تاریخشخصیت ها

سیسرون فیلسوف معروف رومی

” سیسرون فیلسوف معروف روم “

در سال ۱۰۶ قبل از میلاد ( سیسرون ) سخنور شیرین بیان رومی به دنیا آمد ، او از بیانی رسا و قدرتی سر سام آور در قانع نمودن افراد برخوردار بود و میشود گفت : که نسخه رومی قس بن ساعده ایادی سخنور پر آوازه عرب می باشد !

آنگاه که با حکومت وقت سر سازش داشت تمام مردم را دور حاکمیت جمع می نمود و زمانی هم که با نظام ناسازگار بود شمار زیادی از دشمنان را علیه آن به وجود می آورد ، مسلّما اولین ضربه ای که بر پیکر یولیوس قیصر روم فرود آمد همان سیسرون بود که با سخنان جذاب خود مردم را علیه امپراتور مستبد شوراند !

سیسرون صاحب مواهب بسیاری بود ، ایشان تنها سخنور نبود ، بلکه حقوق دان سرآمدی هم بود و در آن زمان تعداد زیادی از وکلای روم نزد او تلمّذ نموده و تفکر سیاسی و حقوقی وی تا قرن نوزده میلادی همچنان مرجع قانون در اروپا به شمار می آمد !

ایشان اولین کسی بود که گفت : دولت تشکلی اعتباریست که مالکیتش به مردم آن مملکت بر می گردد ، نه اینکه دولت مالک مردم باشد !

او در تفکرات خود گرایشی آرمانی داشت ، بدین خاطر به کتاب جمهوریت افلاطون خیلی معجب بود ، به اخلاق و ارزشهای اخلاقی ، چه از لحاظ فردی و چه از نظر جمعی و حکومتی اهمیت زیادی می داد ، ولی او بر عکس افلاطون معتقد بود برای ملزم کردن مردم به ارزشهای اخلاقی قدرت و نظارتی لازم است ، زیرا هر چند که نظام یافتن خود به خود هدفی ایدآل می باشد ، ولی واقعیت اینست که مردم بیشتر به خاطر ترس از قانون بدان پایبندند نه به سبب احترام قانون !

سیسرون جز افلاطون از ارسطو نیز متاثر بود و در کتابش ( هورتا نسیون ) نظر ارسطو را مورد تایید قرار داده که می گوید : انسان طبیعتا موجودی اجتماعیست و مجتمعات بشری هم از غریزه اجتماعی بودن انسان سرچشمه می گیرد ، نه از احساس وی به کمبودی در صورت تنهایی ، آنگونه که افلاطون تصور می کند !

او نظریاتی هم در زمینه اقتصاد داشت ، کشاورزی را شغلی مقدس می دانست ، زیرا کشاورزی جامعه را از گردن گجی برای دیگران بر اثر نیازمندی مصون می دارد !

وی اعتقاد داشت که ربا نظامی ظالمانه است که موجب فاصله طبقاتی در جامعه گردیده و حقد و کینه را در میان مردم بوجود می آورد !

سیسرون سخنان ماندگاری را از خود بر جای گذاشته است ، از جمله :

ــ بهنگام جنگ قوانین سکوت اختیار می کنند

ــ بعضی از افراد همانند گنج بدنبال اشتباهات مردم می گردند

ــ ما در زمانه بدی قرار گرفته ایم ، فرزندان از پدران خود اطاعت نمی کنند و هر کسی برای خودش کتابهایی به رشته تحریر در می آورد

ــ ضرورتی ندارد برای نور افشانی خودت روشنایی دیگران را خاموش نمایی

ــ هیچکس حکیمانه تر از خودت تو را پند نمی دهد

ــ خانه بدون کتاب ، به جسد بی روح می ماند

نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا