خانواده

به سوی همزیستی وخوشبختی خانواده

 

بدون شک خانواده مدرسه ای است که هرگاه آن را نیکو بسازی و مهیا نمایی یک ملت پاک نهاد را ساخته ای ؛ لذا عالمان ، اندیشمندان ، مصلحان و مسئولان تربیتی و روانشناسی جامعه مسائل مربوط به خانواده را بسیار مورد اهمیت قرار داده اند .

بر کسی پوشیده نیست که گویندگان و و نویسندگان فراوان با افکار گوناگون ، فلسفه های مختلف و فرهنگ های مختلف هم قضایای مربوط به ( خانواده ) را مطرح کرده اند .

بدخواهان از آغاز قرن بیستم تا به امروز ، به مسموم نمودن افکار مردم در باره ( زن و خانواده) از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده اند و در میان آنها هستند کسانی که پیوسته در تلاش بوده اند تا بنیان ( خانواده اسلامی ) را متلاشی نمایند؛

 لرد کرومر انگلیسی در مصر گفت : مصر را ترک نخواهم کرد ، تا سه چیز را در آنجا ویران نسازم ، قرآن کریم ، کعبه مسلمین  و بنیاد خانواده اسلامی .

اختلاف و نزاع همسران در مناطق کوردنشین؛ راه حل و چاره

روانشناسان عقیده دارند که زندگی زناشویی اصولاً یک نزاع دوستانه است ، این هم  طبیعی است و اختلاف خلقت بین آن دو ایجاب می کند که با یکدیگر پرخاش و نزاع کنند . منتها خدواند حکیم طوری این دوجنس مخالف را باهمدیگر جوش داده و بین آن ها ألفت ایجاد کرده است که پرخاش ها و تندخوئی ها در برخی از اوقات ثمر بخش واقع شده ، نظام خانواده و اجتماع از این راه برقرار می گردد از این رو کمتر خانواده ای است که در طول زندگی دچار بحران های زودگذر نشود؛بدون شک اخلاق فاضله ، مدار زندگی اجتماعی و محور سعادت خانواده است .

غالباً اختلافات جزئی و کلی در اکثر خانواده ها بین زن وشوهر امری است طبیعی منتها این گونه جر و بحث ها بیشتر اوقات ناراحتی برای خانواده ها  درست می کنند و دچار بحران و متلاشی شدن بین آنها خواهد شد .

 روانشناسان جامعه شناسی می گویند: نزاع و تندخوئی بین همسران بی خودی و بدون مقدمه شروع نمی شود بلکه به خاطر چندین دلیل آغاز می شود؛ از جمله؛

۱-راه و روشی جداگانه بین زن و شوهر برای تربیت فرزندان

۲-متفاوت بودن همیشگی نظر و بینش آنان در خانواده

۳- صادق نبودن با یکدیگر، تعصب ناموسی ، زیر سؤال بردن یکدیگر

۴- خشونت و کینه در برابر یکدیگر

۵- یکدیگر را با الفاظ زشت خواندن

۶- قبول نکردن مسئولیت و…

۷- عدم آشنایی به وظایف همدیگر

خواهر و برادر عزیزم لازم است خودتان را از ایستادن در مقابل یکدیگر دور نگه دارید زیرا روانشناسان عقیده دارند روابط زن وشوهر وقتی صمیمانه می باشد که انتقاد سازنده معجزه می کند .

فیلسوفان می گویند: سرکشی و لج بازی هر دو راههای هستند برای اتفاق افتادن طلاق، هر چند صفت خوب و مثبت در او وجود داشته باشد اما به دلیل خوی سرکشی که در انان وجود دارد یا اینکه اسرار کردن بر چیزی که فقط باید حرف او باشد که این موضوع خیلی وقتها نزاع بین زن و شوهر را عمیق تر می کند و آن را به راه بسته می رساند، هر چند احتمال داشت با کمی صبر و تحمل و زبان خوش قضیه فیصله پیدا می کرد.

بدون شک زن می تواند مرد را چنان زیر سلطه خود در آورد  که هر کاری بخواهد برایش انجام دهد یا حتی در بسیاری از مواقع به حرف زنش گوش کند به طور غیر مستقیم بدون آنکه شخصیتش خدشه دار شود  ، در اینجا هم زن می تواند به زمانی فکر کند که نامزد بوده و چقدر  مهربانی و دلسوزی بینشان زیاد بوده،  که این گونه رفتار بهتر است بعد از ازدواج همینطور دوام داشته باشد چون بودن زن در حفاظت خانواده و کسب و کارش بسیار مهم  بوده و با گذراندن سالها عمیق تر می شود.

تصمیم گیری در خانواده با کیست؟

با عجله تصمیم گرفتن مرد و بدقولی، بدون شک می تواند باعث بسیاری از نزاع ها باشد که تا اندازه ای در خانواده ها رخ می دهد، در این هم برای مرد دو شخصیتی بوجود می آید.(یعنی دو شخصیت جدا گانه )

همچنین به تنهایی تصمیم گیری بخصوص در انجام دادن کارهای خانواده، بدون اینکه با همسرش مشورت کند یا خبر دادن بسیاری از تصمیمات به تنهایی از طرف زن یا مرد ، که این هم باعث بسیاری از دعواها در خانواده می شود.

برای همین ، موفقیت هر کدام از همسران در راه اندازی کارهای خانواده، تا راهی بزرگ که بر سر راه درست تصمیم ها می رسد، در اینجا هم علمایان چند روش جداگانه برای گرفتن تصمیم گیریها پیشنهاد می کنند مانند :

یک روش و رفتار مشخص وجود داشته باشد در تعامل پدر و مادر  با فرزندان ، این روش هم تغییر نکند مگر در مواقع ضروری و هر دو همسر درگرفتن تصمیم گیریها شرکت داشته باشند مثل مشخص کردن راه و روش برای یادگیری فرزند، مسافرت و تفریح، تقسیم کارهای منزل… که در این سازش دوطرفه فکرهای متفاوت بوجود می آید ولی با این حال بین آنها ناخوشی پدید نمی آید چون این دعوا در آخر باید تمام شود و به آسانی راه چاره برای ان پیدا شود و در آخر فضای آرام و هماهنگی بین همسران بوجود می آید  .

این طرز فکر بمعنی جدایی بین زن و مرد را نمی رساند بلکه هماهنگی بین آنها در کارهای خانواده بوجود می آید که در بین آنها هیچ دعوای رخ نمی دهد.

تقسیم کردن فرزندان با عدالت و یکسان ی در بین همسران،که هر کدام از آنها توانایی در چند قسمت از خانواده را به انجام می رساند، برای نمونه مرد  با مسئولیت خود در مورد کار و پیدا کردن معاش برای زندگی و همچنین با بلند نگه داشتن مقام خود و بعضی از کارهای خانواده،تلاش می کند ، ولی کارهای که به منزل و فرزندان ربط دارد و دخالت تصمیم گیری  زن در مسائل خانواده به خاطر روحیه لطیف و محبت آمیز ، به شیوه ای  که تصمیماتش هر کدام جایگاه و سود و منفعتی برای خانواده در بر داشته باشد را می گیرد بدون ظالم بودن و خود را شایسته دانستن یا کلنجار رفتن……

    .این هم جدا شدن زن و مرد را نمی رساند بلکه قسمتی از هماهنگ بودن  در کارها برایشان درست می شود به طوری که هیچ دعوای بین آنها بوجود نمی آید.

خواهرم :  اگر اختلافات فکری و نزاع در خانواده عمیق تر شد چه تصمیمی خواهی گرفت ؟ 

بدیهی است در حالیکه به فرامین الهی گوش می دهی باید در هنگام نزاع هم به حرفهای شوهرت گوش فرا دهی – با به جوش آمدن درد و ناراحتی که در درونت آن را احساسی می کنی – و از خداوند طلب پاداش می کنی، در اینجاست که هر دو پاداش را به دست می آوری، پاداش صبر و راضی بودن و دوست داشتن شوهرت. این هم بدون شک  راه آسودگی و سربلندی دنیا و آخرتت است.

قرآن کریم موقعیت زن و شوهر را به زیباترین و نیکوترین بیان تعبیر کرده است که می فرماید : (و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا إلیها و جعل بینکم موده و رحمه إن فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون ~~~~ و ازنشانه هاى او اینکه از[نوع ] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این [نعمت ] براى مردمى که مى اندیشند قطعا نشانه هایى است. / سوره روم آیه ۲۱)

در حقیقت حفظ پیوند زناشویی از آرامش و اطمینان عصبی و عزیمت قوی و آرامش که از این منبع خشک نشدنی سرچشمه می گیرد ، سیراب می گردد . از گذشته  بسیار دور ، همواره وجود همسر در کنار شوهر بهترین نعمت و سبب افتخار وی در سختی ها بوده است .

در اینجا به چند پند و اندرز اشاره می نماییم به امید اینکه  هنگام پیش آمدن دعوا برایمان سودمند باشد:.

 ۱-کینه و عصبانبت خود را هنگام شروع دعوا قورت بده ، بهتر آنست که ساکت بودن را انتخاب کرده تا کار بیشتر از این خراب نشود..

۲- خوبی و نشانه های درستی که در شوهرت وجود دارد را فراموش نکنی ، و او را پیش چشمانت بزرگ بشمار، که با این کار زود آرام می شود.

۳- در گوش دادن به حرفهای شوهرت از طرف خداوند منتظر پاداش باش، همیشه یادت باشد که خوبی  تو به عنوان یک زن برای شوهرت تو را به مقام جهاد در راه خدا می رساند.

۴- در برابرش خوبی کن و به او احترام بگذار، چون سرانجام برای قدردانی از تو، هر کاری که تو دوست داشته باشی برایت انجام می دهد..

۵- پل ارتباطیتان را به طور کلی قطع نکن، چون عصبانیت هر کدام از شما این را نمی رساند که در کارهای دیگر با همدیگر حرف نزنید.  …….

  آخرین گفته ؛؛ دعا و نیایش یادت نرود از خداوند مهربان بخواه تا دلهایتان را یکی کند، و یکبار دیگر شادی و خوشی بینتان بوجود آید، و هر یک از شما برای دیگری به اندازه نور چشم عزیزتز باشید..

نویسنده: عبدالله علی پور

ترجمه: ناهید ایرانی .

منبع : زن ، دین ، اخلاق – لطفاً گوسفند نباشید اخلاق اسلامی

نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا