عباداتفتاوی

فتاوای رمضانی ویژه بانوان(۳-۳)

سؤال(۱۱): حکم زنانی که باردارند، اگر روزه‌هایشان را افطار کنند یا اصلاً روزه نگیرند چیست؟

جواب: درست نیست که زن باردار یا زن شیرده روزه نباشد اگر عذر و بهانه‌ شرعی نداشته باشد، ولی اگر عذر داشته باشد و روزه را بشکند، بعداً باید روزه را بگیرد. چون خداوند بزرگ در سوره بقره آیه ۱۸۴ می‌فرماید: «فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ» یعنی: «و کسانی که از شما بیمار یا مسافر باشند (اگر افطار کردند و روزه نگرفتند، به اندازه آن روزها) چند روز دیگری را روزه میدارند

سؤال(۱۲): حکم زن باردار یا شیرده ای که می‌ترسد با روزه گرفتن به خود و بچه‌اش زیان برساند چیست؟ آیا روزه‌اش را بشکند و بعد آن را قضا کند؟ یا چیز دیگری در این باره وجود دارد؟

جواب: اگر در این حالت زن ترسید که حال خودش و بچه‌اش بد شود، می‌تواند روزه‌اش را بشکند و بعد از آن تنها واجب است که روزه‌اش را بگیرد و دلیلش هم همان آیات قبلی است.

سؤال(۱۳): من دختری هستم که به خاطر سخت بودن امتحانات مدرسه نتوانستم شش روز را روزه بگیرم، چرا که درس‌هایم بسیار سخت و طاقت‌فرسا بودند و اگر روزه بودم، توانایی خواندنشان را نداشتم، حکم آن چیست؟

جواب: بر تو واجب است که توبه کنی و روزه‌هایت را قضا کنی، تا شاید خداوند توبه‌ات را بپذیرد.

سؤال (۱۴): استفاده از سرمه برای چشم و عطر و آرایش کردن چه تأثیری بر روزه دارد؟

جواب: درباره مداد کشیدن چشم و خوشبو کردن و آرایش کردن، هیچ مانعی وجود ندارد، به شرطی که برای خودت یا برای شوهرت باشد، چون اگر غیر از این باشد خودآرایی کرده که خدا از آن نهی کرده است. چنانکه خداوند بزرگ در سوره احزاب آیه ۳۳ می‌فرماید: «وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى» یعنی: «به مانند دوران جاهلیت از خانه بیرون نروید، که بدون شک این هم حرام است. اما در مورد اینکه آیا روزه را باطل می‌کند یا نه؟ خیر روزه را باطل نمی‌کند.

سؤال(۱۵): در هنگام عادت ماهانه می‌توانم کتاب تفسیر یا کتاب دینی دیگری بخوانم؟

جواب: بدون شک در زمان عادت ماهانه هر کتاب دینی و آئینی که بخواهی می‌توانی بخوانی، فقط قرآن نباید خوانده شود، اما دعاهای قرآنی را می‌توان خواند.

سؤال(۱۶): آیا اگر مردی هنگام روزه بودن، زنش را مجبور به نزدیکی کند و زن از انجام این کار دوری گزیند، آیا گناهی متوجه زن می‌شود؟

جواب: چون شوهرش این کار را با زور انجام داده، هیچ گناهی دامنگیر زن نمی‌شود، ولی بر شوهرش واجب است که برده‌ای را آزاد کند، یا دو ماه متوالی را روزه بگیرد، یا باید شصت فقیر را یک وعده سیر کند، ولی اگر با رضایت زنش این این کار را انجام داده باشد، این حکم متوجه زنش هم می‌شود، یعنی باید زنش هم این حکم را بپذیرد.

تهیه و ترجمه: ناهید ایران

از طريق
ناهید ایران
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا