اصول

شرایط صحت فریضه حج

شروط صحت حج واجزاء آن.

سوال:شرایط صحت حج کدام است؟

جواب: سپاس برای خدا، صلاه وسلام برمحمد وال اصحاب رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ).

بدان که برای تحقق حج شرایطی لازم است که بدون آنها حج هیچ کسی مقبول درگاه الهی واقع نمی شود و آن شرایط عبارتند از :

 ۱ – اسلام.

۲-عقل.

۳-بلوغ.

۴ – آزادگی.

۵-استطاعت و توانایی.

ابن قدامه گفته است : در باره شرایط صحیح بودن حج هیچ گونه اختلاف نظری در بین علما مشاهده نمی شود؛ البته بچه ها و دیوانه ها مکلف به انجام فریضه ی حج نمی باشند.

  علی ابن ابی طالب (رضی الله عنه )از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم )روایت نموده که ایشان فرموده اند:”رفع القلم عن ثلاثه:عن النائم حتی یستیقظ  و عن الصبی حتی یشب وعن المعتوه حتی یعقل”رواه ابو داود وابن ماجه وترمذی . او درباره این حدیث گفته است: حدیث حسن می باشد .

تکلیف و بازخواست  از سه گروه بر داشته شده است:۱ – از شخص خوابیده تا زمانی که بیدار می شود.۲-از بچه تا زمانی که به سن بلوغ می رسد.۳-از شخص دیوانه تا زمانی که عقلش جا می افتد.

اما برده به علت طولانی بودن عبادت حج و مسافت و نداشتن زاد و وسیله سواری و ضایع شدن حقوق اربابش  حج و جهاد بر او واجب نیست.

انجام فریضه حج  شامل شخص کافر نمی شود و قضاء آن هم بر او لازم نیست و کسی که توانایی انجام فریضه حج را نداشته باشد هم انجام این فریضه بر او واجب نمی باشد، چون خداوند فریضه ی انجام حج را بر انسان های مسلمان توانا قرار داده است .

می فرماید(لا یکلف الله نفسا الا وسعها) بقره آیه ۲۸۶ خداوند در حد توان از انسان ها تکلیف می کند.

استطاعت عبارت است از :قدرت تهیه ی زاد و مرکب  و صحت بدن و امن بودن راه و امکان راه رفتن، این شرایط برای زنان و مردان یکسان است؛ اما علاوه بر این شرایط شرط دیگری نیز برای زنان لازم می باشد که عبارت است از همراهی کردن شوهر یا محرم .

شرایط انجام و فرض شدن حج به سه دسته تقسیم می شوند:

یکی از آنها اسلام و عقل می باشد، پس حج بر کافر و دیوانه واجب نیست وحتی از آنها پذیرفته هم نمی شود ؛ چون آنان مکلف به انجام عبادت نیستند.

 یکی دیگر از شرایط حج، برخورداری از سلامتی و  صحت بدنی می باشد

و دیگر شرایط حج، شروطی است برای وجوب وصحت انجام  آن که عبارتند از : بلوغ و آزادی،

پس اگر صبی وبرده مناسک حج را انجام دادند حجشان مقبول است ، اما به عنوان یک حج اسلامی محسوب نمی شود.

وهر کسی باید شخصاً مناسک حج را انجام دهد و نمی تواند  با وکالت ، حج کس دیگری را انجام دهد. چون خود ش مشغول به ادای مناسک حج می باشد.

والله اعلم.

مترجم علی ملازاده

منبع : اسلام ویب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا