سیمای غزالی از منظر موافقان و مخالفان

سیمای غزالی از منظر موافقان و مخالفان

 

نویسنده:   دکتر یوسف قرضاوی

ترجمه:  فرزاد میرزایی

ناشر:  احسان

نوبت چاپ:  دوم

سال چاپ:  1388

قطع:  رقعی

تعداد صفحات:  156

نوع جلد:   شومیز

تعداد جلد:    یک

قیمت:    2500 تومان

ابوحامد غزالی از بزرگان تفکر اسلامی به‌طور خاص و تفکر انسانی به‌طور عام است از طرف دیگر وی یکی از بزرگان تصوف و صاحب مجاهدت روحی و از مربیان و داعیان الی الله است.

کافی است بدانیم که وی و تنها وی به لقب «حجة الإسلام» نائل شده است ، همان‌طوری‌که تنها وی را «احیاگر قرن پنجم هجری» نامیده‌اند.

# دو نوع مواجهه در باره امام غزالی وجود دارد؛

گروهی ابوحامد غزالی را تقدیس می‌کنند و وی را به جایگاهی می‌رسانند که به عصمت می‌ماند و انتقاد از اندیشه‌ی غزالی را نمی‌پذیرند و وجود اشتباه در سخنان وی را بر نمی‌تابند و هیچ‌کدام از رفتارهای وی را شایسته‌ی ملامت نمی‌دانند

– و گروه دیگری که بر غزالی جفا می‌کنند و بر وی می‌تازند و سهم وی را در دین و علم و اندیشه نمی‌پذیرند تا جایی‌که نزدیک است وی را از هر فضیلتی تهی سازند. پاره‌ای از آنها وی را مسؤول گسترش تصوف انحرافی می‌دانند و پاره‌ای دیگر شیوع احادیث ضعیف و برساخته را به گردن وی می‌اندازند. برخی نیز وی را مسؤول زوال تمدن اسلامی و رویگردانی امت اسلام از تمدن می‌دانند…

@ حق و انصاف این است که وی را با تمام جنبه‌هایش و با تمام خوبی‌ها و نکات منحصر به فردش در نظر بگیریم، خصالی که بسیارند! عیب ما در بسیاری از کارهای فکری- عملی رفتن به دو سوی افراط و تفریط است ؛ روش درست همان روش متعادل و وسط است وباید با این رهیافت به مسائل، کارها، افراد و چیزها نگریست.

دکتر یوسف قرضاوی در پژوهشی که انجام داده است کوشیده چنین منظری در پیش بگیرد.

 

خروج از نسخه موبایل