تاریخ

سرگذشت «ایمان» نخستین زن حافظ قرآن در کشور اُکراین….

ترجمه: عبدالله رشی مقدم

 “ایمان” اولین اکراینی مسلمان حافظ قرآن کریم

“فیرا فیرینداک” بانوی اکراینی، 17 سال قبل که مسلمان شد، آرزو نمود که کل قرآن را حفظ نماید، بعد از تلاش و کوشش فراوان، رؤیایش تحقق یافت و چند روز قبل، توانست کل قرآن را حفظ نماید و به کاروان حافظان کلام الله مجید بپیوندد.
“فیرا فیرینداک” نخستین اکراینی است که توانست کل قرآن را حفظ نماید، هرچندحفظ قرآن با توجه به اینکه عربی است و زبان مادری او نبود، دارای مشکلات خاصی بود، علاوه بر اینکه ایشان وقت کمی جهت این ام عظیم داشت ولی خداوند این توفیق را رفیق طریق او قرار داد.
“فیرا فیرینداک” در شرح حالش می گوید: نام خودم را تغییر داده و “ایمان” را اسم جدید خویش قرار داده ام، در ابتداء آموختن زبان عربی را شروع کردم، و تاجائیکه برایم مقدور شد  سوره ها و ترجمه آنها را حفظ نمودم  تا بهتر آن ها را درک کنم و سریع تر بتوانم حفظشان نمایم، و این کار تلاش بیشتر و مضاعف و وقت مخصوصی را می طلبید؛ مخصوصا اینکه من دانشجو بودم…

سپس به کار گمارده و استخدام شدم،‌ و بعد از مدتی تشکیل خانوداه دادم و صاحب فرزندانی شدم و الحمدلله توانستم آنان را تربیت و پرورش نمایم.
ایمان خانم که الآن 35 سال سن دارد در باره نحوه حفظ نمودن قرآن می گوید: همسرم آیه ها را برای من تکرار می کند تا بدینوسیله من را تشویق به حفظ نماید.

او درباره سختی های این کار می افزاید :  من با سختی زیادی می توانم قرآن را حفظ نمایم، چون مخارج حروف عربی برایم بسیار سخت است ؛ چون من  بیشتر آنچه را که حفظ می کنم نمی توانم بفهمم و معنی آنرا درک نمایم.
وی  درباره عوامل موفقیتش در حفظ قرآن اظهار داشت: آموزش زبان عربی بسیار مرا مساعدت نمود و کانون فرهنگی- اسلامی در شهر “کیف” نیز برنامه ویژه ای برای حفظ قرآن ، در اختیار من قرار داد که بوسیله اجرای آن در عرض نه (9) ماه توانستم کل قرآن کریم را حفظ نمایم.

 نفطه جالب توجه در زندگی ایمان این است که او دعوتگری است که وقتی به دین اسلام گرویید در همان اوائل اسلامش را آشکار نمود و توسط وی برادر، مادر و چهار تا از خواهرانش نیز با هم اسلام آشنا شده و سپس آن را قبول کردند و به اسلام گرویدند، ناگفته نماند خانواده ایمان قبلا مسیحی متعصب کاتولیک بودند.

ایمان در باره دعوت دیگران به اسلام می گوید: همواره تلاش می کنم که غیر مسلمانان را با اسلام آشنا نمایم، بویژه وقتی که در مورد حجابم ، در خیابان و گذرگاه ها، از من سؤال می کنند،‌ و همچنین در مراکز اسلامی، برای آشنایی مردم با کتاب و نشر آن، و برگزاری حلقه های درس و همایش و سمینارها، تلاش و سعی خواهم نمود که جاذبه های دین اسلام را به مشتاقان آن ارائه دهم.
 وی خاطر نشان کرد: همزیستی با غیر مسلمان ها با اخلاق اسلامی و دینی، از بزرگ ترین وسایل و ابزار شناساندن اسلام بحساب می آید، و این چیزی است که من همواره در رفتارم؛ همچون یک حسابدار، و در فعالیتهایم همچون یک بانوی مسلمان دعوتگر، تلاش می کنم که آن را عملی سازم، و آرزویم این است که حفظ قرآن مرا در این صحنه، به توفقیات بیشتر ، وادارد؛ چون قرآن همه اش اخلاق است، و اخلاق رسول خدا قرآن بود.
لازم به ذکر است که اقلیت مسلمان اکراینی در سال 2012م، 500 هزار مسلمان بود، 300 هزار از آنها قوم تاتار می باشند، و اسلام در اکراین، دوم دین، بعد از مسیحیت، بحساب می آید.
منبع: سایت احوال المسلمین.

نمایش بیشتر

عبدالله رشی مقدم

@ نویسنده و مترجم @ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا