را به وی دادند لبخندی زد وفرمود:سپاس خدای راکه با شهيد شدن چهار فرزندم در راه او،چشمانم را روشن نمود!آيا واقعاً اين یک مادر نمونه نيست؟

آیا عایشه صدیقه برای تو سرمشقی نیست؟
ام المومنین عایشه کسی بود که زندگی اش را بر اساس تقوا بنا نهاده بود او پس از فوت رسول الله بسیار قرآن می خواند ودر صبحگاهان وشامگاهان و در پاسی از شب مشغول راز نیاز با پروردگارش بود.

-آیا أسماء ذات النطاقين برای تو سرمشقی نیست؟
اوکسی بود که فرزندش عبدالله بن زبیر را همچو یک امام و یک فرمانده و یک خطیب و یک مفسر و یک شهید در راه خدا،تربیت نمود ؛ روزی ابن زبیرنزد مادرش آمد وگفت: ای مادر من از این بیم دارم که  دشمنانم پس از کشته شدنم مرا مثله (تکه تکه)کنند! مادرش در جواب وی گفت:ای فرزندم پوست کندن گوسفندی که ذبح شده باشد چه اهمیتی برای او دارد؟!

@ای مادر مسلمان براستی بعضی از مادران درتربیت خانواده پس مانده اند،ودر هدایت خانواده به سمت خوشبختی شکست خورده اند ، بعضی ازمادران از منزل بیرون می روند و فرزندانشان را تنها می گذارند؛ آنها در خانه جز فساد و تباهی چیزی یاد نمی گیرند ؛ چون آنها مادری دارند که بسیار پر کاراست واز اسلام چیزی نمی داند و یا بعضی از زنان از امر خدا سرپیچی کرده و با لباس های نا مناسب وآرایش کرده از منزل بیرون می روند و این در حالیست که دین و قلب و خانوده هایشان ضایع شده است.

وچه بسیار زنانی که مادر هستند،اما فکر می کنند که زندگی انسان فقط خواب و خوراک است! واز اهداف ومسؤلیت هایی که بر دوششان است غافل هستند و فزندانشان را بر باد داده اند؛ هیچ کس خواهان این نوع از مادران نیست و از خداوند خواستاریم که آنها را اصلاح نماید.

@ماخواهان مادری هستیم که راهش را بسوی پروردگارش بیابد ، مادری که فرزندانش را در برابر آشوب ها وگمراهی ها حفظ نماید. مادری که مواظب خانه وخانواده اش باشد.

ترجمه:اسماعیل امینی سردشت

 

نمایش بیشتر

اسماعیل امینی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا