خانواده

سهل انگاری والِدین در تربیت فرزندان!

پدر و مادر گرامی؛  از فرزندتان چه می خواهید؟

اگر از پدر و مادر ها سوال شود که می خواهید چگونه فرزندانی داشته باشید٬ بی شک پاسخ خواهند داد: فرزندانی نمونه٬ شایسته٬ و فرهیخته و از هر لحاظ تمام و کمال باشند.
آیا والدینی که چنین فرزندانی می خواهند٬ تا چه اندازه و حدودی در جهت تعلیم و تربیت فرزندان خویش تلاش نموده اند؟ و آیا این امانت های الهی که سرمایه ی زندگی آنها نیز می باشند٬ طبق انتظارات خویش تربیت نموده اند؟
یکی از بزرگان دین ، به نام ابن قیم در مورد تربیت فرزندان چنین بیان می کند:

انحراف و فساد بیشتر فرزندان٬ توسط والدین صورت می پذیرد؛ چون والدین نسبت به فرزندان خود بی پروا و کم توجه اند! واجبات الهی و دینی را در دوران خردسالی به آنها نمی آموزند ودوران خردسالی و سرنوشت ساز فرزندانشان را از دست می دهند وچنین فرزندانی نه نفع و و خیری برای خود دارند ونه در بزرگسالی برای والدینشان.
چنانکه والدین از نافرمانی فرزندان خود گلایه کردند و او را سرزنش نمودند٬ فرزند در جواب می گوید: پدر و مادرم! شما در خردسالی از من غفلت کردید و مرا تباه نمودید و من نیز در بزرگسالی از شما غفلت٬ وشما را تباه می کنم.
همچنین کارشناسان و پژوهشگران به این نتیجه قطعی دست یافته اند که سال های نخست عمر انسان بر بقیه ایام عمرش اثر می گذارد٬ لذا ذهنیت کودک از خودش٬ چیزیست که از رفتار تو با او نشأت گرفته است.
پس محبت و احترام خود را از او دریغ نکن و به او اثبات کن٬ او نیز لمس می کند.به او وخواسته هایش احترام بگذار که این ذهنیت برایش نهادینه شود٬ که او مهربان و شخص محترمی است.
شخصیت کودک در خانواده شکل می پذیرد٬ گرایش ها٬ نگرش ها٬افکار وعادات و رفتار کودک از خانه آغاز و در محیط تکمیل و تقویت پیدا می کند.
همه افراد متدین و رهبران دینی از خانواده های مذهبی وپاک پرورش یافته اند.
خداوند نیز در آیه ۶ سوره تحریم می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتش جهنم که هیزم آن انسانها و سنگها است نگه دارید.
مسئولیت پدر و مادر
والدین مسؤل هستند بایدها و نباید هایی را در دستورات بیانی وکلامی برای کودکان داشته باشند٬ تا کودکان بی قید و بند بار نیایند؛ زیرا کودک در این دوره سنی وابستگی فراوانی به والدین خود دارد٬ وبا دید مثبت به آنها می نگرند و آنچه دریافت می کنند می پذیرند.
الگو پردازی
باید والدین توجه کنند و طوری عمل نمایند که فرزاندانشان دچار سر درگمی وچندگانگی تربیتی نباشد و آنچه که می آموزی و عمل می کنی هماهنگ باشند٬چون کودک با همه جزئیات خود را تقلید پدر مادر می کند.مثال؛ وقتی پدری فرزندش را از استفاده نا صحیح از اینترنت منع می کند٬ حتما خود نیز باید به آن پایبند باشد وگر نه کودک دچار تزلزل خواهد شد و اعتماد وی به پدرش ساقط شده و آنچه هم پیش از این از او آموخته صرف نظر خواهد کرد.
بیاییم پایه های محکم دین داری را در درون فرزندانمان بنا کنیم.عبادات هایمان حرکات نمایشی نباشند٬ جلوه ای از بندگی و تضرع و خوف و رجاء باشد.هرگاه توانستیم قلب و درون خویش را آکنده از یاد خدا کنیم بی گمان در رفتار و خلقیات ما نیز بروز خواهد کرد و آنجاست که الگویی نمونه خواهیم بود. وباید بدانیم هدف ما هرچه باشد شرط رسیدن به آن تلاش و کوشش است وگرنه اگر ادعا باشد شعاری بیش نخواهد بود.
و این نکته از کتاب تربیت فرزندات و چالش ها نوشته دکتر حسان شمسی بسیار برمن اثر گذار بود که چنین می نویسد:به یاد داشته باشید٬ فرزندانت امانت اند و پس از مدتی خانه ات را ترک خواهند کرد٬ لذا به تربیت٬ آموزش و راهنمایی شان بپرداز٬ و وقت و توجهت را صرف آنان کن و رو حیات و شخصیت شان را بشناس٬ چون این امر به تو کمک خواهد کرد تا آنان را به نیکی تربیت کنی. اور باشریط سخت مواجه شدی٬ بدان که گذراست و اگر در لحظات خوش و لذت بخش با فرزندانت٬ همراه شدی پس آن را برایشان غنیمت شمار وآن زمان را ارج بنه و بدان که امروز با آنان هستی و فردای نزدیک آنان از تو جدا خواهند شد٬ لذا از زندگی و کار با آنان لذت ببر و از آنان غافل مشو و آنان را به حال هود مسپار چون چیزهایی اتفاق خواهد افتاد که تصورش را نداشتی و پشیمانی هم سودی نخواهد داشت.
تهیه و تحقیق : شیدا محمودی

نمایش بیشتر

شیدا محمودی

@ استان آذربایجان غربی - اشنویه @@ نویسنده ، شاعر و مترجم @ فعال مدنی و اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا