تاریخ

شب قدر و نشانه های آن

یقیناً خداوند تبارک و تعالی به امت محمد صلی الله علیه و سلم امتیازاتی بخشیده که آن را بر امت های دیگر برتری داده، چرا که به سوی این امت پیامبری فرستاده که برایش کتاب عظیم و روشن گری که کلام پروردگار جهانیان است در شبی با برکت از بهترین شب ها نازل نموده، شبی که خداوند آن را از بین شب های دیگر برگزیده و عبادت در آن شب بهتر از هزار ماه یعنی برابر هشتاد و سه سال و چهار ماه می باشد.

آگاه باشید آن همان شب قدر است که خداوند متعال در دو سوره از آن سخن گفته. خداوند در سوره قدر می فرمایدإِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ [سوره قدر آیه ۱] (‏ما قرآن را در شب با ارزش «لیلةالقدر» فرو فرستاده‌ایم)

و همچنین در سوره دخان می فرمایدإِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ* ‏فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ [سوره دخان آیه ۳ و ۴] ‏(ما قرآن را در شب پرخیر و برکتی فرو فرستاده‌ایم ما همواره بیم‌دهنده بوده‌ایم. ‏در این شب مبارک، هر گونه کار حکیمانه ای بیان و مقرّر گشته است).

سبب نام گذاری آن به «لیلة القدر»

شیخ ابن عثیمین می گوید:

اولا«لیلة القدر» از قدر به معنای علو درجه گرفته شده، چنان که می گوییم فلانی دارای جایگاه بالایی است یعنی صاحب مقام است.
ثانیابدین خاطر که در این شب، تقدیرات یک سال مشخص می شود و هر آن چه در آن سال رخ خواهد داد در آن نگاشته می شود که این از حکمت خداوند متعال و نشان گر یقینی بر آفرینش و خلقت خداست.
ثالثابدین خاطر که عبادت در آن شب جایگاه ویژه ای دارد، بنا بر فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم که: «من قام لیلة القدر إیمانا و إحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه»متفق علیه (کسی که شب قدر را از روی ایمان و امید به پاداش قیام کند، گناهان گذشته وی آمرزیده می شود).

علایم شب قدر

شیخ ابن عثیمین بیان می کند که شب قدر دارای علامت هایی از نوع مقارنه یا ملاحقه می باشد.

علامت های مقارنه (نزدیکی شب قدر)

۱ قدرت درخشش و نور در آن شبکه احساس این علامت در زمان حاضر جز در مکانی که دور از نور باشد امکان پذیر نمی باشد.
۲– آرامشیعنی آرامش قلب و سعه صدر مومن، چرا که در حقیقت در آن، آسایش و آرامش و سعه صدری بیش از آن چه در باقی شب ها داشته، می یابد.
۳ بادها در آن ساکن می شوندیعنی طوفان و رعد و برقی در آن نیست، بلکه هوا معتدل و آرام است.
۴–  خداوند آن شب را در خواب به انسان می نمایاندهمان طور که برای بعضی اصحاب رضی الله عنهم رخ داد.
۵ انسان در قیام لذتی بیش از آن چه در شب های دیگر داشته به دست می آورد.

علامت های لاحقه (رسیدن شب قدر)

این که خورشید در صبح آن شب بدون هیچ اشعه و پرتویی طلوع می کند و روشنایی اش مانند بقیه روزها نیست دلیل بر این ادعا، حدیث ابی بن کعب رضی الله عنه می باشد که فرمود: رسول الله صلی الله علیه و سلم ما را خبر داد که «أنها تطلع یومئذ لا شعاع لها» رواه مسلم. (خورشید در روز آن بدون شعاع طلوع می کند.)

فضایل لیلة القدر:

۱ شبی است که خداوند قرآن را در آن نازل نموده. خداوند می فرمایدإِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ. و شبی است پر برکت چنان که خداوند می فرمایدإِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ

۲ خداوند متعال در آن شب مهلت و رزق انسان را در طول سال تعیین می کند، چنان که می فرمایدفِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ

۳عبادت در آن شب به نسبت شب های دیگر برتری دارد. چنان که خداوند متعال می فرماید: ‏لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ [سوره قدر آیه ۳] (‏شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است). چرا که در آن ملایکه با خیر و برکت و رحمت و مغفرت به سوی زمین فرود می آیند.

خداوند می فرمایدتَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ [سوره قدر آیه ۴] (‏ فرشتگان و جبرئیل در آن شب با اجازه پروردگارشان، پیاپی برای هر نوع کاری فرود می آیند)

۴ شبی خالی از هر گونه بدی و آزردگی که در آن طاعت و اعمال خیر و خوب و رهایی از عذاب زیاد می شود، و شیطان در آن آزاد نیست و شبی سراسر سلامت و آرامش است. خداوند متعال می فرمایدسَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ [سوره قدر آیه ۵] (‏ آن شب تا طلوع صبح، شب سلامت و رحمت (و درود فرشتگان بر مومنان شب زنده دار) است.)

۵ برای کسی که به امید پاداش شب قدر به قیام بایستد، چنان که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند که: «من قام لیلة القدر ذیمانا و إحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه» گناهانش آمرزیده می شود.

تابش

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا