تاریخ

طرحی نو برای بزرگداشت میلاد پیامبر(صلی الله علیه و سلم)

به گفته بیشتر تاریخ نویسان، بزرگداشت یاد میلاد رسول خدا(صلی الله علیه و سلم) برای اولین بار در مسجد (سلطان محمود) در شهر هەولیر کوردستان، برپا داشته شد و به عنوان یکی از رسوم سنتی، همه ساله برگزار می شود.

در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا سلطان مظفر به فکر برگزاری مراسم یادبود میلاد نبی اکرم(صلی الله علیه و سلم) افتاد؟ چه چیزی باعث شده است که سلطان مظفر به این فکر بیفتد؟

در جواب می توان گفت: پیش از دوره سلطان مظفر، مردم شناخت بیشتری نسبت به پیامبر(صلی الله علیه و سلم) داشته اند و ضرورتی برای بزرگداشت میلاد آن حضرت دیده نمی شد. اما در زمان سلطان مظفر که دوران جنگ و تصرفات صلیبیان علیه مسلمانان بود و مسلمین سرگرم جهاد و نبرد بودند، شرایط آن زمان ایجاب می کرد که برای از یاد نبردن سلوک پیامبر(صلی الله علیه و سلم) و صفات و اخلاق ایشان، زمانی را برای یادکردن از سیره نبوی و شخصیت بزرگ ایشان مشخص و اختصاص دهند،  با این حال بهترین زمان را، ماه پر برکت میلاد فخرکائنات در نظر گرفتند.

 برای این عصر هم جمعی از علما می گویند: اگر در آن زماد یاد مولود ضرورت داشته است، در عصر ارتباطات سریع امروزی و دنیایی که دهکده جهانیست و سرعت جهانی شدن سریعتر از هر زمان دیگریست و تک فرهنگی شدن آن بیشتر احساس می شود، شناساندن پیامبر عظیم الشأن به مردم جهان ضرورت بیشتری دارد.

در کردستان چون این مراسمات و یادواره ها از سده های پیشین، هیچ تغییری نکرده و در همان حالت سنتی مانده بودند، برای اینکه از ارتباطات دنیای امروزی عقب نیفتند، لازم دیدند که طرحی نو برای این یادواره ها طراحی کنند. برای تازه کردن و هم عصر شدن این مراسمات در کردستان و خصوصاً در هه‌ولیر برای اولین بار، گروه اوقاف و ادیان در پارلمان کوردستان، با هماهنگی ماموستایان و عالمان و وزارت اوقاف، توانستند برای این منظور پروژه هایی تقدیم کنند.

 اول؛ استخدام کسانی به عنوان تیم اجرای امور مربوط به بزرگداشت مولودی، که از وزارت اوقاف، نماینده ویژه وزارت بهداشت، نماینده ویژه وزارت شهر سازی، نماینده ویژه محیط زیست تشکیل می شد.

دوم: وزارت اوقاف در برابر موارد زیر مسئول می باشد:

۱٫ برگزاری یادواره سالانه ی ملی برای میلاد پیامبر(صلی الله علیه و سلم) در هه ولیر، جهت ادامه دادن به راه سلطان مظفر؛ نخستین فرمانروایی که دستور این یاد را داده است.

۲٫ دعوت از بزرگان و دانشمندان و استادان جهانی و مداحان و ستایشگران پیامبر(صلی الله علیه و سلم) به کردستان و همچنین برگزاری کنفرانس و همایش هایی با همکاری ماموستایان و استادان مربوطه در کردستان.

 ۳٫ سازماندهی گروه های مولودی خوانی، ثبت و راهنمایی آن ها با شرایط زیر:

۱_ هر گروه مولودی خوان از ۳ نفر کمتر و از ۵ نفر بیشتر نباشد.

۲_ هر گروه اسمی مخصوص به خود داشته باشد.

۳_ اعضای گروه پایبند به اصول دینداری و در بین مردم مورد احترام و شایسته تقدیر باشند.

۴_ به نسبت مدت زمان مولودی خوانی آن ها، حقوقی برایشان تعیین شود.

۵_ اشعار و قصیده هایی بر اساس اصول شرعی، به عنوان سرود دینی تعیین شوند.

۶_ سانسور آن قسمت از آواز و اشعاری که مخصوص خواننده ها ی دیگر بوده و در جاهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته اند.

 ۷_ مورد تکریم قرار دادن شاعران و سرود خوانان مولودی بر پایه نوع شعر و آهنگ جدیدشان.

۸_ کمک کردن و تشویق آن دسته از مولودی خوانان، برای بهتر سازماندهی خود که در جمعی به نام مولودی خوان های کوردستان گردهم آیند، تا مورد سوء استفاده احتمالی سود جویان قرار نگیرند و آگاهانه مراسم ها را سازماندهی کنند.

سوم: وزارت شهرسازی و بهداشت و سازمان محیط زیست مسئولند که:

۱_ رسیدگی به بهداشت آن دسته از خوراکی هایی که در مراسمات مصرف می شود.

۲_ پیشگیری از استفاده مردم از وسایل پلاستیکی، نوشتن شعار بر روی کاغذ یا پارچه، بخاطر بهداشت محیط.

۳_در نظر گرفتن مکانی مخصوص برای نصب پوستر و تیزرهای تبلیغاتی.

۴_استفاده هر ساله از پوستر ها و تیزرها از طرف افراد مسئول، جهت احترام به نوشته ها و جلوگیری از نابودی آن ها.

چهارم: در هر استان گروهی برای رسیدگی به این امور و انجام کارهای اداری آن تشکیل شود. وزارت اوقاف هنگام تشکیل این گروه، یکی از مهمترین کارهایش رسیدگی به امور گروه های سرودخوان
و تعداد اعضای گروه و نامگذاری آن ها و مشخص نمودن اعضای هر گروه می باشد. همانند روشی که وزارت فرهنگ به گروه های دیگر اجازه می دهد تا نام نویسی کنند، تا آن ها هم برای پیشبرد بیشتر کارهایشان، نامشان در وزارت اوقاف طبقه بندی و ثبت شود.

شاعران و نویسندگان مولودی هم در برابر خدا و روز قیامت مسئولند که هر چه پربارتر و تاثیر گذارتر عمل کنند.

 از نظر شخصیتی، سرودخوان ها هم باید پایبند به اصول و قواعد اسلامی و دارای شخصیتی اصیل بوده و در میان مردم محبوب و مورد احترام باشند. ساعات خواندن مولودی هم باید مشخص شود تا کسانی که در مراسم هستند، بهتر بتوانند استفاده کنند. سرودهایشان باید موافق شرع و عرف جامعه باشد و از شعرهای شاعران کرد مانند: مولوی، بیسارانی، بیخود، خانی و ملای جزیری استفاده کنند. هیچ ملتی به اندازه ملت کرد، شعر و سروده در وصف پیامبر(صلی الله علیه و سلم) ندارد. برای نمونه کتابی به نام پیامبر در دل شاعران کرد وجود دارد که سروده های زیبایی در خود گنجانده است و می تواند کتابی مفید و دردسترس برای مولودی خوان ها باشد.

وزارت اوقاف برای شاعران شعرهای برتر و همچنین گروه های مولودی خوان، تقدیراتی را در نظر بگیرد.

بازرس ویژه وزارت بهداشت هم باید عضو این انجمن ها باشد و از نوشیدنی های تاریخ مصرف گذشته ای که وارد بازار می شود و در مراسمات پخش خواهد شد، آگاهی و نظارت یابد. آیا رواست که نوشیدنی های تاریخ گذشته در مراسمات مولودی پیامبر(صلی الله علیه و سلم) استفاده شود! یاد فخر کائنات است، پس باید بهترین نوشیدنی ها را به بازار عرضه کرد.

به همین دلیل وزارت بهداشت باید به بهترین شیوه بر نوشیدنی های عرضه شده به بازار نظارت داشته باشد، تا مردم دچار مسمومیت نشوند.

وجود بازرس ویژه سازمان محیط زیست، در کار گروهی اهمیت زیادی دارد، چون پیامبر(صلی الله علیه و سلم) ما را آگاه ساخته است، هنگامی که یاد او را گرامی می دارند، حتما به فکر محیط زیستمان باشیم.

چون ایشان فرمودند: فرق پیامبر(صلی الله علیه و سلم) با دیگر پیامبران خدا در اینست که می فرماید: (و جعلت لی الارض مسجداً و طهوراً) یعنی: تمام زمین را برایم مسجد قرار داده و با خاکش تیمم می کنیم. بنابراین نباید در این مراسمات، ضایعات را روی زمین انداخته و محیط زیست را آلوده کنیم.

تیزرها و پوسترهای تبلیغاتی را نباید به حال خود رها کرد، چون تا در طبیعت جذب می شوند، صد ها سال طول می کشد.

پس برای نظافت محیط اطرافمان، بهتر است پوسترهای تبلیغاتی را از جنس کاغذ یا پارچه درست کنند و جای مخصوصی برای نصب آنها در نظر گرفته شود. چون در و دیوار شهر، نمای ناپسندی به خود می گیرد و همچنین بعد از اتمام مراسم، کسانی را مسئول جمع آوری پوسترها کنند تا به بهترین شیوه ممکن جمع آوری و سعی کنند برای استفاده سال های بعد، نگهداری شوند. این کار جز با همکاری تمام دستگاهای دولتی مربوطه امکانپذیر نخواهد بود، پس سعی شود که این کارها به طور مرتب و بهترین وجه انجام شوند.

سالگرد مولود پیامبر چگونه به روز می شود و چطور شایسته است آن را اجرا کرد؟

طراحی تشکیل کار تیمی بزرگداشت مولود، استادان را بهتر یاری می دهد که چگونه بر مراسمات دینی نظارت داشته باشند و وزارت اوقاف هم مسئولیت اجرای آن را بر عهده داشته و تیم اوقاف پارلمان هم مسئول نظارت بر آن است.

 این نظارت ها تنها برای این است که یاد مولود پیامبر(صلی الله علیه و سلم) به عنوان یک بزرگداشت بین المللی، زیر نظر حکومت کردستان مطرح شود و دسته های مولودی خوان از سراسر جهان به این بزرگداشت دعوت شوند و برای بزرگداشت یاد میلاد پیامبر(صلی الله علیه و سلم) هفته ای روشنفکری دینی جهانی، با مشارکت روشنفکران و دسته ای از ادیبان برای شعر و پخشان، در آن ایجاد شود.

نویسنده: عبدالرحمان صدیق
مترجم: ژیان ابراهیم پور
ویراستار: حسن زاده

نمایش بیشتر

ژیان ابراهیم پور

استان آذربایجان - سردشت مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا