خبرهای سوزی میحرابشخصیت ها

علامه ابوبکر الجزایری ، یکی از علمای نامدار اهل سنت دار فانی را وداع گفت

علامه ابوبکر الجزایری

استاد أبو بکر الجزائری، یکی از علمای مدینه منوره در ساعات نخست روز چهارشنبه و در سن ۹۸ سالگی دار فانی را بدرود گفت.

منابع خبری عربستان حاکی از آن است که عصر چهار شنبه تاریخ بیست و چهارم مردادماه سال هزار و سیصد و نود و هفت در مسجد نبوی در شهر مدینه بر جنازه استاد فقید با شرکت باشکوه علما و طلاب و مردم خداجو نماز میت خوانده خواهد شد و در قبرستان بقیع به خاک سپرده خواهد شد.

کاربران اینترنتی و فعالان شبکه های اجتماعی با حُزن و اندوه فراوان خبر درگذشت عالم ربانی استاد جزایزی را منتشر نموده و برای آن عالم ربانی مغفرت و علو درجات الهی را مسالت نمودند.

استاد ابوبکر جابر بن موسی جزایری در سال ۱۹۲۱ میلادی در روستای لیوه در استان سکره در جنوب کشور جزایر چشم به جهان گشود.

ابتدا علوم اولیه را نزد اساتید فراگرفت و سپس شروع کرد به حفظ قرآن مجید و بعضی متون در ادبیات و فقه امام مالک و سپس به شهر سکره نقل مکان نمود و در محضر اساتید آن جا چندین کتاب در علوم نقلی و عقلی را فرا گرفت 

او با پشت سر گذاشتن این دوره توانست به عنوان مدرس در یکی از مدارس خصوصی این شهر انتخاب شود و سپس عازم مدینه منوره ، آنجا که خانواده اش سکونت داشتند، شد.

استاد جزایری با عزیمت به عربستان سعودی و شهر مدینه در مسجد نبوی مدینه منوره روش علمی ویژه خود با شرکت در حلقه های علما و اساتید را از سر گرفت.

استاد راحل در سال ۱۹۶۱ میلادی موفق به دریافت گواهی عالی از دانشکده شریعت دانشگاه ریاض شد و  بعد از مدتی موفق به دریافت گواهی تدریس در مسجد نبوی از رئیس قوه قضائیه مکه مکرمه شد و از آن تاریخ به بعد او دارای کلاس و حلقه علمی علیحده با موضوع تفسیر قرآن کریم و دیگر موضوعات دینی در مسجد نبوی شد.    

استاد الجزائری به عنوان مدرس در برخی مدارس وابسته به وزارت علوم و همچنین در « دارالحدیث» مدینه منوره تدریس می کرد.

در سال ۱۳۸۰ هجری قمری که دانشگاه اسلامی افتتاح شد ، استاد جزایری یکی از نخستین استادان و مدرسان آن به شمار می آمد و تا زمان بازنشستگی (۱۴۰۶ ه. ق) در آنجا ماندگار شد.

پس از اینکه استاد فقید درعربستان سعودی و در مدینه منوره مستقر شد ضمن تمرکز بر جنبه علمی هرگز از سخن در باره مسایل فکری و عقیدتی مرتبط به سیاست غافل نشد و مخالفتش را با کافر شمردن سردمداران مسلمان و ناروا بودن شورش علیه آنان اعلام نمود و خاطر نشان نمود : هرگونه گونه تحرک علیه حکام اسلامی زمانی مشروع است که در چارچوب قرآن و سنت باشد.

استاد جزایری بدلیل تدریس پنجاه ساله در مسجد نبوی از شهرت بلند و بالایی برخوردار بود و همین امر باعث شد آثار استاد با اعتبار و تیراژ بالایی منتشر شود و البته کتاب “منهاج المسلم” اثر این عالم ربانی یکی از کتاب های پُرآوازه در کشورهای عربی – و اسلامی – می باشد.

چند اثر دیگر استاد فقید ابوبکر الجزایری عبارتند:

@ “المرأه المسلمه

@ “نداءات الرحمن لأهل الإیمان“.

@ رسائل الجزائری که عبارتند از (۲۳) رساله و پیرامون اسلام و دعوت دینی می باشد.
@ منهاج المسلم ـ کتابی است در باره عقائد و آداب و أخلاق و عبادات و معاملات.
@ عقیده المؤمن ـ شامل أصول و فروع عقیده انسان مؤمن .
@ أیسر التفاسیر لکلام العلی الکبیر .
@الدوله الإسلامیه.
@الضروریات الفقهیه ـ رساله ای است در فقه امام مالک.
@ کمال الأمه فی صلاح عقیدتها.
@ هؤلاء هم الیهود.
@ التصوف یا عباد الله.
@ نداءات الرحمن لأهل الإیمان.

و…..

لازم به یادآوری است استاد جزایری  سال گذشته در اثر ابتلا به التهاب شدید ریه به بیمارستان الأمیر محمد بن عبدالعزیز مدینه که ویژه گارد میهنی است ، جهت معالجه اعزام شد.

 

تهیه خبر و گزارش : یوسف ساجدی

سوزی میحراب درگذشت این عالم ربانی را به امت اسلامی و شاگردان و خانواده آن استاد فقید تسلیت می گوید و امیدوار است راهش پر رهرو باشد.

نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا