اندیشه

سخنی با کسانی که برای اولین سال فرزندشان روزه می گیرد!

اولین سال روزه ی بچه هایمان را اینگونه مدیریت کنیم

نویستده: شیماء عبدالتواب
توجه به بچه ها واجب و ضروری است و باید آنها را در انجام کارهای نیک و شایسته همراهی و تربیت کنیم تا ان شاءالله رضایت خداوند را به دست آوریم. و از همان اوان کودکی باید تقوی و ایمان را در دلشان بکاریم چون تعلیم و تربیت در دوران کودکی، همچون نقش و نگاری است که بر سنگ کنده شده است. در این ماه خیلی ضروری است که به آنها توجه نماییم و اثری مثبت داشته باشیم، تا رمضان را دوست داشته و مشتاق گرفتن روزه باشند.
و ما باید سن و توانایی و ضعف آنها را بررسی کنیم و با توجه به تواناییهایشان از آنها بخواهیم که روزه بگیرند.
نکات زیر می تواند ما را در این کار یاری نماید:
۱ذکر اجر و ثواب روزه ماه رمضان که خداوند برای روزه داران در نظر گرفته است با اسلوب و روشی نرم و ملایم که مطابق سن کودکان باشد.
۲شرکت دادن کودکان در مراسم و همایش های خانوادگی که برای رمضان ترتیب داده می شوند و تنظیم برنامه ای دقیق برای تمام کارهای روزانه از قبیل نماز ، روزه ، صدقه ، ذکر و مساعدت و یاری مستمندان و فقیران و ختم دسته جمعی و
و مشورت و همفکری با اعضای خانواده در تنظیم برنامه و در نظر گرفتن تشویقی و هدیه برای فردی که برنامه را تا آخر رمضان به نحو احسن انجام داده است.
۳هدف مشخصی را در طول ماه در نظر گرفته و سعی شود هدف مورد نظر انجام پذیرد و به مقصد برسد. اهدافی مانند :
محافظت بر نمازهای سنت
خودداری از کلمات نادرست و فحش و ناسزا
اذیت نکردن دیگران
و هدف مشورتی را در چند برگ کاغذ نوشته و در چند قسمت از منزل آن را بچسبانید ورودی خانه، سردر آشپزخانه، اتاق خواب بچه ها و
۴والدین به لحاظ روحی و ایمانی باید الگوی کودکان باشند و کودکان با تقلید از آنها، تقویت روحی و معنوی را یاد می گیرند.
۵کمتر از مسائل مادی بحث شود و بیشتر بحث نیت و شوق و رغبت برای روزه و طاعات و عبادات بحث شود.
۶نوع روزه شرح داده شود که برای بزرگسالان و خردسالان چگونه است . و باید کودکان هم تمرین کنند حتی اگر برای یک ساعت هم باشد. و آنها را باید ستود و تشویق نمود که امروز یا این چند ساعت را روزه بوده است.. برای محبوب نمودن روزه و ماه مبارک رمضان نزد کودکان، وسایل تشویقی باید جایگزین تنبیه و شدت و تندی شود که موجب صداقت و راستی است و باعث می شود که در غیاب والدین دچار دروغ و افطار دزدکی نشوند.
۷مشغول کردن کودکان به بازی ها و چیزهای مفیدی که گرسنگی را از یاد ببرند. مانند : بازی کامپیوتری مفید ، سریال های مناسب تلویزیونی ، مطالعه ی داستان و
۸تشویق آنها برای مسابقه در کارهای خیر و انجام طاعات و عبادات با همسالان و دوستان خودش (البته حالت مقایسه کردن با دیگران نباشد.)
۹توجه به وجبه های درست غذایی سحر و افطار بخصوص سحری خوردن.
۱۰گرفتن مراسم تودیع رمضان و اهدای جوایز و مشورت بر اینکه بعد از رمضان چکار کنند تا مداومت بر کار خیر و عبادت و بندگی داشته باشند.

ترجمه : ابوبکر مامشی

نمایش بیشتر

ابوبکر مامشی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا