اصحابتاریخسیره نبوی

سنگر خود را ترک نکنید!

سنگر خود را ترک نکنید!

ترجمه: رسول رسولی کیا

قریش با دلی آکنده از حقد و کینه نبرد بدر را پشت سر گذاشت، اسلام غرور آنان را به خاک مالیده بود و برجسته ترین سران کفر در آنجا کشته شده بودند، به همین دلیل نبرد اُحُد تنها دور دوم از مبارزه حق و باطل نبود، بلکه برای قریش به معنای انتقام بود و اما مسلمانان، در برابر یكی از مهمترین امتحان های تاریخ اسلام قرار داشتند! پیامبر صلی الله علیه و سلم متوجه شد که سمت راست لشکر قریش تحت فرماندهی خالد بن ولید قرار دارد پس ترسید که با اسب سوارانی که در اختیار دارد از پشت کوه آنان را دور بزند و مسلمانان بین آرواره های انبر قرار بگیرند؛ لذا هفتاد تیرانداز را بر کوه، مستقر کرد و دستور نظامی مشخصی به آنها صادر کرد که مکان های خود را ترک نکنید؛ اگر دیدید که شکست خورده ایم، به ما کمک نکنید و اگر فهمیدید که پیروز میدانیم، به ما نپیوندید!

نبرد آغاز شد و مسلمانان به خوبی عمل کردند و قریش مقداری از آنچه در بدر چشیده بود را چشید ، سربازانش فرار كردند و مسلمانان نیز آنان را دنبال کردند، قریش مقداری از آنچه در بدر چشیده بود را چشید، سربازانش فرار كردند و مسلمانان نیز آنان را تعقیب کردند. سپس کمانداران در کوه، فکر کردند که دیگر نبرد به اتمام رسیده است، بنابراین آنها به دنبال سهم خود از پیروزی و غنیمت رفتند و در اثر همین ترک سنگر واقعه ای رخ داد که پیامبر صلی الله علیه و سلم از آن می ترسید، خالد با اسب سوارانش کوه را دور زد و مسلمانان بین آرواره های انبردست گیر کردند، متاسفانه پیروزی آنها به شکست تبدیل شد، درس واضحی را آموختند که این امت به پیروزی نخواهد رسید مگر اینکه به فرمایشات پیامبر و رهبر خود پایبند باشد!

اگر چه جنگ اُحُد به پایان رسیده بود، ولی هنوز ماموریت تیراندازانی که از پشت مسلمانان را حفظ می کنند، پایان نیافته بود، خوشا به حال مدافعان این دین، ​​هر كدام در حوزه خود، خوشا به حال کسانی که اخگر را در دست نگه داشته و از خم شدن و تغییر رنگ خودداری می کنند، هر وقت ضعفی بر آنان چیره شد، با صدای پیامبر صلی الله علیه و سلم دلگرم می شوند که آنها را صدا می کند: جای خود را ترک نکنید!

سنگرهای خود را ترک نکنید!

ای مادرانی که فرزندان خود را بر نماز، روزه و اخلاق تربیت می کنید، شما از پشت  ما را محافظت می کنید پس مکان خود را ترک نکنید!

ای پدرانی که از فرزندانتان در مورد جزء عم سوال می کنید همانگونه که در باره نمره مدرسه می پرسید، شما از پشت  ما را محافظت می کنید پس سنگر خود را ترک نکنید!

ای معلمانی که معتقدید اگر این نسل خوب تربیت شود، ابوبکر، عمر،عثمان و علی می توانند دوباره از درون آن ظهور کنند شما از پشت ما را محافظت می کنید پس مکان خود را ترک نکنید!

ای کارمندانی که وظایف خود را حرفه ای و وظیفه شناسانه انجام می دهید و پیش از مدیران خود مراقبت خدا را در درون دارید، شما از پشت ما را محافظت می کنید؛ پس مکان خود را ترک نکنید!

ای مهندسانی که بدون تقلب، کلاهبرداری و معاملات مشکوک پل می سازید و جاده ها را آسفالت می کنید، شما از پشت ما را محافظت می کنید ؛ پس مکان خود را ترک نکنید!

ای دختران با حجاب و پاکدامنی که خود را در آمادگی برای تربیت فرزندانتان آموزش می دهید ، شما از پشت ما را محافظت می کنید، بنابراین مکان خود را ترک نکنید!

ای جوانان عاشق نماز صبح، مجالس حدیث و حلقه های قرآن، شما انبار اسلحه قدرتمند و کشنده زرادخانه اسلام هستید ، بنابراین مکان خود را ترک نکنید!

هر یک از ما، اگر موقعیت پاهای خود را در نظر بگیرد، می فهمد که او یک سرباز برای این دین است و اگر او سخت و صادقانه بجنگید، یک خلأ مهم را پر می کند و خطر بزرگی را دفع می کند، هر کدام از ما در مکانی قرار گرفته ایم که خداوند آن را قرار داده است و مسئولیت و امانت را بر دوش خود می نهد؛ پس مکان های خود را ترک نکنید!

نویسنده: ادهم شرقاوی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا