خانواده

سونامی طلاق،پدیده ای وحشتناک و کشنده در کوردستان!

 

 سرزمین ما بسیار زیبا و دل رباست و برای یک زندگی مشترک و عالی مهیا وفراهم شده است.

قبل از اینکه به بحث اصلی ورود کنیم،  لازم است که بدانیم تاریخ سرزمین ما نشان داده است که  طلاق همیشه یکی از بلاهای خانمان سوزی بوده است، که در بدو ورود به هر خانواده ای؛ کیان، ثبات وآرامش آن را از بین برده است .

متأسفانه مدت چند سالی است که هر روز از رادیو و تلویزیون و روزنامه ها اخبار مربوط به طلاق به گوش می رسد، که باعث گریه و ناله ی بچه هایی شده، که هیچ گناهی نداشته و با بی مهری از آغوش گرم مادر محروم شدند.

انسان بعد از دوران کودکی و نوجوانی به مهم ترین نقطه از زندگی خود یعنی” جوانی ” می رسد ؛ در این دوران جوان احساس قدرت و توانایی انجام دادن کارهای سخت و دشوار را پیدا می کند.

یکی از مهم ترین ویژگی های این مقطع از زندگی، تصمیم گیری جوان در تشکیل خانواده و ادامه ی زندگی خود است.

در تاریخ بشریت، خانواده به عنوان اساسی ترین و بنیادی ترین ارکان جوامع بشری شناخته شده است.

بر همین اساس است که ادیان آسمانی ، در بین ادیان بیشترین توجه خود را معطوف خانواده کرده اند، اگر به پیام اساسی همه ادیان آسمانی توجه کنیم این اصل را در می یابیم که طلاق به اتفاق همگی ” بدترین حلال ” نام گرفته است .

آمارها نشان می دهند که آمار طلاق پیوسته سیر صعودی طی می کند به طوری که از هر سه ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می شود.

متأسفانه این مسأله در میان ما هم – اخیراً- رخنه پیدا کرده است.

در قدیم میان کوردها مرسوم بود که همه می گفتند: ” دختر با لباس قرمز به خانه شوهر می رود و با کفن سفید از آن بیرون می رود.

متاسفانه کارهایی که در گذشته میان ما زشت و ناپسند بودند، اکنون به یک امر پسندیده و عادی تبدیل شده اند.

آیا این امر هم هدیه ای از زندگی مدرن به جامعه ی سنتی ماست?

 آیا ماهواره و دنیای مجازی و….. تا چه اندازه درپیدایش پدیده ی شوم طلاق نقش داشته اند?

بالا رفتن آمار طلاق اکنون به ترسناک ترین مشکل در جامعه و خانواده ها تبدیل شده است، که زیر بنای خانواده را از هم می پاشد.

تمام دادگاه های خانواده و عمومی مملو شده است از پرونده ی زوج هایی که به قصد جدایی به آنجا مراجعه نموده اند و تعداد زیادی از زنان و شوهران نیز در همین دادگاه ها از هم طلاق می گیرند.

در دنیای مدرنی زندگی می کنیم که بسیاری از مرزها را از میان برداشته، دخترها و پسرها آشکارا  و خیلی راحت با هم ارتباط برقرار نمده وحرف می زنند و با جسارت هرچه تمام بر این امر تأکید می کنند و پامی فشارند.

شرایط به گونه ای است که دیگر زن و مرد در اثر فشارهای عشیره و خانواده، زندگی مشترک تلخ را با هم به سر نمی برند .

دیگر مثل قدیم داشتن فرزند و هراس داشتن از آبرو ریزی سبب این نمی شود که سر زندگی خود نشسته و زندگی را با سختی هایش تحمل کنند.

در واقع ” طلاق ” همیشه زشت و ناپسند نبوده و نیست ؛ چرا که بعضی وقت ها طلاق تنها راه برای گریز از یک زندگی سخت وناهموار به شمار می رود.

اما سوال این است که چرا باید زندگی این طور با بنیانی سست شروع شود که به این نقطه برسد؟ دلایل آن چه چیست?

جامعه شناسان و روان شناسان این چند امر را از عوامل اصلی طلاق به شمار می آورند

۱) عدم شناخت همدیگر :  اگر دختر و پسر خود و موقعیت خود را خوب بشناسند و بر توانایی های خود واقف باشند، بدون شک می توانند همسر خوبی برای خود برگزینند.

۲) عدم سازش:  لازم است که زوجین با تفاهم و با همدیگر کلمه ی ” من ” را  تبدیل به ” ما” کنند.

۳) دخالت بی مورد اطرافیان و خانواده ها.

 به جز موارد یاد شده که باعث عدم سازش زن و مرد می شوند می توان از نابارور بودن زن یا مرد،  تفاوت سنی زیاد، خیانت همسر یا تفاوت عقیده با هم و ….. نیز نام برد.

یکی از مهم ترین مسایل دیگر، عدم درک صحیح از همدیگر است که از کوچک ترین مسأله ، مشکل بزرگی می سازند، امری که ممکن است باعث فروپاشی و جدایی آن دو از همدیگر باشد.

در واقع خانوادە واژەای است کە همەی آرامش و دلخوشی ها را در خود جایی می دهد

وباعث می شود که آرامش واقعی از نهان آدمی برآید و هر کس این آرامش درونی را حس کند از همه ی گزندها و آفات دنیوی مصوون خواهد ماند و پدیده هایی چون فقر، دوری، مریضی و … او را از این سکینه و آرامش دور نخواهد کرد.

در واقع ثروت، قدرت و زینت دنیایی هیچ کدام نقش اساسی در آرامش زندگی ندارند؛ چه بودند کسانی که قدرت و ثروت دنیا را به اندازه کافی داشته اند، اما بخاطر نبود آرامش نسبی در زندگیشان، خود را به طناب آویزان کرده اند و یا با نثار گلوله ای “گرمی ” زندگی و حیات خویش را  به ” سردی ” و مرگ کشیده اند.

پس بر این اساس می توان گفت که  خوشبختی و سعادت مال و دارایی نیست، ارتباطات قویی اجتماعی هم نیست، بلکه ” خوشبختی ” احساسی درونی است، موفقیت خدایی است، پاکی و آلایش درون است، هدیه ای است الهی و رضایت و قناعت به داده های خداوند است.

خوشبختی، کالایی نیست که در بازار عرضه گردد یا بتوان آن را خرید و فروش نمود، بلکه آرامش و آسایش درونی است، خنده ای است آرام بخش از جانب خدا بر بندگانش.

برای حل بعضی از مشکلات موجود ، رعایت نکات زیر لازم است:

۱_ کنترل خود در وقت عصبانیت

۲_ معقولانە آرزو کردن

۳_ فراگیری دانش لازم جهت تعاملات خانوادگی

اگر این دو ابزار اساسی، یعنی “آرزوی معقولانه ” و ” کنترل عصبانیت ” با اتکا بر نیروی ” دانش ” تعادل یابند؛ زندگی خانوادگی و اجتماعی ما را ارتقا خواهند بخشید.

بر همین اساس لازم است در صورت بروز هر مشکل و چالشی در خانواده، به دنبال راه حل آن بگردیم و راه کارهای عملی ارائە بدهیم تا جامعه را بسوی هدف غایی و نهایی و شعار معنا بخش  ” زندگی آری و طلاق خیر ” سوق دهیم.

به امید اینکه همه ما در تحقق ” خانواده ی سالم ” و ریشه کن کردن مشکلات، همکار و همیار همدیگر باشیم.

تحقیق و تدوین: ” عبداللە علی پور “

ترجمە از کردی: ” سوزی میحراب “

 

منابع:

سایت ” خوشکانی یەکگرتوو”

سایت ” بەختەوەری “

مجلە ی ” مهاباد “

و سخرانیهای صوتی

نمایش بیشتر

عبدالله علی پور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - نقده @ شغل : دعوتگر دینی و فعال اجتماعی - مدیر کانال تلگرامی @sozimihrab

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا