تاریخ

عاشورا و هجرت پیامبر رحمت (2-1)

به سند صحیح از پیامبر (ص) منقول است که فرمودند ((بهترین روزه بعد از ماه رمضان روزه ی ماه محرم است وبهترین نماز بعد از نمازهای واجب نماز شب است))

ماه محرم یکی از ماه ها ی دوازده گانه ی سال است که خداوند درآیه ی 36 سوره ی توبه می فرماید: مجموع ماه های سال نزد الله دوازده ماه هستند که از این میان چهار ماه جزو ماه های حرام به شمار می آیند. ..

ماه های حرام عبارتند از : ((ذوالقعده، ذوالحجه، محرم و رجب)) که به خاطر اتفاقات مهم درطول تاریخ و تعظیم این ماه ها از جانب شارع حکیم جنگ و خونریزی در آنها حرام گردیده است.

مردمان دوران جاهلیت قبل از اسلام هرگاه می خواستند در این ماه ها کار حرامی را  انجام دهند با حیله و زرنگ نمایی انجامش را به ماه دیگری موکول می کردند، که قرآن عظیم در آیه ی 37 سوره ی توبه به روشنی به آن اشاره می کند.

در میان روزهای این ماه روز دهم (عاشوراء) از اهمیت تاریخی و دینی بیشتری برخوردار است، یکی از بزرگترین روزها ی سال محسوب میشود.

بسیاری از پیامبران الهی آن را روزه گرفته اند برای مثال می توان به روزه گرفتن سيدنا موسی  و سرورمان رسول الله اشاره نمود.

سيدنا موسی  آن بزرگ مرد منتخب عرصه ی دعوت ،که جزو پیامبران اولو العزم وملقب به کلیم الله است. خداوند در کتاب همیشه ماندگارش ، قرآن ، داستان زندگی پرفراز و نشیب آن فرستاده ی بزرگوارش را بیشتر از دیگر پیامبران در جای جای قرآن بیان فرموده است،در آیات 3و 111 سوره ی یوسف وآیه ی 49 سوره ی هود درمورد داستان پیامبران ومد نظر قرار دادن پیامهای ارزشمند قصص قرآنی برخی از فلسفه های آنها را بیان فرموده است.

در این حوزه داستان حضرت موسی پیامبری که پروردگار ایشان را انتخاب نمودند تا طاغوت مشهور آن دوران یعنی فرعون را که مدعی فرمانروایی و حاکمیت مطلق بی چون و چرا بود و بعلت خود پرستی و هوس رانی به کلی خود را فراموش نموده و در دریای ظلم و بی عدالتی غوطه ور بود را به سوی حق دعوت نماید.

آن پیامبر در زمانی به دنیا آمد که متولدين  پسر از بنی اسرائیل کشته می شدند، همچنانکه آیات 38 و 39 سوره ی طه این واقعه را به تصویر می کشد، چندی پس از ولادت سيدنا موسی خداوند به مادرش الهام می کند که او را شیر دهد و به دریا بیندازد، و قدر خداوند بر آن بود که آب رودخانه این طفل شیر خوار و معصوم را به در قصر قاتل کودکان ببرد اما کی می داند که آینده ی این طفل چه روزهای پر برکتی را در برگهای تاريخ بشر رقم خواهد زد؟؟ 

تقدیر چنین بود که این طفل شیرین را پیش فرعون ببرند و خداوند قلب همسر فرعون را پر از محبت آن کودک نمود تا جایی که به شوهرش (فرعون) می گوید ((اورا مکُش انتظار می رود که مایه ی سود باشد برایمان یا اصلاً  او را به فرزندی برگزینیم ، کسی هم متوجه نخواهد شد)) قصص 9

بعد از اینکه موسی به عنوان پسر خوانده ی فرعون و دربارش انتخاب می گردد ، برای شیر دادنش زنان بسیاری را به کاخ آوردند اما چون خداوند پیشتر به مادرش وعده داده بود که موسی را به آغوش پر مهر ش بازمی گرداند، پستان هیچ یک از زنان را نگرفت .

عاقبت امر خداوند بنا بر تقدیر اورا به آغوش گرم مادر منتظرش بازگردانید که دراین رابطه میتوان به آیات 10 و 11 و 12 و 13 سوره ی قصص مراجعه کرد.

ادامه دارد

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا