اصول

سلام کردن چه آدابی دارد؟وسنت است چه کسی اول سلام کند؟

ماموستا سید مصطفی:سلام کردن سنت است واز آداب آن اینکه مستحب است سوار برپیاده،کسی که در حال راه رفتن است برنشسته ،گروه کمتر بر بیشتر ،کوچکتر بر بزرگتر، سلام کند ودر صورت تساوی شرایط ، هر کسی زودتر سلام کند ثواب بیشتر را به خود اختصاص می دهد. اگر از گروهی ، تنها یکی سلام کرد سنتِ سلام درحق همه متحقق میشود،هر چند بهتر است همه سلام کنند.

جواب سلام هم فرض کفایی است بدین معنی که اگر از جمعی ، یک نفر جواب سلام را بدهد به جای بقیه قابل قبول است ؛ هر چند بهتر(وبه نظر بعضی واجب)است همه جواب بدهند.

صیغه های سلام عبارتند از: سلامٌ علیکم،السلامُ علیکم،السلام علیکم ورحمة الله،السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته. در جواب سلام این صیغه ها را به کار می بریم: علیکمُ السلام،وعلیکمُ السلام،علیکم السلام ورحمة الله وبا زیاد کردن «وبرکاته».

جواب سلام باید یا برابر باشد با اصل سلام  یا بیشتر از آن.

سلام کردن بر افراد زیر مکروه وناپسنداست:موذن،مقیم،نمازگزار،شخص فاقد سترعورت،در حال وضو گرفتن،در حال قضای حاجت،درحال استنجا،در حال خواب،در حال چرت زدن،استحمام،کسی که لقمه در دهان دارد،بر حاجی که در حال لبیک گفتن است،برخطیب(سخنران)،برقاری قرآن،ذکر ودعا و…

ودر هر جاکه سلام دادن مکروه است جواب به آن نیز واجب نیست.اگر دو نفر همزمان به همدیگر سلام کردند،جواب بر هردو واجب است. (برای بقیه ی آداب سلام به منابع مربوطه مراجعه شود)

نمایش بیشتر

مصطفی محمودیان

@نویسنده و مترجم و شاعر و پژوهشگر @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دعوتگر دینی و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا