تاریخ

سیمای پیامبر اسلام (ص)در آئینه انجیل

خواجه بشیر احمد انصاری

 امروز ده‌ها انجیل در میان مسیحی‌های جهان رایج است. معروف ترین انجیل‌هایی که در سه قرن نخست میلادی ظهور نمودند به قرار ذیل اند: انجیل مرقس، انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل یوحنا، انجیل توما، انجیل بولس، انجیل بطرس، انجیل فیلیبس، انجیل مصری‌ها، انجیل عبرانی‌ها، انجیل مریم، انجیل برناباس، انجیل کودکی یعقوب، انجیل مخلص، انجیل یعقوب، انجیل زادگاه مریم، انجیل نیقودیمس، انجیل بارثلمو، انجیل پروردگار، انجیل کمال، انجیل سری مرقس، انجیل یهودا، انجیل حقیقت، انجیل لوسیانوس، انجیل حواء، انجیل یوسف نجار وغیره.

 دایرهالمعارف استندرد جهانی کتاب مقدس (International Standard Bible Encyclopedia) می‌گوید: در پایان قرن اول میلادی هر کلیسا انجیل خاص خودش را داشته و اناجیل دیگر را به رسمیت نمی‌شناخت. این مسئله تا پایان قرن چهارم میلادی ادامه یافت تا آنکه کلیسای قسطنطنیه به استثنای چهار انجیل دیگر همه انجیل‌ها را تحریم نمود.

شگفت این‌که در حالی که این انجیل‌ها به عیسی علیه السلام نسبت داده می‌شوند؛ ولی نویسندگان آن کســان دیگری انــد کـه در مورد خود آن‌ها و تاریخ نگارش انجیل‌های‌شان اختلافات فراوانی در میان مسیحی‌ها وجود دارد.

برخی از انجیل‌های چهارگانه پس از یک قرن از رحلت عیسی علیه السلام نگاشته شده‌اند و جالب این‌که در این انجیل‌ها از سلسه راویان، حرفی در میان نیست.

 معروف‌ترین این انجیل‌ها همان چهار انجیلی اند که در ابتدا از آن‌ها نام بردیم.

مسیحی‌ها معتقدند که انجیل متی را شخصی به‌نام متی (MATTHEW) که از فرستادگان عیسی علیه السلام بوده به زبان عبری نوشته است که نسخه اصلی آن مفقود گردیده و معتبرترین نسخه‌ای که از آن بجا مانده ترجمه یونانی آن است.

انجیل مرقس را شخصی به‌نام مرقس (MARK)که از شاگردان پال (PAUL) و خواهر زاده برناباس (BARNABAS) بود، تحریر نموده است.

انجیل لوقا را طبیبی به‌نام لوقا (LUKE) نگاشته است.

و انجیل یوحنا را یکی از نمایندگان حضرت مسیح به‌نام یوحنا (JOHN) فرزند زبدی نگاشته است.

حال بیایید ببینیم که این انجیل‌ها در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم چه می‌گویند؟

در آیت بیست و ششم، بخش چهاردهم انجیل یوحنا آمده است:

یعنی: (ولی وقتی خدای پدر، “تسلی بخش” را به جای من فرستاد، منظورم همان روح مقدس است، او همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد؛ و در ضمن هرچه من به شما گفته‌ام، به یاد تان خواهد آورد). در اینجا شاید خواننده مسیحی استدلال نماید که هدف از Holy Spirit ویا روح‌القدس همان فرشته معروف می‌باشد ولی اگر به آیت چهارم بخش اول انجیل یوحنا مراجعه نمائیم در می‌یابیم که Spirit و یا روح در انجیل به‌معنی پیغمبر هم استعمال شده است. و مسئله دیگر این‌که روح‌القدس قبل از ولادت عیسای مسیح آمده است. آیت‌های یازدهم، پانزدهم و شصت و هفتم بخش اول انجیل لوقا بیانگر ادعای ما است.

در آیت هفتم بخش شانزدهم انجیل یوحنا آمده است:

یعنی: ولی در حقیقت رفتن من به نفع شماست، چون اگر نروم، آن تسلی بخش که روح پاک خدا است، نزد شما نخواهد آمد. ولی اگر بروم من او را نزد شما خواهم فرستاد.

نکته‌ای را که در اینجا قابل تذکر می‌دانم اینست که انجیل‌های انگلیسی لفظ یونانی (باراکلیتوس) را (COUNSELOR) و (COMFORTER) ترجمه نموده‌اند. حال بیایید ببینیم که (باراکلیتوس) چه معنایی را افاده می‌کند. کلمه یونانی (باراکلیتوس) در اصل خود (بیرکلیتوس) بود که به‌مرور زمان و در اثر اشتباهاتی که هنگام تجدید چاپ نمودن آثار خطی صورت می‌گیرد آن را به (بارکلیتوس) تبدیل نمودند. لفظ نخستین، اصلی و درست این متن (بیرکلیتوس) می‌باشد و (بیرکلیتوس) در زبان یونانی بمعنی (محمد) آمده است.

در آیت‌های ۱٢ و ۱٣ و ۱۴بخش شانزدهم انجیل یوحنا آمده است:

یعنی: (بسیار چیز‌های دیگر دارم که بگویم، ولی افسوس که حال نمی‌توانید بفهمید. ولی وقتی روح پاک خدا که سرچشمه همه راستی‌ها است بیاید، تمام حقیقت را به شما آشکار خواهد ساخت. زیرا نه از جانب خود، بلکه هرچه شنیده است همان را خواهد گفت. او از آینده نیز شما را با خبر خواهد ساخت.

 او جلال و بزرگی مرا به شما نشان خواهد داد و با این کار باعث عزت و احترام من خواهد شد). این متن به چند نکته کلیدی اشاره دارد:

 ۱- او پس از رفتن مسیح می‌آید

٢- سر چشمه همه راستی‌ها است و جهان را به حقیقت رهبری می‌کند

٣- کتاب او عاری از سخن بشر است

۴- مسایل آنیده را پیش بینی می‌نماید

۵- حضرت مسیح را به بزرگی یاد نموده و او را از همه تهمت‌ها برئ می‌داند.

حال بیایید ببینیم که این پنج پیشگویی در مورد چه کسی صدق می‌نماید.

 او پس از رفتن مسیح می‌آید: تاریخ، شهادت می‌دهد که پیامبر اسلام یگانه پیامبر الهی است که پس از عیسای مسیح و درست در سال ۵٧۱ میلادی به دنیا آمده است.

 سرچشمه همه راستی‌ها است: او قبل از آن‌که مبعوث شود به‌نام صادق و امین شهرت داشته و تاریخ بشر کدام دروغی را چه قبل از پیامبری و چه بعد از آن به‌نامش ثبت نکرده است.

 کتاب او عاری از سخن بشر است:

قرآن خود در آیت سوم و چهارم سوره نجم در این باره می‌فرماید: (او از هوای نفس خود حرفی بر زبان نمی‌آورد، آنچه می‌گوید چیزی جز وحی نیست که بر او نازل می‌شود).

از آینده شما را با خبر خواهد ساخت:

اما اینکه از آینده حرف می‌زند، این هم در مورد پیامبر اسلام صدق می‌نماید. من در اینجا تنها از یک پیشگویی پیامبر(ص) یاد می‌کنم. در این روز‌ها که سخن از جنگ بر سر نفت؛ این ماده مخلوط با خاک که آنرا طلای سیاه نیز نامند در حوزه نهر فرات (عراق) بر سر زبان‌ها است بیایید ببینیم که پیشگویی پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم در مورد آن، چگونه بوده است.

 کتاب‌های حدیث از قبیل بخاری، مسلم، سنن ترمذی، سنن ابو داود، سنن ابن ماجه و مسند احمد که از تدوین آن‌ها تقریبا یک هزار و دویست سال می‌گذرد حدیثی را روایت نموده‌اند که سیمای کنونی حوادث عراق را بازبانی سمبولیک به نمایش می‌گذارد.

متن عربی این حدیث که آنرا مسلم روایت نموده است این طور می‌باشد: “سَمِعْت رَسُول اللَّه صَلَّی اللَّه عَلَیهِ وَسَلَّمَ یقُول “ یوشِک أَنْ یحْسِر الْفُرَات عَنْ جَبَل مِنْ ذَهَب فَإِذَا سَمِعَ بِهِ النَّاس سَارُوا إِلَیهِ, فَیقُول مَنْ عِنْدَهُ لَئِنْ تَرَکْنَا النَّاس یأْخُذُونَ مِنْهُ لَیذْهَبَنَّ بِهِ کُلّه, قَالَ فَیقْتَتِلُونَ عَلَیهِ فَیقْتَل مِنْ کُلّ مِائَه تِسْعَه وَتِسْعُونَ”. و فی روایه أحمد: “فَیقْتَتِلَ عَلَیهِ النَّاسُ حَتَّی یقْتَلَ مِنْ کُلِّ عَشَرَه تِسْعَه”.

 یعنی: من از پیامبر خدا شنیدم که می‌گفت: نزدیک است که فرات کوهی از طلا را آشکار سازد که مردم با شنیدن خبر آن بسویش رو آرند.

 کسانی که در نزدیکی آن زندگی می‌کنند می‌گویند که اگر دیگران را بگذاریم همه آن را با خود خواهند برد، او گفت:

 بر سر آن می‌جنگند، پس از هر یک صد انسان نود و نه نفر آن‌ها کشته می‌شوند. (و بر اساس روایت احمد بن حنبل:) مــردم بــر ســر آن می‌جنگند تا آنکه از هر ده انسان نه نفر آن‌ها به قتل رسند). شاید خواننده‌ای بپرسد که پیامبر چرا از عراق نام نبرده که از فرات یاد نموده است. در پاسخ باید گفت که عراق اسم جدیدی است و در آن زمانی که این حدیث گفته می‌شد در آن زمان عراق کنونی جزء امپراطوری فارس بود. و از طرف دیگر این معمول است که گاهی منطقه‌ای را به‌نام کوهی و یا نهری می‌شناسند و آن کوه و یا نهر برای آن منطقه (عَـلـَم) می‌شود.

 اعتراض دیگر این خواهد بود که چرا پیامبر نفط (نفت) نگفت که طلا گفته است؟ در پاسخ باید گفت که امروز همه نفت را به‌نام طلای سیاه می‌شناسند. من برای اثبات ادعای خود تنها از یک برنامه تلویزیونی و از یک کتاب نام می‌برم. کانال تلویزنی (THE HISTORY CHANNEL) که در امریکا شهرت بزرگی دارد

 برنامه‌ای را به‌نام (Empires of Industry: Black Gold: The Story of Oil)

 یعنی: (امپراطوری صنعت: طلای سیاه، حکایت نفت) برای مدت پنجاه دقیقه در (DVD)‌ها ثبت نموده و همین اکنون به قیمت $۱۵/ ٠٣ به فروش می‌رساند. اما کتابی که به‌عنوان شاهد می‌خواهم از آن نام ببرم کتاب (Black Gold Stranglehold: The Myth of Scarcity and the Politics of Oil) است که توسط (Jerome R. Corsi) نگاشته شده و از طرف (Cumberland House Publishing) در ٣۵۶ صفحه چاپ شده است.

 اعتراض سوم شاید این باشد که چرا از (کوه طلا) نام برده شده است؟ من امروز قبل از آن‌که این مقاله را بنویسم، به دوستی تلفون کردم که در استخراج نفت دکتورا دارد. از او پرسیدم که آیا درست است که ذخیره‌های نفتی در زیر خاک به شکل کوه قرار گرفته‌اند، او گفت: بلی این کاملا حرف درستی است.

 اعتراض چهارم شاید پیرامون نسبت کشته شدگان باشد.

 حدیثی که از طریق مسلم روایت شده تعداد کشته شدگان بر سر آن گنج را نود و نه فیصد خوانده و در روایت احمد و ابن ماجه این نسبت نود فیصد گفته شده است.

 اینحا باید گفت که اختلاف فی صدی کشته گان، بر کثرت آن‌ها دلالت می‌کند نه بر نسبت دقیق‌شان، همان‌طوری که در زبان عربی و در متون قرآنی شواهدی برای اثبات این قاعده وجود دارد.

 سخن جالب این‌که امام النووی شارح صحیح مسلم قرن‌ها قبل گفته است که این گنج طلا مخلوط با خاک می‌باشد و از همه شگفت‌انگیزتر این‌که امام بخاری این حدیث را در کتاب (فتنه‌ها) و در فصل (بیرون شدن آتش) آورده است.

 از این‌که لحظه‌ای خارج مسیر اصلی بحث رفتیم از خواننده عزیز پوزش می‌طلبیم و این تنها بخاطر آن بود که خواستیم خصوصیت چهارم پیامبری را بشگافیم که بنا بر متن انجیل پس از عیسیعلیه السلام آمده و از آینده خبر می‌دهد.

 اما خصوصیت اخیر آن روح پاکی که انجیل از آن حرف زده است اینست که حضرت مسیح را به بزرگی یاد می‌کند. محمد فرزند عبدالله پیامبری بود که حضرت مسیح را به بزرگی یاد نموده و او را از همه تهمتها برئ می‌دانست. قرآن کریم در آیت چهل و پنجم سوره آل عمران، از عیسیعلیه السلام این چنین سخن می‌راند: ( آن‌گاه که گفتند فرشتگان‌ای مریم هر آئینه خدا بشارت می‌دهد ترا به فیضی از جانب خود که نام او مسیح؛ عیسی پسر مریم است، با آبرو در دنیا و آخرت و از نزدیکان پرورگار). آنچه گفته آمدیم مجملی از یک مبحث مفصل است که خدا کند روزی بیشتر بر سر آن کار شود.

ادامه دارد

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا