عباداتفتاوی

فتاوای رمضانی ویژه بانوان(۳-۱)

دوستان و خوانندگان گرامی
این ها سؤالاتی هستند که در مورد زنان و ماه رمضان گردآوری شده است که آن را در مجله (رینمایی)  منتشر کرده بودم و این بار هم بخاطر ارزش آن در اینجا دوباره منتشر می کنیم.

سؤال(۱): چه زمانی روزه بر دختران واجب می‌شود؟

جواب: هر زمانی که دختری به سن بلوغ رسید (عادت ماهانه در او پدیدار شد) روزه ماه رمضان بر او واجب می‌شود. بلوغ  دختران  معمولاً از سن پانزده سالگی شروع می‌شود.

نشانه‌های بالغ شدن دختر، عبارت است از :
۱: پدیدار شدن موهای اضافی در شرمگاه.
۲جاری شدن مایع از شرمگاه که برای دختر آشکار و روشن است.
۳: پریود شدن (عادت ماهانه) و
اما عده‌ای از دختران در سن یازده سالگی بالغ می‌شوند، که متاسفانه می‌بینیم بسیاری از خانواده‌ها بخاطر کار آسانی برای دخترشان، کم سن و سال بودن او را بهانه‌ای برای روه نگرفتن او قرار می‌دهند، که این هم اشتباه بزرگی است  و در واقع  این خیانتی است که در حق دخترشان انجام می‌دهند، چون دختری که دچار حیض می‌شود، نشانه بالغ بودنش است.

برای همین نباید او را از واجبات دینی منع کرد.

منبع : (فتوای ابن جبرین در کتاب (فتوای اسلامی) است.)

سوال(۲): حکم دختری که عادت ماهانه دارد، ولی بخاطر شرم از اطرافیانش روزه‌ می گیرد، چگونه است؟

جواب: بدون شک این کار اشتباه است، چون حیض چیزی است که خداوند آن را برای همه‌ی دختران بنی آدم قرار داده و این امر پروردگار است. برای همین همه‌ی زنان مسلمان باید فرمان خداوند را بپذیرند و در هنگام عادت ماهانه روز نگیرند، چون اطاعت کردن از خداوند خود عبادت محسوب می‌شود و اطاعت نکردن از دستوراتش گناه بزرگی است.

زنی که به خاطر شرم و حیا روزه‌اش را در هنگام عادت ماهانه می‌گیرد، روزه‌اش باطل است و باید بعدآ روزه را قضا کند.

والله اعلم

منبع : (فتوای ابن جبرین در کتاب (اللؤلؤ المکین) است.)

سؤال (۳): دختری که در رمضان بالغ می‌شود، اما بدون اینکه عذر شرعی داشته باشد روزه نمی‌گیرد و برای سال آینده هم روزه‌اش را قضا نمی‌کند، حکم آن چیست؟

جواب: بدون شک باید روزه را دوباره بگیرد و آن را قضا کرده و علاوه بر  قضای روزه‌اش باید برای هر روزه یک فقیر را سیر کند.

این آیه که خداوند بزرگ در قرآن کریم در آیه ۱۸۴ سوره بقره می‌فرماید: (وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ)، این غذایی که برای (کفاره روزه‌اش) می‌دهد باید به اندازه یک مد (کفاره ی تعیین شده از سوی فقها) باشد، چون این دختر مادام که بالغ شده، تکالیف شرعی بر او واجب می‌باشد و از نشانه‌های بالغ شدنش هم عادت ماهانه‌اش می‌باشد.

سؤال(۴): من بیست و پنج سال سن دارم، از زمان بچگی تا سن بیست و یک سالگی نه روزه گرفته ام و نه نماز خوانده ام ، با اینکه پدر و مادرم خیلی تأکید می‌کردند که تکالیف شرعی را انجام دهم، با وجود این باز هم به خاطر تنبلی از انجام عبادات اجتنباب می‌ورزیدم چگونه مرا راهنمایی می‌کنید بعد از اینکه توبه کرده ام؟

جواب: بدون شک توبه کردن، گناهان قبل را پاک می‌کند، تو تنها وظیفه داری از کارهای بدی که قبلاً کرده ای پشیمان شوی و عزمت را جزم کنی که گناهانی که قبلاً مرتکب شده ای به سوی آنها برنگردی و حالا در بندگی ات صادق باشی، سنت‌ها را زیاد انجام بده، بخصوص تلاش کن که قرآن و ذکر و دعاهایت را بیشتر بخوانی.

منبع :(فتوای بن بازه ر.ح)

سؤال(۵): حکم زنی که در ماه رمضان دارو مصرف می‌کند تا پریود نشود، برای اینکه روزه اش را نخورد و از رمضان مجبور به قضای روزه‌اش نشود، چیست؟

جواب:  این کار را نکند بهتر است و بعد از رمضان روزه‌اش را قضا کند، چون خداوند بزرگ اینگونه برای زنان خواسته است، اگر هم پریود نشد، روزه‌اش را بگیرد. چون این عادت ماهانه را خداوند از روی حکمت خود گذاشته و خودش هم آگاهتر به حال زنان است.

اگر عادت ماهانه سودی برای زن نداشت، خداوند این کار را نمی‌کرد، چون این خون ناپاک و عفونت است و خداوند با این کار خواسته است که رحم زنان را تمیز و پاک گرداند. برای همین اگر زنی بخواهد به هر وسیله ای از عادت ماهانه جلوگیری کند، ممکن است وضعیت وخیمی برایش پیش بیاید.

پیامبر (صلی‌الله علیه وسلم) می‌فرماید (لا ضرر و لا ضرار)، یعنی: نه به کسی زیان برسانید و نه ضرری متقبل شوید.

برای همین بهتر است که خانم‌ها مانع خروج این خون نشوند.

منبع : (جواب شیخ (ابن عثمین) ).

تهیه و ترجمه : ناهید ایران   

                                                                          ادامه دارد

از طريق
ناهید ایران
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ناهید ایران

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا